Oriënteren zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Pietje »

Mooi mro! Kun je gerust wat langer douchen... :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Ingir »

mro schreef:Momenteel SWW op aardgas, ik schat zo'n 100m³ gas per jaar nodig. Ik zit met een ideetje om een zonneboiler te bouwen met restmateriaal/afval, moest die in de warmste maanden zijn ding kunnen doen dan zou ik al heel tevreden zijn. Dan kan de ketel volledig uit.
Zeker doen, wel zorgen dat de kosten zo laag mogelijk blijven (300-400 euro).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

mro schreef:Wat betreft de douche: ik heb een drukregelaar geplaatst op de toevoer van leidingwater. Hier is alles gelijkvloers en ik heb die ingesteld op 2 bar.
En hierdoor word het waterverbruik lagen neem ik aan?

Heb je misschien ergens een voorbeeld?

Heb nu toch alle leidingen open liggen.


Op rvo.nl staan trouwens voor alle subsidies al een apparatenlijst online behalve van de zonneboilers :cry:
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Pietje schreef:Mooi mro! Kun je gerust wat langer douchen... :wink:
Of meer besparen :fff
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Ingir schreef:Met een spaardouchekop en douche-warmtewisselaar haal je dezelfde energiebesparing maar dan tegen ongeveer 25% van de kosten.
die worden op dit moment geïnstalleerd :D
- Word geen slaaf van je bezit -
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door mro »

Brutus Groenus schreef:
mro schreef:Wat betreft de douche: ik heb een drukregelaar geplaatst op de toevoer van leidingwater. Hier is alles gelijkvloers en ik heb die ingesteld op 2 bar.
En hierdoor word het waterverbruik lagen neem ik aan?

Heb je misschien ergens een voorbeeld?

Heb nu toch alle leidingen open liggen.


Op rvo.nl staan trouwens voor alle subsidies al een apparatenlijst online behalve van de zonneboilers :cry:
Foto'tje bijgevoegd.

Het verbruik ligt lager inderdaad. Met de vorige douchekop had ik 6L/min bij 3 bar druk en 4L bij 2 bar. De badkamer is hier wel op gelijkvloers dus niet veel druk nodig om comfortabel te blijven.

Is ook maar een kleine investering om een drukregelaar te plaatsen, ik schat zo'n 25€.
Bijlagen
water1.jpg
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

mro schreef: Het verbruik ligt lager inderdaad. Met de vorige douchekop had ik 6L/min bij 3 bar druk en 4L bij 2 bar. De badkamer is hier wel op gelijkvloers dus niet veel druk nodig om comfortabel te blijven.

Is ook maar een kleine investering om een drukregelaar te plaatsen, ik schat zo'n 25€.
Hmmm... Interessant!

Mijn CV-ketel hangt op de bovenverdieping en de badkamer beneden. Ik schat dat er +/- 20/25 meter leidingwerk tussen zit. Denk je dat een drukregelaar hier kan gaan werken?
- Word geen slaaf van je bezit -
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door mro »

Lijkt mij toch al een hele afstand. Bij mij zit alles heel compact bij elkaar. Denk dat totale leidinglengte van de hoodkraan naar de douchekop iets van een 7m is. De ketel hangt aan de andere kant van de muur van de douche.

Maar mogelijk valt er wel iets te winnen. Bij ons is inkomende waterdruk iets van een 5 à 6 bar. Als dat bij jullie ook zo is dan is het misschien wel mogelijk om daar 1 à 2 bar vanaf te krijgen. Bij andere waterafname heeft de drukverlaging minder invloed, het duurt gewoon iets langer om bvb een emmer te vullen.

Voor het geld moet je het niet laten om eens te experimenteren :)
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Nou ik ben misschien nog wel van plan om de leidingen nog wat te verleggen, dan zou het rond de 15mtr worden tot aan de douche.

Maar ach... net wat je zegt, voor het geld kun je er altijd wel eentje tussen plaatsen om wat mee te spelen.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Nou de lijst staat online op rvo.nl

Staan maar 6 modellen op, allemaal van Itho Daalderop.

Hopelijk word de lijst nog verder aangevuld.
- Word geen slaaf van je bezit -
Plaats reactie