SWW met Atmos 30kw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

SWW met Atmos 30kw

Bericht door jobplas »

Allen,

Ik heb inmiddels intressante prijsopgaves ontvangen voor een Atmos DC30GD icm 1, 2000 liter buffervat veiligheden en ladomat.
Dit system lijkt in de meest eenvoudige uitvoering betaalbaar en ook erg geschikt voor onze situatie.

Omdat ik de complete installatie graag eenvoudig wil houden kies ik er voor om de huidige Remeha ketel middels afsluitkranen buiten het CV circuit te houden.
Verder gaat de voorkeur uit naar een kale buffer zonder spiralen, dus het bufferwater is meteen ook het CV water.

In de meest eenvoudige uitvoering levert de vergasser dan straks heet CV water via een ladomat aan de 2000 liter buffer. Dit water wordt door middel van een ruimte thermostaat gestuurde pomp naar het CV circuit in de woning gestuurd.

Natuurlijk zou ik de hete buffer het liefst ook gebruiken voor ons SWW, maar ook daar wil het zo simpel mogelijk.
Huidige setup: Koud leidingwater --> in 80l Daalderop E-Boiler --> DUCO mengkraan --> Remeha Calenta back up (is uitgeschakeld).

Voor SWW kan de Remeha in principe er uit, die gebruiken we nooit en de E-Boiler levert ruim voldoende, maar de E-Boiler houtgestookt hotfillen zou natuurlijk het mooiste zijn (met name in de winter). Wat is de meest eenvoudige manier om vanuit een kale buffer de E-Boiler hot te fillen?

Ik wil straks de juiste buffer aanschaffen en niet na 2 maanden tot de conclusie komen dat de buffer te kaal is en mij niet de mogelijkheden geeft die ik nodig heb.

PS: veel gelezen op dit forum, maar geen eenvoudig voorbeeld kunnen vinden, misschien zoek ik verkeerd, links naar de juiste draadjes zijn ook welkom.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door holtere »

Er is niets ingewikkelds aan. Neem gewoon een z.g. hygienebuffer. Dat is een buffervat met een rvs spiraal er in. Als het nog simpeler kan hoor ik dat graag :D
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door pelletpower »

Een platenwisselaar in je tapleidingen onder je e boiler om zo op thermosyphon of eventueel met een pompje je boiler te vullen?
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door jobplas »

holtere schreef:Er is niets ingewikkelds aan. Neem gewoon een z.g. hygienebuffer. Dat is een buffervat met een rvs spiraal er in. Als het nog simpeler kan hoor ik dat graag :D
Bedankt Holtere, dat dacht ik zelf ook. Maar misschien minder ecologisch: een kale 2000l buffer kost me 1065 euro, een hygiene buffer kost 2516 euro... Dat prijsverschil is mij te groot. Geld speelt dan toch wel een rol....
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door holtere »

een kale 2000l buffer kost me 1065 euro, een hygiene buffer kost 2516 euro... Dat prijsverschil is mij te groot. Geld speelt dan toch wel een rol....
Als de donder weg bij die leverancier :twisted:
Ronduit belachelijk prijsverschil voor zo'n spiraaltje. Dit ruikt naar...... :fff
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door jobplas »

pelletpower schreef:Een platenwisselaar in je tapleidingen onder je e boiler om zo op thermosyphon of eventueel met een pompje je boiler te vullen?
Bedankt Pelletpower,

Als ik je goed begrijp dan:
"koude kant" met aanvoer: vers leidingwater, uitgang: Eboiler.
"Warme kant" aanvoer: bovenkant buffer en afvoer: onderkant buffer. dus met normaal bufferwater/CV water.
Klopt dat?

Ik breid de installatie graag in fases uit en dit lijkt een aanbouw die ik ook op een later moment kan invoeren met een "eenvoudige" buffer.
Dus als ik het hiermee werkend krijg is de "eenvoudige" buffer nog steeds de juiste aankoop.

Kan ik thermosyphon toepassen als de E-boiler en buffer 8 meter van elkaar hangen?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door JantjeV8 »

Dat is denk ik te snel geconcludeerd. Constructie zou gelijk kunnen zijn, maar ik denk dat specifiek "hygienebuffer" van rvs wordt gebouwd, niet van staal/koper.
(was als reactie op Holtere bedoeld)
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door GTV6 »

Kijk eens in Duitsland, de ketels zijn daar behoorlijk goedkoper, net een set gekocht, neem wel een GSE krijg je ook subsidie.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door holtere »

Overigens:
Als je een beetje kunt fitten.....
Zoek eens op rvs wellrohr of ribbelbuis. Als je daar een aantal meters door zo'n groot 1 1/2 gat frommelt in je buffer ben je heel goedkoop klaar!
Tip: in Duitsland zijn of in ieder geval waren de vaten echt een stuk goedkoper. Wij hebben vat gekocht in Nederland en jawel hoor, aan huis bezorgd door een Duitse transporteur. De beste verkoper heeft het vat dus nooit gezien maar wel opgestreken :lol:

edit: was die verr... GTV6 me weer voor :roll:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door holtere »

@ Jantje,

Waarschijnlijk heb je het dan over een buffer / boilervat en niet alleen over een rvs spiraal?
Overigens wordt alles gemaakt zolang het verkocht wordt. De zin er van speelt weinig of geen rol!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door holtere »

Wel off topic..

@ Jantje en GTV,
Jullie zijn allebei wel snelle jongens of niet? Een V8 is een dikke motor en GTV6 zal toch wel zo'n mooie Alfa zijn of vergis ik me?
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door jobplas »

Bedankt voor alle reacties! Als ik dit alles zo lees is de conclusie:

Nu een kale buffer kopen geeft me nog voldoende mogelijkheden in de toekomst om SWW voor te verwarmen. Daarbij is de tip om voor een goedkope in DE te kijken.

Uitbreidingsoptie 1: Platenwisselaar onder E-Boiler monteren (met of zonder pomp).
Uitbreidingsoptie 2: RVS leiding in de boiler frommelen.

Klinkt als een goed plan, waarmee ik stapsgewijs de installatie kan uitbreiden :D
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jobplas,

weet zelf niet precies hoe de rvs spiraal in een hygiënebuffervat steekt maar ik kan me moeilijk voorstellen dat deze erin wordt "gefrommeld". Door met name het potentiaalverschil tussen hoogwaardig rvs en laagwaardig staal kan ik me voorstellen dat deze twee in een vochtige omgeving niet zomaar contact mogen maken... Ik kan me voorstellen dat daar de nodige kunststof afstandhouders bij komen kijken bij de in- en uitgang alsook in het vat zelf.

Groet
Wouter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door pelletpower »

De spiraal zit bij Oeg vastjezet op rvs net met afstandhouders. Zomaar een aantal m erin frotten zal niet werken. Dan ligt alles onderin. De ribbelbuis is goed via ebay te bestellen.

Platen wisselaar heeft wel een pompje en terugslagklep nodig aan drinkwaterzijde. Eventueel zonder aan de andere zijde.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: SWW met Atmos 30kw

Bericht door Wouter Gillis »

uitbreidingsoptie 3: een koperen spiraal aan de buitenkant van de buffer zorgt bij mij voor warm regenwater voor wasmachine, kuisen en zwembadje in de zomer.

groet
Wouter
Plaats reactie