Rocket 177 massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

Het valt me op dat de riser zeshoekig is. Beter om die achthoekig te maken, dat is een betere benadering van een cirkel, de ideale vorm.

De doorgang naar de bank zo hoog mogelijk laten beginnen, direct onder de zitting. En dan zo hoog als de hele bank en liefst ook flink breed. Bovendien is het niet nodig om die doorgang zo ver achterin te maken. Beter om die zover mogelijk voorin te plaatsen naast de vuurkamer. Er is plaats genoeg.

De uitlaat naar de schoorsteen zo laag mogelijk plaatsen, dan is er een zo groot mogelijk hoogte verschil tussen in- en uitlaat. Als die ver genoeg uit elkaar zitten dan kun je ook dat scheiding schot in de bank weglaten. Mocht je die nodig hebben om de zitting te ondersteunen dan kun je altijd kolommen van bakstenen er in zetten. Vermijd zoveel mogelijk sturing van de rookgassen, dan werkt een bell-constructie het beste. We zijn dit soort dingen niet gewend maar zwaartekracht, waar dit mee werkt, is heel erg betrouwbaar, daar kun je echt blind op varen.

De vuurkamer hoger plaatsen t.o.v. de bank is geen probleem zolang het niet te veel wordt, dat werkt ook.

Ik heb even globaal de oppervlakte van de bell + bank uitgerekend en ik kom uit op 4,2 m2. Dat is nog onder het maximum van ongeveer 5 m2. De bank is ook een bell als de uitlaat lager is dan de inlaat en een stuk uit elkaar zit. In dat verband is het beter om de uitlaat lager en breder te maken en indien mogelijk, met een flink grotere doorsnede dan de schoorsteen. In de main bell moet-ie dan als een trechter terug naar de schoorsteen maat. Op deze manier voorkom je frictie in de rookpad transitie van de bell(s) naar het rookkanaal.

Voor de rest ben ik het eens met Holtere op een ding na: het is eenvoudiger om de main bell dubbelwandig te bouwen en de bank enkelwandig met een dubbele laag als zitting.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

Nielvm schreef:Welke temperaturen haalt een rocket 177? Ik vermoed dat de plaats boven de riser de hoogste temperatuur bereikt en daar vooral zeer resistente materialen gebruikt moeten worden?
De hoogste temperatuur die ik heb gemeten was 1172 graden Celsius, vlak voordat de thermokoppel het begaf. Hou het maar op 1200 graden, in de riser vlak achter en boven de poort. De wand temperatuur is uiteraard lager maar het is lastig om daar een ferme uitspraak over te doen. De riser kan regelmatig 900 graden uitspuwen maar dat is het wel zo ongeveer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door holtere »

Voor de rest ben ik het eens met Holtere op een ding na: het is eenvoudiger om de main bell dubbelwandig te bouwen en de bank enkelwandig met een dubbele laag als zitting.
Geen tegenspraak hier! Het ging mij om de aansluiting van bank-deksel naar bell. Het is handiger als die aansluiting afsluit d.m.v. opliggen i.p.v. aanliggen.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Bedankt voor alle tips.

De riser achthoekig => was ik van plan, maar in sketchup was er een handig tooltje om een zeshoek te tekenen. Een achthoek ging niet onmiddellijk :lol:

De bell volledig dubbelwandig lijkt mij ook eenvoudiger.

De in-en uitgang van het bankje aanpassen zal ik eens doen. Ik denk niet dat ik jullie volledig begrijp, maar dat zien we wel weer op de nieuwe schets.

Handig dat het tussenschot in de bank niet echt nodig is :)

"Dubbele laag als zitting" => bedoel je dan 2 dekstenen? Zodat het zitvlak niet TE warm wordt?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door kockie »

Ik lees vaker dat de bell boven de riser in vuurvaste steen moet worden uitgevoerd, maar zou graag willen weten waarom.

Ik heb net opgezocht dat bakstenen bij een temperatuur tussen 900 en 1100 graden Celsius gebakken worden (ik dacht dat dat hoger zou zijn). Nu lees ik dat Peter aangeeft dat de riser ca 900 graden uitspuwt. Zou dan hard gebakken baksteen niet voldoen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Bij zo'n temperaturen heb ik toch graag een beetje marge qua veiligheid hoor...

Welke temperaturen mag ik binnenin de bank ongeveer verwachten?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door holtere »

@ Kockie,
Gewone baksteen kan best die temp aan maar niet keer op keer. Vuurvaste steen is dan veel duurzamer.
Welke temperaturen mag ik binnenin de bank ongeveer verwachten?
Minstens 600 graden :twisted: :twisted:

Nè grapje, misschien 200 of zo? Een dikkere deksel geeft een wat gelijkmatigere / mooiere warmteafgifte. Bilvriendelijk zogezegd :mrgreen:
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door WernerDeJong »

@Kockie,

Een leuk artikel over smeltende bakstenen kan je vinden op:
http://www.vogelensangh.nl/nl/gesinterde-baksteen/

Het smeltpunt van bakstenen is zoals eerder al gemeld alles boven de 650 graden. Bij regelmatige verhitting tot circa 500 graden wordt de steen poreus. Ik heb een aantal stenen in de bank gehad waarop ik de bank mee instookte, deze kon ik aan de randen verbrokkelen.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door WernerDeJong »

Welke temperaturen mag ik binnenin de bank ongeveer verwachten?
Mijn hoogst gemeten temperatuur (terwijl de riser witheet stond) was 180 graden. Kijk ook even in mijn draadje van de warmtebank, daar heb ik een aantal sondes die op de bell, in de bank en in de schoorsteen zitten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door kockie »

Ik had verwacht dat de stenen bij een veel hogere temperatuur werden gebakken. Daardoor ontstond ook mijn vraag.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

De rookgassen moeten vanaf de uitgang van de kachel circa 2 meter omhoog in de woonkamer alvorens ze langs de muur naar buiten gaan. Daar is het (geïsoleerde) rookkanaal nog eens 7 meter lang.

Moeten de rookgassen geen minimale temperatuur hebben om niet te condenseren? M.a.w ga ik niet te veel warmte onttrekken aan de rookgasse door de dubbele bell?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

Nielvm schreef:Moeten de rookgassen geen minimale temperatuur hebben om niet te condenseren? M.a.w ga ik niet te veel warmte onttrekken aan de rookgasse door de dubbele bell?
Rookgassen die condenseren in het rookkanaal is erg onhandig. Het kan leiden tot een volledig wegvallen van de trek als niet binnen 15 tot 20 minuten meer dan 50 graden wordt gehaald.

Wat nog belangrijker is: je hebt gas snelheid nodig in de poort en met een lage schoorsteen temperatuur krijg je dat niet. Tenzij de trek van het kanaal van zichzelf al sterk is. Nu lijkt me bij jouw opzet geen probleem te rijzen.

Die bank is als een deel van de bell, ter plaatse wordt de bell abrupt heel wijd en daalt de gas snelheid sterk. Dan wordt er meer warmte onttrokken dan je zou denken. Overigens is 5 m2 voor een bell systeem zonder bypass op deze manier een veilige marge. Daar zit je met jouw opzet nog ruim onder.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Condenseren de rookgassen niet bij temperaturen lager dan 100°C?

Vanwaar het streefdoel van 50°C?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door holtere »

Ik had verwacht dat de stenen bij een veel hogere temperatuur werden gebakken. Daardoor ontstond ook mijn vraag.
Zie onderstaande kopie van het kleiforum!
De verschillen tussen aardewerk, steengoed en porselein zijn:
Aardewerk is klei, gebakken tussen 800 en 1100 ºC, waarbij geen versintering of verglazing optreedt. Het is dus poreus.
Steengoed is gemaakt van een kleisoort die tegen hogere temperaturen bestand is (ca 1200-1300ºC), waarbij het versintert en daardoor ondoordringbaar voor de meeste vloeistoffen wordt. Het is ook goed bestand tegen zuren.
Porselein is gemaakt van kleisoorten die onder nóg hogere temperaturen (ca 1280-1400ºC) worden gebakken, waardoor het totaal verglaast. Het kan veel dunner gemaakt worden, en krijgt dan ook een mooie klank.
Het kan allemaal worden samengevat onder het begrip Ceramiek. (Ceramiek komt van het Griekse woord "Keramos", dat drinkvat/aardewerkvat betekent
Onder deze link is ook een heel mooie beschrijving van klei gegeven: https://keramiekarendonk.wordpress.com/ ... 1ste-jaar/

Bakstenen bestaan dus voor het merendeel uit aardewerk, soms op het randje van steengoed. Speciale stenen uitgezonderd.
Vuurvaste stenen zijn heel speciaal. Ze bestaan uit vuurvaste klei en chamotte. Chamotte bestaat uit hoog gebakken kleigruis en die wordt door de klei gemengd. Constructief net als beton dus.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

Condensatie temperatuur in de schoorstenen die ik heb meegemaakt lag ergens rond 45 graden. Daarom, zolang je er maar boven zit dan gaat het goed. Bij 100 graden is er uiteraard geen sprake van condensatie zolang als de wand van het kanaal niet heel veel kouder is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie