plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Pietje »

Van fouten maken leer je het meest. Zowel de leem als de vuurvaste kern zijn heel vergevingsgezind; je tikt ze zo weer uit elkaar en kan bijna alles hergebruiken. Cement en gips hebben dat niet ;-)
De gegoten vuurvaste kernen willen nogal eens scheuren. We hebben ergens een draadje over de explosies die zich daarna in de kachel kunnen voordoen.

Een bell is een soort tegenstroom. Maar dan een tegenstroom die zichzelf altijd juist instelt. Het nadeel van geforceerde tegenstroom is lastiger aansteken, en door net iets verkeerde kanaaldiameters kan de warmteafgifte te hoog/laar worden op bepaalde delen van de kachel. Bovendien is het veel meer werk om tegenstroomkanalen te maken. Aangezien wij hier houden van efficiente, effectieve eenvoud: geen tegenstroom!

Deurtjes zijn goedkoop te maken; tekening aan een werkplaats met plaatwerk-laser en zetbanken geven en je hebt zo de basis. Een oud kacheltje op de kop tikken en daar de deur van gebruiken (of de ruitjes).

Wees creatief! En begin! Maak een plannetje, hier posten en zie wat er gebeurd ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Wat ik ook een beetje gek vind is dat deze rocketbatch met zijn manier van stoken veruit de beste is volgens jullie de kenners. Maar hij is wel nergens te koop. Is dat niet wat raar?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Het is een open source kachel en hij is wel te koop...bijvoorbeeld bij Vuur en Leem als bouwpakket. Bij een kachelbouwer koop je niet zo makkelijk een vuurkamer, ze bouwen liever een kachel op maat.
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door holtere »

Wat ik ook een beetje gek vind is dat deze rocketbatch met zijn manier van stoken veruit de beste is volgens jullie de kenners. Maar hij is wel nergens te koop. Is dat niet wat raar?
De kachel is niet ontwikkeld met het idee om er geld mee te verdienen. Je denkfout zit in het feit dat niet alle goede spullen uit winstbejag hoeven voort te komen.
Als je de moeite neemt om de beschikbare informatie te verzamelen en je in te lezen ben je spekkoper anders hobbel je achter een ander aan en betaal je. Zo simpel is het!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Er zijn veel best redelijke kachels. Maar een RBB met een bell is echt een hele goede kachel. En dan gaat het niet alleen om rendement.

Ik heb zelf een Finoven (modern ontwerp van Heikki) en verschillende rockets (RBB). De Finoven brandt prima als mijn vrouw hem keurig stookt en met wat dikker en heel droog hout. Een rocket stookt veel makkelijker en kan er ook prima tegen als er bijvoorbeeld een keer wat natter hout langs komt. Een rocket heeft eigenlijk nooit rook...een Finoven verslikt zich wel eens.

Ik vind de Finoven ook een fijne kachel....maar als ik moet kiezen dan kies ik de RBB!

En wat ook telt; ik heb de afgelopen jaren hier nooit klachten gehoord, integendeel! Mits de rocket natuurlijk goed wordt gebouwd.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef;
Een bell is een soort tegenstroom. Maar dan een tegenstroom die zichzelf altijd juist instelt. Het nadeel van geforceerde tegenstroom is lastiger aansteken, en door net iets verkeerde kanaaldiameters kan de warmteafgifte te hoog/laar worden op bepaalde delen van de kachel.
Een bell werkt op basis van Free Gas Movement, de hete gassen koelen af en zakken naar beneden (naar de ingang van de schoorsteen). Een tegenstromer werkt op thermosyphon, de vuurkamer stuwt de hete gassen omhoog en vervolgens omlaag. Mijn Finoven (tegenstromer) steekt prima aan. Als een RBB verkeerde kanaaldiameters heeft dan gaat het ook verkeerd...

Een Finoven is ook gewoon een hele fijne kachel!
groet!

Ritsaert
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Ok. Ik ga vanavond eens beginnen tekenen. Ik stoot wel al op 1 grote vraag. Bij jullie tekeningen staat de riser steeds achter de stookkamer. Aangezien ik een diepte v 70cm wens zou ik de schouw naast de kamer willplaatsen ipv erachter. Is dit mogelijk?
Gr sven
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door kockie »

Kijk even hier: search.php?search_id=active_topics een aantal actieve rocket topics waarvan er zeker eentje gaat over het naast de brandkamer plaatsen van de riser.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Ok, ik ben eraan begonnen (aan het tekenen he)

ik zal even schetsen wat er nu is: op ongeveer 1.8m begint een schouw die ingemetseld zit in de muur en gedragen wordt door een ijzeren stoel(omdat ze niet tot op de grond gemetst is), hierin zit een buis van dia 100 dewelke eenvoudig kan ververvangen worden door een buis van bvb 150mm. deze schouw zelf heeft een afmeting van ongeveer 450x450mm. Ik zou ze mee inwerken in de kachel.
Liefst had ik een kachel gehad die eruit ziet zoals op de schets. een kachel met een diepte van 70 cm, hoogte tot plafond, breedte 120cm en een bankje van 120cm, en 45 hoog.

De vraag is natuurlijk is dit mogelijk met een rocket stove. rekening houdend met het feit dat de schouw van 45x45cm ook nog mee ingewerkt zit in de kachel, en dan vraag ik me af of de bell nog groot genoeg is...

hierbij alvast een schets
[img]file:///C:/Users/vdb/Pictures/rocketstoveschets1.png[/img]
ik weet neit of dit lukt zo...

gr
sven
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door kockie »

Nee, niet gelukt....

Handleiding foto's plaatsen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

sorry kockie.

ik was hier net de tabel aan het ontleden op de Ecolowiki:
1 Riser oppervlakte 177 cm2 113 cm2
2 Riser diameter 150 mm 120 mm
3 Hoogte vuurkamer 326 mm 260 mm
4 Breedte vuurkamer 217 mm 174 mm
5 Diepte vuurkamer 434 mm 347 mm
6 Hoogte brievenbus 239 mm 191 mm
7 Breedte brievenbus 54 mm 45 mm
8 Breedte P-channel 54 mm 45 mm
9 Hoogte P-channel 20 mm 15 mm
10 Overhang P-channel 20 mm 15 mm

hier staan 2 types in. Is er ook een verschil bekend in vermogen? Welke moet ik idealiter plaatsen voor een ruimte van 65m²? ik schat 2000kg op te warmen.
dit maakt uiteraard veel uit voor mijn design? En moet de riser in het midden van de bell staan, of mag deze eerder tegen de wand staan... Want als ik het hier bekijk in deze tabel dan dunkt me dat zelfs met de grootste rocket mijn maximale diepte van 70 cm gn probleem mag zijn. (43.4 + 15 + 15(à wanden in vuurbeton) is 73.4 cm.

tot slot. (ik ben alles tegelijk aan het opzoeken he :) ) wat betreft het vuurbeton. Wat is de maximum temperatuur dat men bereikt in de stookkamer en riser? Want het meeste beton(merken) dat ik hier zie in andere topics kan max 1200° verdragen maar ik las ook al dat het wel 1500° kan worden...

echt een heel leuke materie! Waarom is dit niet bekender?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Pietje »

kockie schreef:echt een heel leuke materie! Waarom is dit niet bekender?
;-)

Hoewel gesuggereerd wordt dat elke maat van de Rocket lineair schaalbaar is, is dat natuurlijk niet reeel. De kleinste maten (bijv doorgang brievenbus) mag bij kleinere modellen gerust iets minder kleiner genomen, en bij grotere modellen iets minder groter. Ene Reynolds heeft daar ooit wat aan gerekend (https://nl.wikipedia.org/wiki/Reynoldsgetal).

Het vermogen van de kachel is onder andere afhankelijk hoe vaak je hem stookt. Elke stook geeft een bepaalde hoeveelheid energie af. Hoe vaker je de kachel aan hebt, hoe groter de hoeveelheid energie per dag, ofwel [KWh/dag] = [Kw]
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef;
Hoewel gesuggereerd wordt dat elke maat van de Rocket lineair schaalbaar is, is dat natuurlijk niet reeel. De kleinste maten (bijv doorgang brievenbus) mag bij kleinere modellen gerust iets minder kleiner genomen, en bij grotere modellen iets minder groter. Ene Reynolds heeft daar ooit wat aan gerekend (https://nl.wikipedia.org/wiki/Reynoldsgetal).
Is dit in de praktijk gemeten? Het wordt niet gesuggereerd maar er zijn meetgegevens van verschillende rockets die de verschalingstabel ondersteunen. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de onderbouwing van deze stelling.

Ik begrijp dat deze theorie de reden is dat er maar twee varianten in de wiki staan.

Pietje schreef;
Hoe vaker je de kachel aan hebt, hoe groter de hoeveelheid energie per dag, ofwe
l [KWh/dag] = [Kw]

Met de aanvulling dat een massakachel maar een paar keer per dag gestookt kan worden, anders stook je de kachel stuk.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Het wordt niet gesuggereerd maar er zijn meetgegevens van verschillende rockets die de verschalingstabel ondersteunen.
De gegevens uit de wiki zijn van een excel-sheet waarbij de maten van de 177 zijn ingevoerd, en de maten van de kleinere rocket zijn uitgerekend met een vaste verhouding ten opzichte van de riserdiameter. Je kan afmetingen van kanalen waar vloeistoffen door stromen (rookgassen in dit geval) niet ongestraft lineair verschalen (zie Reynolds). Natuurlijk kan je een lineair verschaalde kachel wel aansteken, en ook doormeten, en als de waarden niet te ver van de 177 af liggen zal je nog best acceptabele meetwaarden meten. Maar ideaal is dit allemaal niet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Mijn bedoeling is om in 1 stookbeurt mijn kachel 24u warm te houden. Dus zal ik voor de grootste kamer gaan.
Binnenkort meer tekenwerk
Gr sven
Plaats reactie