Onderwijs beperkend?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:
ritsaert snijder schreef:
OBL-Rien schreef:Dat is jou mening, maar als je leest waarom scholen zijn opgericht lees je iets anders: gehoorzame soldaatjes maken...
Waar haal je dat vandaan?
Hiervandaan: een fantastisch duidelijk filmpje. Must see!

Ik denk dat -zoals in het filmpje aangeduid- het huidige systeem inmiddels zo failliet is dat het zo wie zo zal verdwijnen. En dat zal waarschijnlijk als een donderslag bij heldere hemel komen, uit een hoek die we niet verwachten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Tim »

Pietje schreef:Onze meid heeft daardoor in de klas in haar broek geplast, want ze kon het zo lang niet ophouden. Ze durfde niet te vragen of ze naar de WC mocht, want er was toch afgesproken dat dat niet mocht? Hoe heeft zij zich gevoeld die middag; steeds hogere nood, strijd tussen toch vragen / aan de verwachtingen van de juf voldoen, en daarna alles nat...
Ik vind dit ook een stukje vanuit huis. Ik heb ze allemaal duidelijk gemaakt dat wanneer ze iets echt niet willen, ze het niet hoeven doen. Volg je hart. Dat ze de baas zijn over zichzelf. Dat levert af en toe wat discussie op, prima.

Op school levert dat de opmerking op dat ze wat bokkig zijn, maar duidelijk. Of zoals vorig jaar, nee ik wil niet opruimen, ik ben moe en dan word ik nog moeder.

Ik gok zelfs dat de jongste (6) in de klas was gaan zitten plassen. Als jij het zo wil, dan krijg je het zo :evil:.

Ik steun dat en dat weten ze. Dit was bij ons thuis niet anders.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 01 mar 2016, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door ruspek »

@pietje en rien,

De laatste twee posts hebben mij aan t denken gezet.
Jullie hebben helemaal gelijk met dat we mensen zijn die zelf zouden moeten kunnen beslissen wat wanneer goed zou zijn. Puur als individu.

Helaas zitten vast we in een systeem.
Een systeem dat op zich best voldoet maar niet altijd tot tevredenheid is. Daar kan je tegenaan schoppen of je kunt het laten gebeuren. Ieder kiest wat voor hem op dit moment in zijn leven het beste voelt. Soms is dat schoppen soms is dat go with the flow.

Lijkt beetje op The Matrix
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

ruspek schreef:@pietje en rien,

De laatste twee posts hebben mij aan t denken gezet.
Jullie hebben helemaal gelijk met dat we mensen zijn die zelf zouden moeten kunnen beslissen wat wanneer goed zou zijn. Puur als individu.

Helaas zitten vast we in een systeem.
Een systeem dat op zich best voldoet maar niet altijd tot tevredenheid is. Daar kan je tegenaan schoppen of je kunt het laten gebeuren. Ieder kiest wat voor hem op dit moment in zijn leven het beste voelt. Soms is dat schoppen soms is dat go with the flow.

Lijkt beetje op The Matrix
Ik ben blij dat je aan het denken bent.
Meer kun je van niemand vragen imo.

Mensen overtuigen is bijna onmogelijk, echte verandering moet altijd van binnen komen.

Success.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Sputnik »

Het is exact the Matrix. En het besef dat je in the Matrix zit is voldoende, want je kunt er niet uit. Je bent en blijft altijd afhankelijk.
The red pill and its opposite, the blue pill, are popular culture symbols representing the choice between embracing the sometimes painful truth of reality (red pill) and the blissful ignorance of illusion (blue pill).

"You take the blue pill, the story ends. You wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes."
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Hennie »

OBL-Rien schreef:Hiervandaan: een fantastisch duidelijk filmpje. Must see!



Ik denk dat -zoals in het filmpje aangeduid- het huidige systeem inmiddels zo failliet is dat het zo wie zo zal verdwijnen. En dat zal waarschijnlijk als een donderslag bij heldere hemel komen, uit een hoek die we niet verwachten.


In het MBO werk ik bij de beroepsgerichte delen bij de examinering al jaren (10 jaar minstens) niet meer met standaard testen. Er wordt geëxamineerd in de praktijk, waar de studenten voor veel verassingen en uitdagingen worden neergezet.

Bij vakken als rekenvaardigheid, Nederlands , Engels... ja...daar wordt voor een deel met standaard testen gewerkt. Maar ook die vakken worden voor een groot deel in de context van het beroep, en dus niet met gestandaardiseerde testen, geëxamineerd. Mijn opleiding is geen uitzondering maar eerder regel.

Leuk filmpje....maar niet van toepassing op dat deel van het onderwijs waar ik werk.
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Hennie schreef:Niet alleen ben ik goed op de hoogte van de theorieën die Ruspek aanhaalt, ik durf mijzelf ook een ervaringsdeskundige op dit gebied te noemen. Beroepsmatige ervaring (28 jaar onderwijs aan pubers), maar ook ervaring met mijn kinderen als puber en de kinderen uit mijn tweede gezin. Dankzij volwassenen,waaronder ouders en onderwijzenden, die deze pubers niet vragen het onmogelijke te doen, maar hen bijstaan en begeleiden tot zij door deze groeifase heen zijn, worden pubers volwassen.
OBL-Rien schreef:Dat is mooi.
En het veranderd helemaal niets aan het "self-detonating-statement".
Hennie schreef:Dat is wel heel makkelijk
Wel, ik heb nu eventjes tijd.

Wat me aan jou post het eerst opvalt is de "expertise claim". Expert zijn of niet heeft geen invloed op correctheid, nog afgezien van het feit dat niet controleerbaar is of je wel een expert bent.
In het algemeen mag duidelijk zijn dat iemand die "binnenvalt" en expertise claimt niet direct zal voeren tot "Oh, je zegt dat je expert wel dan zal ik maar toegeven dat je gelijk hebt".

Het tweede is dat je voortborduurt op een "stroman argument". Ik geloof niet dat iemand op dit forum heeft voorgesteld dat we kinderen en tieners maar moeten laten doen wat ze goeddunkt. Het DO onderwijs is nog steeds onderwijs, i.e. begeleid leren. Alleen vindt daar de begeleiding niet op dictatoriale wijze plaats. En natuurlijk zijn en blijven de ouders altijd verantwoordelijk voor begeleiding en sturing. Dit heeft niemand (?) ontkent.

Derde: een onderzoek dat met een conclusie komt die zichzelf tegenspreekt kan gewoon niet correct zijn. Expertise en ervaring kunnen daaraan niets veranderen.

Vierde: ik verwacht van onderwijzers dat ze op de hoogte zijn van logische fallacies. Dat ze dat niet zijn is in hoge mate verontrustend. Tenslotte zijn onderwijzers wel diegene die een grote invloed hebben op de volgende generatie.

Vijfde: 28 jaar ervaring. Wel 28 jaar ervaring in een systeem dat geen bruikbare feedback oplevert is nagenoeg waardeloos. Er bestaat namelijk geen manier om lering te trekken uit dingen die geen bruikbare feedback opleveren. Natuurlijk krijg je wel ervaring hoe je moet functioneren binnen het systeem, maar wanneer juist dit systeem ter discussie staat is die ervaring irrelevant.

Mijn excuses voor de misschien flippant overkomende eerste reactie, maar wellicht dat ik hiermee duidelijk maak waarom ik die plaatste.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Zojuist op vrijspreker.nl dit filmpje gezien:

http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:Het is exact the Matrix. En het besef dat je in the Matrix zit is voldoende, want je kunt er niet uit. Je bent en blijft altijd afhankelijk.
Nee, het is niet exact The Matrix. Dat is een film, een plot, bedacht. Het verhaal is bedacht om te wennen aan het idee dat als iedereen hetzelfde gelooft, dat dat als niet-over-nadenken-werkelijkheid wordt ervaren. In de film heb je een pilletje nodig om er onderuit te komen. In onze realiteit heb je een verandering van paradigma nodig. En die kan iedereen bereiken. Daar zit je dus niet in vast.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

Mensen vroegen zich af op welke manier kinderen "beschadigen" door onze onderwijs-structuur. Hier een mooi, kort artikeltje over de duidelijk zichtbare beschadigin "foute durven maken".

Natuurlijk kun je altijd veranderen, deze beschadigingen te boven komen. Maar het is niet goed dat we een structuur hebben die dit soort beschadigingen in de hand werken. Zéker als er al een bewezen structuur is, die deze bijwerkingen niet heeft.

http://www.theatlantic.com/education/ar ... re/400925/
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door ritsaert snijder »

Wat mij opvalt is dat het huidige onderwijs in dit topic in hele absolute termen wordt veroordeeld op basis van schikbeelden van 30 tot 50 jaar geleden. Veel veertigers op dit forum hebben daar nog wel wat van meegemaakt. Ondertussen zie ik van dichtbij dat er al heel veel is verandert in het onderwijs en dat de veranderingen heel hard blijven gaan.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Wat mij opvalt is dat het huidige onderwijs in dit topic in hele absolute termen wordt veroordeeld op basis van schikbeelden van 30 tot 50 jaar geleden.
Mijn beoordeling van het huidige onderwijssysteem is gebaseerd op 3 kinderen die op dit moment onderwijs "genieten" op verschillende basisscholen. Er is er veel veranderd sinds dat ik op school zat, als 45-er, inderdaad. Er zijn mega testen bijgekomen, er is mega administratie, leerlingvolgsysteem bijgekomen.

Ik kan dus niet helemaal volgen waar jij jouw constatering op baseert.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

ritsaert snijder schreef:Wat mij opvalt is dat het huidige onderwijs in dit topic in hele absolute termen wordt veroordeeld op basis van schikbeelden van 30 tot 50 jaar geleden. Veel veertigers op dit forum hebben daar nog wel wat van meegemaakt. Ondertussen zie ik van dichtbij dat er al heel veel is verandert in het onderwijs en dat de veranderingen heel hard blijven gaan.
Absoluut, er is veel verandert. Er zijn zelf een aantal dingen ten goede verandert :shock: Maar er zijn ook dingen verslechterd en bovendien zijn argumenten als "is veel beter dan ..." geen motivatie om dan maar te stoppen en de zaken te laten zoals ze zijn.

Wat die snel gaande veranderingen aangaat gelt natuurlijk hetzelfde argument als ik ook al op andere plaatsen bracht: een systeem zonder goede feedback zal nooit arriveren waar het zou moeten zijn.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Sputnik »

Pietje schreef:
Sputnik schreef:Het is exact the Matrix. En het besef dat je in the Matrix zit is voldoende, want je kunt er niet uit. Je bent en blijft altijd afhankelijk.
Nee, het is niet exact The Matrix. Dat is een film, een plot, bedacht. Het verhaal is bedacht om te wennen aan het idee dat als iedereen hetzelfde gelooft, dat dat als niet-over-nadenken-werkelijkheid wordt ervaren. In de film heb je een pilletje nodig om er onderuit te komen. In onze realiteit heb je een verandering van paradigma nodig. En die kan iedereen bereiken. Daar zit je dus niet in vast.
Je trekt de boodschap uit z'n context. Dat the Matrix een film is begrijp ik, maar wat Ruspek (en vervolgens ik) naar mijn inzien bedoelen is de parallel tussen de uiteenlopende meningen in dit topic en het gebruik van the blue pill of the red pill.. Een verandering van Paradigma, als je jezelf voor kunt houden dat je zo leeft, lieg je altijd deels tegen jezelf. Want je bent - en blijft - afhankelijk van het systeem.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef;
Ik kan dus niet helemaal volgen waar jij jouw constatering op baseert.
Op 3 kinderen in het onderwijs: basisschool en middelbaar onderwijs. Een echtgenoot in het middelbaar onderwijs. Een vader en een moeder in het onderwijs. Samen met mijn vader (ik als leerling) op de experimentele school Broklede gezeten. Professionele betrokkenheid (tegenwoordig). Ik heb veel vernieuwingen voorbij zien komen; brede brugklas, brede school, middenschool enzovoorts en deels aan den lijve ondervonden.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie