Oriënteren zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Pieke schreef:Ik heb nog 2 vlakke plaat collectoren staan.Voor een beetje spielerei.Mogen weg voor 2 kratten bier.
Hmmm... Interessant voor een beetje zelfbouw, scheelt toch weer wat denkwerk 8) Misschien zelfs toe te voegen aan een bestaand systeem?

Je woont ver weg zie ik? zuidelijke appendix
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Oh ja... Nog een vraag...

Ik neem aan dat de boiler van de zonneboiler de boiler van m'n Nefit Ecomline HR vervangt? Of komt deze in serie te hangen?
- Word geen slaaf van je bezit -
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Joepie »

Brutus Groenus schreef:Oh ja... Nog een vraag...

Ik neem aan dat de boiler van de zonneboiler de boiler van m'n Nefit Ecomline HR vervangt? Of komt deze in serie te hangen?
Wat is het nut van zo'n boiler? Anders dan dat het energie kost om water op temperatuur te houden. Kan je het verwarmen van het boilervaatje uitschakelen? Ketel is 13 jaar oud, je zou kunnen overwegen om deze gelijk te vervangen. Een Remeha Tzerra CW4 kost €1100,- Als je genoeg ruimte op het dak hebt, kan je nadenken over het plaatsen van lekker veel buizen/vlakke plaat. Zonneboilervolume daar op afstemmen en dan de retour van de CV door het vat leiden. Heb je in voor en najaar (en soms in winter) veel plezier van omdat de boiler dan je verwarming helpt ondersteunen. Op de momenten dat het water in het vat koud is, warmt de retour van de CV de bovenkant van het vat op. Dit heeft als voordelen:

- CV rendeert beter omdat rookgassen sterker worden afgekoeld.
- Warm tapwater wordt snel aangevoerd omdat er alleen nog maar van ca 30/40 graden naar 65 graden hoeft te worden verwarmd.

Je schrijft nu een 2 persoons huishouden te zijn, met in de toekomst 3 of 4. Ik neem aan gezinsuitbreiding (of neem je een asielzoeker in huis?). Denk dan gerust na over een toekomstige stijging van het warm water gebruik. Ik ben al iets verder in die fase, er wordt hier met tienermeiden heel wat afgebadderd en gedoucht. Met de baby's trouwens ook destijds.

Misschien wil je een inkijkje geven in je huidige gasverbruik? Soort woning?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Joepie schreef: Wat is het nut van zo'n boiler? Anders dan dat het energie kost om water op temperatuur te houden. Kan je het verwarmen van het boilervaatje uitschakelen? Ketel is 13 jaar oud, je zou kunnen overwegen om deze gelijk te vervangen. Een Remeha Tzerra CW4 kost €1100,- Als je genoeg ruimte op het dak hebt, kan je nadenken over het plaatsen van lekker veel buizen/vlakke plaat. Zonneboilervolume daar op afstemmen en dan de retour van de CV door het vat leiden. Heb je in voor en najaar (en soms in winter) veel plezier van omdat de boiler dan je verwarming helpt ondersteunen. Op de momenten dat het water in het vat koud is, warmt de retour van de CV de bovenkant van het vat op.
De boiler moet helaas aan blijven anders heb ik geen warm water (zie dit topic: viewtopic.php?f=3&t=5362).

Ketel vervangen heb ik overwogen maar eerst aan de kant gezet omdat de ketel eigenlijk alleen word gebruikt voor het douchen en af en toe de woning op temperatuur houden in de nacht (+/-15Gr). Dan lijkt het me zonde om deze te vervangen.

Inkijk in het huidige gasverbruik? Ik woon hier pas sinds Augustus, en heb tot nu toe +/- 250M3 gas verbruikt, dus daar heb je vast niet veel aan :lol:
Onze woning staat in het openingsbericht.
- Word geen slaaf van je bezit -
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door MaartenB »

Brutus Groenus schreef: Inkijk in het huidige gasverbruik? Ik woon hier pas sinds Augustus, en heb tot nu toe +/- 250M3 gas verbruikt, dus daar heb je vast niet veel aan :lol:
Onze woning staat in het openingsbericht.
Daar heb je zeker wel wat aan, je kan hier het aantal graaddagen berekenen tussen toen en nu:
http://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

810 graaddagen tussen 1 aug, en nu => 0.3 m^3/graaddag, dan kom je op een jaar ongeveer uit op (uitgaande van 2500 graaddagen in een jaar op 771 m^3). Hierbij negeer je wel het gasgebruik voor douchen en koken, maar voor een betere schatting moet je daar een account aanmaken

(PS: ik raad deze site vaker aan, maar heb er geen belang in)
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

MaartenB schreef:
Brutus Groenus schreef: 810 graaddagen tussen 1 aug, en nu => 0.3 m^3/graaddag, dan kom je op een jaar ongeveer uit op (uitgaande van 2500 graaddagen in een jaar op 771 m^3).
:shock: Zoveel nog?!

[offtopic aan]
Heb de eerste maand geen houtkachel gestookt, daarna vrijwel iedere dag (af en toe een uitzondering).

Alleen af en toe warmt de CV in de nacht bij. Voor de spouwmuurisolatie van +/- 04:00 tot 08:30 , ná de isolatie van +/- 06:30 tot 08:30

De ketel moet wel continue de boiler warm houden natuurlijk.

Dus zeg maar 800m3 p/jr = 800 x € 0.55 (m3 prijs???) = €440.- p/jr

Hopelijk komt m'n electra op 0 uit, dan kan ik volgend jaar hopelijk uit met € 60.- p/mnd (i.p.v. € 250.-)

Weer een stapje dichter bij wat financiële vrijheid 8)
[/offtopic uit]
- Word geen slaaf van je bezit -
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Hier kan je zelf wat rekenen aan opbrengst en kosten.
Ik voel me onwijs rijk met mijn installatie.

http://www.hrsolar.nl/zonneboiler-calculator

http://www.vitosol.nl/vitosol/therm_of_pv.php

http://www.solar2all.com/berekening.php

http://www.zonmon.com/nl-nl/zonmon.aspx

vandaag 10 kwh van mijn dak in mijn buffer gepropt met 183 buizen.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Thnx! Ik ga even pielen :D
Deze berekening is wel wat te positief denk ik...
berekening-boiler001.jpg
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Als ik een set aan zou schaffen, wat vinden jullie van een budget set?

http://www.zonneboilerpro.nl/product/set-3-5/

Doen? of toch liever een bekend merk zoals Nefit?
- Word geen slaaf van je bezit -
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Joepie »

Brutus Groenus schreef:Thnx! Ik ga even pielen :D
Deze berekening is wel wat te positief denk ik...
berekening-boiler001.jpg
Dat valt wel mee denk ik. Je hebt 40 buizen op een vat van 200 liter ingevuld, dat is behoorlijk wat. Ook is het een ander systeem en in ieder geval meer opwekkend vermogen dan die van het het budgetsysteem waar je naar vraagt.
Mijn buurman heeft vlakke plaat. Op basis van zijn prestaties lijken 2 platen op een 300 liter boiler weer wat onderbemeten.

Ik vermoed overigens wel dat de systeemprijs bij de berekening niet klopt.

Voor wat betreft het vat, ik heb zelf een voorkeur voor RVS. Dit is wel duurder. De spiralen in het vat zijn volgens mij ook geëmailleerd en ik vrees dat temperatuurverschillen van de spiralen tot de ontwikkeling van kleine scheurtjes kan gaan leiden. De uitzettingskrachten en -richtingen van de spiralen zijn immers complexer dan die van het vat zelf. Daar waar het staal vrij komt te liggen ontstaat roest. Maar goed, dit is mijn theorie.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Brutus Groenus schreef:Als ik een set aan zou schaffen, wat vinden jullie van een budget set?

http://www.zonneboilerpro.nl/product/set-3-5/

Doen? of toch liever een bekend merk zoals Nefit?
Ik ben niet zo gek op de chinese kwaliteit van de installatiematerialen.

Kies iemand dichtbij of met goede ondersteuning zoals solar2all.com Die prijzen kloppen wel want hij verkoopt het zelf ook.

De voorkeur gaat uit naar een stalen buffervat met hygiene spiraal.
Een emaile vat kan wel maar is kwetsbaarder. Als die ook uit china komt heb ik er moeite mee.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door bonkelaar »

Opbrengst, kosten, ecologie, het gaat alle kanten op.
Ik kan alleen beschrijven hoe ik het heb gedaan en misschien heeft een ander er wat aan.

Bij mij draait al een jaar of vijf een Agpo-Zen zonneboiler-istallatie. Vlakke plaatcollector van Zen uit Belgie, Agpo leegloopsysteem boiler, met pomp en regeling. Oriëntatie is op west onder ca. 45 graden, dus niet optimaal. Volgens tabellen ca. 80% van optimaal.
Was ca. 8 jaar oud toen ik het gebruikt kocht, kostte € 400,--
Twee halve dagen zelf installeren en het werkte.

Aangesloten op de inlaat van de Nefit Turbo (1991), deze verwarmt na als het boilerwater niet warm genoeg is.

Het systeem werkt enkel van half-april tot half-september, in de winter doet het nagenoeg niets.
In het stookseizoen werkt echter de houtvergasser die 3000 liter bufferwater op temperatuur houdt en een 80 liter indirect gestookte boiler.

Zo is er bijna altijd warm water dat niet met stroom of gas is gemaakt.

Groet Jos.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Na lang nadenken nog geen beslissing genomen helaas. Wel heb ik besloten niet voor zelfbouw te gaan maar voor een kan en klare set met een hoog rendement.
Ingir schreef:Met een spaardouchekop en douche-warmtewisselaar haal je dezelfde energiebesparing maar dan tegen ongeveer 25% van de kosten....
We zijn nu met de badkamer bezig, hiervoor heb ik zojuist een douche wtw besteld. Ivm de ruimte is er gekozen voor een douchegoot model.
- Word geen slaaf van je bezit -
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door mro »

Wat betreft de douche: ik heb een drukregelaar geplaatst op de toevoer van leidingwater. Hier is alles gelijkvloers en ik heb die ingesteld op 2 bar.

Momenteel met een gewone douchekop komt er 4L/min uit. Voor ons nieuwjaar een spaardouchekop besteld (11€), ben benieuwd.

Momenteel SWW op aardgas, ik schat zo'n 100m³ gas per jaar nodig. Ik zit met een ideetje om een zonneboiler te bouwen met restmateriaal/afval, moest die in de warmste maanden zijn ding kunnen doen dan zou ik al heel tevreden zijn. Dan kan de ketel volledig uit.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door mro »

Ter info: deze week de nieuwe spaardouchekop getest: van 4L/min voor de gewone kop naar iets minder dan 3L/min.
Plaats reactie