Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Tom_84
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2016, 10:29

Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door Tom_84 »

Beste kenners,

Met veel belangstelling heb ik alle informatie rondom de ontwikkeling van de rocket batch box gevolgd. Nu ga ik verhuizen en ben ik van plan ook zon kachel te plaatsen.

Nu heb ik een ontwerp gemaakt van de kern in sketchup, waarbij ik rekening heb proberen te houden met een aantal zaken:
- Gieten van de vuurkamer in relatief makkelijke mallen
- Keuze voor riser achter of opzij, voordat je gaat gieten natuurlijk.
- Ruimte voor eventuele floorchannel

Ik heb echter ook nog een aantal vragen voor de rocket experts, waar ik geen eenduidig antwoordt op kan vinden.

Riser:
- Opties zijn: (a) deze de metselen van (in de lengte) doorgezaagde isolatiestenen, (b) of stroken vuurvaste isolatieplaat, (c) of gieten in beton en omwikkelen met isolatie.
-- Zijn er hierbij nogo's, of wat heeft de voorkeur?
- Maakt de diepte van de poort veel verschil? zoals je op de tekening ziet is dit nu meer als 4 cm.

vuurkamer:
- Is er al meer bekend over het nut van de floorchannel?
- Kan ik bij een riser die opzij geplaatst is de floorchannel gewoon plat met een hoek van 90 graden plaatsen?

Ik hoop dat ik niet teveel vragen tegelijk stel.

Groeten,
Tommy
Bijlagen
vuurhaard_177_poort_achter_opzij_compleet_1.skp
(231.38 KiB) 166 keer gedownload
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door peterberg »

Hallo Tom, welkom op het ecologieforum.
Op een paar vragen weet ik wel antwoord.
Tom_84 schreef:Riser:
- Opties zijn: (a) deze de metselen van (in de lengte) doorgezaagde isolatiestenen, (b) of stroken vuurvaste isolatieplaat, (c) of gieten in beton en omwikkelen met isolatie.
-- Zijn er hierbij nogo's, of wat heeft de voorkeur?
- Maakt de diepte van de poort veel verschil? zoals je op de tekening ziet is dit nu meer als 4 cm.
De riser bouwen van isolatiestenen is goed. Stroken isolatieplaat kun je beter vergeten, de onderste helft van de riser kan gemakkelijk roodgloeiend worden, zelfs in vuurbeton. De riser bouwen van vuurbeton kan prima, maar door de isolatie gaat-ie wel meer ruimte innemen.
Ik denk dat zolang de diepte van de poort veel minder is dan 10 cm dan zou er geen probleem moeten zijn. Maar je kunt toch ook het onderste deel van de riser tegen de achterwand bouwen zonder die te verdubbelen?
Tom_84 schreef:vuurkamer:
- Is er al meer bekend over het nut van de floorchannel?
- Kan ik bij een riser die opzij geplaatst is de floorchannel gewoon plat met een hoek van 90 graden plaatsen?
Een rechte floorchannel die gewoon eindigt in de riser werkt niet betrouwbaar. Ik ben nog bezig met andere mogelijkheden en varianten maar dat heeft tot nu toe geen eenvoudige en toch goede oplossing opgeleverd. Bij de rechte floorchannel zit de luchtinlaat te laag, op de een of andere manier schijnt de secundaire lucht wat hoger ingebracht te moeten worden.
De betrouwbare optie is nog steeds een p-channel maar dat is over een maand of wat mogelijk niet meer de enige. En ja, de p-channel kan gewoon in een knik gelegd worden.

Als je de keus hebt gebruik dan een rechte batch box, de sidewinder is nog niet echt uit ontwikkeld.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Tom_84
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2016, 10:29

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door Tom_84 »

Peter bedankt voor deze antwoorden. Ik kan nu weer een stapje verder.

Ik heb nog wel een aantal vragen over de vuurvaste isolatie stenen:

- Wat heb je nodig om deze te zagen? Kan dat op normale zaagtafel/afkortzaag met behulp van het juiste blad? Of heb ik hier toch een speciale stenen zaagtafel voor nodig?
- De stenen (die ik online heb gezien) hebben een dikte van 6,4cm, kan ik deze halveren? Of is dat onverstandig?
- Heeft iemand een goed adres voor het kopen van dit soort isolatie stenen?

Groeten,

Tommy
ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door ddh »

Hier zie ik vuurvaste stenen van 30 mm dik. Heb geen ervaringen verder met deze shop: http://kachelmaterialenshop.nl/vuurvast ... m-dik.html
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door holtere »

Bedenk dat je er soms huisgenoten zijn die wat harder met een brok eiken gooien dan dat jij zelf zou doen. 3 cm dikke stenen blijken dan niet erg veel verband te geven. Er is weinig op tegen om gewoon de 6,5 cm dikke stenen te gebruiken en dat zal de levensduur van je rocket met vele jaren verlengen.

Oja, Marktplaats staat vol met dat spul!
Tom_84
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2016, 10:29

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door Tom_84 »

holtere schreef:Bedenk dat je er soms huisgenoten zijn die wat harder met een brok eiken gooien dan dat jij zelf zou doen. 3 cm dikke stenen blijken dan niet erg veel verband te geven. Er is weinig op tegen om gewoon de 6,5 cm dikke stenen te gebruiken en dat zal de levensduur van je rocket met vele jaren verlengen.

Oja, Marktplaats staat vol met dat spul!
Ik was van plan om de hele vuurkamer te gieten. Juist vanwege het gooien van hout. De riser wilde ik echt van isolerende vuurvaste stenen maken, en ik vroeg me af hoe ik deze het beste kon zagen. Of iemand die een alternatief verkoop adres weet, tot de al genoemde webshop in de vorige post. Isolatiestenen kan ik niet echt op marktplaats vinden.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door holtere »

Isolatiestenen kan ik niet echt op marktplaats vinden
Voor geld is alles, ten alle tijden te koop. Wil je goedkoper dan maak je een zoekopdracht aan op genoemde site en wacht je tot er wat voorbij komt. Geloof me maar, er komt genoeg voorbij :fff
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door JantjeV8 »

Juiste zoekterm in zien te geven.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door hotglass »

Ik heb er geen idee van waar je woont, maar zoeken op Feuerleichtsteine bij ebay.de of
ebay Kleinanzeigen heeft mij goed geholpen.
Een partij nieuwe stenen gratis af te halen omdat ze in de weg stonden, nog geen 10 km over de grens. :fff

groet,

Ed
Tom_84
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2016, 10:29

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door Tom_84 »

Bedankt voor alle reacties.

Ik ga op zoek.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door peterberg »

De isolerende vuurvaste stenen zijn te zagen met een gewone ijzerzaag, misschien ook wel met een zaag voor gasbeton maar dat is behoorlijk grofstoffelijk. Het lijkt me beter om de stenen niet in de dikte door te zagen maar in hun geheel te gebruiken. Dat isoleert natuurlijk beter dan de halve dikte.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door gerard »

Isolerende stenen gewoon vol gebruiken. Hardheid is enorm verschillend, de hardere gewoon met een haakse slijper met diamandschijfje zagen. evt. eerst nachtje in de "week" leggen.
succes en groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door ritsaert snijder »

of de zachtere met een oude houtzaag, de hardere met de steenzaag.
groet!

Ritsaert
Tom_84
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2016, 10:29

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door Tom_84 »

Inmiddels weer een tijdje verder. In de tussentijd zijn wij (ik en mijn vader) druk verder gegaan.
We hebben uiteindelijk toch gekozen voor de "sidewinder" opzet, zoals ook besproken in andere draadjes op dit forum.

De rocket die we hebben gemaakt is als volgt opgebouwd:

Vuurkamer:
- 3 gietstukken vuurbeton (thercast)
-- 2 gietstukken voor de onderkant, zijkant en achter kant
-- 1 gietstuk voor de deksel.

Riser:
- Gemetseld uit isolerende vuurvaste stenen
-- Stenen gezaagd op een afkort zaag (met oud zaagblad)

We hebben gekozen voor een riser aan de linkerkant. De poort begint zoals beschreven door Peter 8cm vanaf de achterkant van de rocket.

Gisteren een eerste proefstook gedaan, en volgens ons een mooie dubbele vortex gezien (filmpje). Wat denken jullie?

Foto's proefstook:
https://drive.google.com/open?id=0B98jg8lcFl8Jd1RQSHV4a2hlVFk
https://drive.google.com/open?id=0B98jg8lcFl8JRDByT1dyNDJjQVE


Video proefstook:
https://vid.me/bWFC

Nu klussen aan een deurtje.

Gr,

Tommy
Laatst gewijzigd door Tom_84 op 28 mar 2016, 14:12, 3 keer totaal gewijzigd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 voor in mijn nieuwe huis

Bericht door holtere »

Mooi werk Tom 8)
Ben benieuwd naar wat je er verder met het omhulsel gaat doen!
Plaats reactie