Het moestuin, kas & kweektopic

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Pietje »

Wij hebben onze aardappels ook in emmers. Oogsten gaat inderdaad makkelijk, maar de hoofdreden is de phytophthora. De aarde uit de emmers kun je makkelijk overal verspreiden waar je geen tomaten of piepers laat groeien. Op deze manier kan de ziekte niet makkelijk van het ene jaar naar het andere seizoen overspringen, terwijl je aardappels wel op dezelfde plaats laat staan.

Afgelopen jaar ging dat prima, maar ik ben wel benieuwd of er nog makkelijker alternatieven langs komen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

Het is voor mij de eerste keer dat ik aardappelen ga kweken, ben ik blijkbaar onbewust bezig met ziektepreventie 8) Voor wat betreft de grond: momenteel staat er op het stuk waar ik wil gaan verbouwen een wirwar aan meerjarige planten en onkruid (voor zover je daarvan kan spreken..). Is het een idee om deze planten allemaal onder te graven? Of is het een beter idee ze uit te graven en op de composthoop voor volgend jaar te gooien?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Ik zou geen vers bladgroen onder werken, tenzij het weinig is en je het heel goed mengt met aarde. Anaeroob gaat dat verzuren. De makkelijkste manier om een perceel klaar te maken voor moestuinieren is in het voorjaar afzeisen en sheetmulchen. Dan kan het bodemleven een jaar lang aan het werk om plantresten te verteren en de bodem los maken. Degenen met haast ontkomen niet aan frezen of spitten en zullen het eerste jaar met een mindere opbrengst genoegen moeten nemen. De winst zit in een extra jaar opdoen van ervaring. Keuzes, keuzes......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:De makkelijkste manier om een perceel klaar te maken voor moestuinieren is in het voorjaar afzeisen en sheetmulchen.
Bodemleven op gang brengen betekent 2 dingen: niet in de grond roeren (spitten en fresen zijn dus not-done), en eten voor bodemleven toevoegen. Een deel van het bodemleven eet vers groen, zoals plantenresten (mulch). Maar het grootste deel van het bodemleven heeft deels verteerd (humus,) nodig.
Sheetmulchen is prima: weinig werk en naar verhouding veel resultaat. Compost/oudere stalmest er bij is meer werk, meer resultaat. En in mijn ogen kun je dit jaar prima beginnen met wat grotere gewassen door de mulch en compost heen. Maar ik sluit me aan bij John dat bodemverbetering prio 1 heeft.

Ow, en je kan de makkelijkst verteerbare delen van je composthoop ook prima over je tuin uitspreiden. Ziet er niet uit, maar verteert toch wel...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Vanmorgen de bovenste laag met de frees los gemaakt. Er zit ongeveer een laag van 5-10cm mos in de tuin, nog nooit eerder zo'n dikke laag gezien.
Afharken ging dan ook niet, dus ik heb alles er met een tweede gang door gefreesd.
Vammiddag ga ik naar de groencompostering om een aanhanger compost te halen.

Ik wou de paden maken van oude stoeptegels, maar ik kan bij de (bevriend) hovenier zo veel gratis snippers halen als ik wil, dus die ga ik gebruiken.
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door JantjeV8 »

Is dit ook de plaats om gratis paardenmest aan te prijzen? Zelf opscheppen en afhalen in Haarsteeg (NBr)
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Hennie »

JantjeV8 schreef:Is dit ook de plaats om gratis paardenmest aan te prijzen? Zelf opscheppen en afhalen in Haarsteeg (NBr)
Ik heb ook nog genoeg liggen. Af te halen onder zelfde condities.
Venebrugge (Overijssel)
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Hopelijk droogt de grond nu wel wat op de komende twee weken. Met die dikke laag mos er op die al het regenwater vasthoud leek het af en toe wel een moeras, terwijl op 50cm diepte de vochtigheid normaal is.

Frezen
moestuin001.jpg
2e gang
moestuin002.jpg
Compost halen
moestuin003.jpg
Eerst zijn de fruitbomen aan de beurt
moestuin004.jpg
moestuin005.jpg
- Word geen slaaf van je bezit -
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Lieve »

Vandaag vroege worteltjes gezaaid.
In een bakje tomaten (Marmande) gezaaid.
En natuurlijk de aardperen in de grond gestopt, vanaf nu krijgen ze de naam van de gulle schenker.
Ik hoop dat het iets word.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Ik heb mij eens laten wijsmaken dat boomwortels er niet van gecharmeerd zijn als je er zware lasten op parkeert. Misschien dat onze boomexperts er meer over kunnen vertellen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Pietje »

Wat is zwaar...?

Wortels kunnen een bodem doordringen met een hardheid van 3MPa. Dus een stok met een punt van 1cm2 oppervlak minder dan 30Kg drukken om hem de grond in te krijgen. Rond de 10MPa is ideaal.

In natte periode kan een auto de grond tot behoorlijke diepte (20cm zeker) blijvend verdichten. Dat vinden wortels niet leuk: vocht en zuurstof kunnen minder makkelijk bij de wortel komen, zodat de wortel kan afstervern (zuurstofgebrek) of uitdrogen (in de zomer). Ook vormt een verdichte grond snel plassen tijdens natte perioden.

De grap is dat de verandering van de verdichting al schadelijk is, ook al blijft 'ie onder de 30MPa.

Het dramatisch veranderen van de boomspiegel vinden boomwortel ook niet leuk. Zeker als het gaat om bacterie-dominantie toevoeging (mest). Wortels houden van schimmels, dus van verterende houtresten. Een weiland is ook bacteriedominant en daarom is het in een weiland (fruit ;-) ) lastiger bomenplanten dan in een tuin / bos.

Om een bodem van bacteriedominant (gras) naar schimmeldominant te krijgen: houtsnippers er op. Liefst al half of helemaal verteerde snippers. En dan is het een kwestie van tijd voordat deze resten de bodem inspoelen, schimmels meeneemt en symbiose aangaat met de daar beginnende boomwortels.

Bedoel je met "zwaar" deze stenen, John? Kan geen kwaad. Een koeiepoot is zwaarder, en dat is zo'n beetje de grens.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Het ging om een last die achteraf en voor lange tijd onder een boomspiegel geplaatst was. Dus geen bestaande last en geen tijdelijke last. De bomen die ernaast stonden (sparren) legden na 2 jaar het loodje. Niet meer doen, adviseerde een boomsnoeier mij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Ik denk ook niet dat de keien een probleem zullen vormen. Het is ook geen inmense bult natuurlijk.
Vind het wel leuk staan, en je kunt ze vaak gratis halen.

Er staan hier in de buurt ook een hele boel bomen waar bestrating omheen is gelegd (strak) , deze doen het ook gewoon goed.

@DJ is er misschien iets uit je stapel gelekt waardoor de bomen zijn vergiftigd? (Ik bedenk maar wat hoor :fff )
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Neu, de gebakken klinkers zijn behoorlijk lekdicht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Haha! :lol:
- Word geen slaaf van je bezit -
Plaats reactie