salontafeltje zelf maken

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

salontafeltje zelf maken

Bericht door Wouter Gillis »

Hallo,

na op tweedehandssites rondgekeken te hebben en mijn gading niet te vinden, overweeg ik om zelf een salontafeltje te maken. Aangezien ik een populierenbos aan het rooien ben, vroeg ik me af of het technisch mogelijk is om een schijf populier te gebruiken als blad?

Indien dit een goed idee is, wat zou de aangewezen werkwijze zijn? Hoelang moet het drogen? Beter andere houtsoort? Nog andere tips/aandachtspunten? Of is het voor een leek in houtbewerking geen beginnen aan? Het blad mag gerust wat scheuren vertonen na het drogen en er "ambachtelijk" uitzien.

alvast bedankt
groet
Wouter
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: salontafeltje zelf maken

Bericht door WillemLimmen »

Wouter, dat is nou echt een vraag voor op (nederlandstalige) http://www.woodworking.nl. Geweldig actief forum met enorm veel kennis en ervaring.

Groet Willem
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: salontafeltje zelf maken

Bericht door Erikvr »

Ik heb een keer een paar grote schijven populier gezaagd en bewaard, maar ze gaan allemaal scheuren. En het stinkt behoorlijk lang.
groet,
Erik
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: salontafeltje zelf maken

Bericht door Lieve »

003b.jpg
004b.jpg
Maar dit is kerselaar. 3jaar oud, behandeld met olie.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: salontafeltje zelf maken

Bericht door MatthiasD »

Ik zou denk ik voor een iets hardere houtsoort gaan. En schijven gaan inderdaad vaak scheuren. Misschien helpt t om t hout eerst te laten drogen en dan pas in schijven te zagen?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: salontafeltje zelf maken

Bericht door Pietje »

De scheuren ontstaan doordat kernhout amper krimpt, en spinthout heel veel. Daar is weinig aan te doen. Er zijn wel truukjes met langzaam drogen/wateren/olieen etc. scheuren te voorkomen. De schijf blijft zwaar onder spanning staan en kan later alsnog scheuren.

Overigens is populierenhout het meest ondergewaardeerde hout dat er is; je kan er zeker heel leuke dingen mee maken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: salontafeltje zelf maken

Bericht door Pieke »

Tip gevonden van Hein, zelf nog niet toe kunnen passen. viewtopic.php?f=5&t=2527&p=77673#p77673
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: salontafeltje zelf maken

Bericht door Wouter Gillis »

Bedankt voor de tips alvast!

Ik ga me er eens verder in verdiepen. En misschien gewoon eens testen met een schijf.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: salontafeltje zelf maken

Bericht door ritsaert snijder »

een schijf hout gaat zeker scheuren, ook als je het dosse zaagt is dat het geval (de stam in plakken) als je het kwartiers zaagt (planken vanaf de kern) dan heb je de beste stukken. Als je die vervolgens om en om tegen elkaar zet krijg je een prima plank.

Als een scheurtje niet uitmaakt zou ik het water eerst laten inwateren en dan drogen.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie