Regenwateropvang is klaar.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door Paul Joosten »

Zo'n schoorsteen is niet praktisch. Eén bar waterdruk is een kolom water van 10 meter hoog, wil je 3 bar heb je dus 30 meter hoogte nodig. Veel praktischer is dan een expansievat met membraan en voldoende voordruk. Ik ben van plan er een van 25 liter te gaan gebruiken wanneer ik mijn systeem komend jaar (hoop ik) in bedrijf ga stellen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door mro »

JantjeV8 schreef:Ik weet niet of het kan, maar om de watervoorraad veilig beneden te houden, en toch waterdruk op de verdieping:

Is het een idee om op/in die voorraadtank een soort (pvc) schoorsteen te zetten die hoger is als de hoogst geplaatste waterverbruiker in de woning. Als je zorgt dat het waternivo in die schoorsteen hoger is en blijft dan die verbruiker, dan heb je toch weinig/geen pompen nodig? (communicerende vaten)

Ik snap dat als je voorraadreservoir leeg raakt, het nivo in die schoorsteen ook daalt, maar dat zou met een flexibel reservoir (epdm of zoiets) oplosbaar zijn. Dus naar gelang de voorraad water slinkt, het reservoir kleiner maken.

't-Is maar een grof idee.
Je hebt dan nog altijd een pomp nodig om die hoge buis vol te pompen denk ik.

Voor de wc's heb ik niet echt druk nodig; het water moet gewoon van hoger komen, dat het 10min duurt voor de wc-bak vol staat is geen probleem.

Voor de wasmachine is dit anders denk ik. Ik ken wel iemand die zijn wasmachine gewoon manueel vult met een emmer, dan moet je wel in de beurt blijven om bij te vullen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij heeft geen 1 apparaat echt voordruk nodig, we vinden het alleen fijn bij het wassen enzo. En het is makkelijk die druk, omdat water wat vanuit de straat moet komen wel onze bovenverdieping moet kunnen bereiken.

Die schoorsteen vol krijgen, doe je door dat reservoir kleiner te maken, je perst het water dan omhoog. Dat kan ook met een afgemeten gewicht wat op dat reservoir ligt, en dus die zak altijd naar beneden drukt, en vervolgens het water die schoorsteen in perst. Als het waterlevel in die schoorsteen hoog genoeg is, sijpelt vanzelf het toiletreservoir weer vol.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door Lieve »

Alléén de wasmachine heeft druk nodig, maar ook met 3.5 bar duurt het even voor een bad volgelopen is.

Regelmatig moet de druk terug aangepast worden, omdat er altijd wel ergens een beetje verlies op is.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door mro »

Wij hebben het voordeel dat alle wateraansluitingen op het gelijkvloers zijn. Ik heb er ook op gelet om alle afstanden zo kort mogelijk te houden. Ik herinner me nog dat ik 1 rol blauwe en 1 rol rode alpex 25m gekocht had en ik had redelijk wat overschot.
Ook enkel een douche hier.

@Lieve

Wat bedoel je met druk af en toe aanpassen? Als alle kranen dicht zijn zou er geen verlies mogen zijn.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door Lieve »

De pomp hier werkt met een 10 l drukvat, de druk in dit vat verminderd en moet soms nagekeken worden.
Het soepele membraan gaat ook stuk, door gebruik en word dan poreus.
Je kan het membraan alleen vervangen maar dikwijls zit er heel wat roest in het metalen vat, waardoor het membraan nog vlugger stuk gaat.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door jwardenier »

mro , ik zie dat je dezelfde pomp gebruikt als bij ons draait , ik vraag me af hoe voorkom jij waterpulsen , b v je staat onder de duce trekt er iemand de w c door , hierdoor krijg je een water terug val in de leiding , gevolgd met een gil ,water te heet of te koud .
Naar wasmachine of w c maakt niet uit , boiler of geiser water moet redelijk constant blijven .
Ik heb 32 m m aanvoer en 32 buis als hoofd doorvoer naar andere verbruikers ,met hierop koppelingen naar 15 m m .
Ik zat te denken aan een opslag of expansie tank , hierdoor wordt het systeem zo groots
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door mro »

Voor de douche gebruiken wij nog stadswater. Enkel wasmachine, wc's, tuin,... is op regenwater. Met wat extra filtering zou ik wel douchen met regenwater maar je moet het ook nog opwarmen en dan heb ik weer een extra verwarmingstoestel nodig.

Ik heb een drukregelaar geplaatst op het stadswater en dit in combinatie met een spaardouchekop heeft ook wel een gelijkaardig effect als er iemand bvb de keukenkraan openzet tijdens het douchen.

Ik heb de drukregelaar redelijk krap gezet: 2,5 bar :) wel alles gelijkvloers hier dus het blijft wel net comfortabel.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door jwardenier »

Wij gebruiken ook nog gedeeltelijk leiding water .
Ik zie bij de pomp dat als er verschillende water vraag is b v , w c en een kraan dat dan tijdelijk even de druk terug valt .
Kijkend naar de boiler waarvan het grootste gedeelte voor was en spoelwater is ,heb ik wel eens de neiging deze ook op eigen water te zetten en b v de koud water leiding naar de badkamer en keuken alleen nog leiding water .
Ik meen overigens ooit ergen gelezen te hebben dat de watermaatschappij je dan wel verplicht terugstroom van eigen water naar leiding water te blokkeren b v terugslag klep .
Misschien is er wat te verzinnen b v door een na verwarm toestel in te zetten ,boiler op zon en kachel en dan na verwarmen ,leiding water rechtstreeks via de na verwarmer .Bij b v kaasmaken is drinkwaterkwaliteit een goed uitgangspunt .
Het leuke aan het eigen water hebben is natuurlijk een besparing ,maar heb je ook al eens gekeken naar de zuivering lasten , vervallen die niet onder een bepaald gebruik ?
Voor mij niet de reden , dit in verband met een eigen zuivering ,ik vind het mooi dit in eigen beheer te kunnen , het geïnvesteerde geld ben ik toch al vergeten .
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door mro »

jwardenier schreef:Wij gebruiken ook nog gedeeltelijk leiding water .
Ik zie bij de pomp dat als er verschillende water vraag is b v , w c en een kraan dat dan tijdelijk even de druk terug valt .
Kijkend naar de boiler waarvan het grootste gedeelte voor was en spoelwater is ,heb ik wel eens de neiging deze ook op eigen water te zetten en b v de koud water leiding naar de badkamer en keuken alleen nog leiding water .
Ik meen overigens ooit ergen gelezen te hebben dat de watermaatschappij je dan wel verplicht terugstroom van eigen water naar leiding water te blokkeren b v terugslag klep .
Misschien is er wat te verzinnen b v door een na verwarm toestel in te zetten ,boiler op zon en kachel en dan na verwarmen ,leiding water rechtstreeks via de na verwarmer .Bij b v kaasmaken is drinkwaterkwaliteit een goed uitgangspunt .
Het leuke aan het eigen water hebben is natuurlijk een besparing ,maar heb je ook al eens gekeken naar de zuivering lasten , vervallen die niet onder een bepaald gebruik ?
Voor mij niet de reden , dit in verband met een eigen zuivering ,ik vind het mooi dit in eigen beheer te kunnen , het geïnvesteerde geld ben ik toch al vergeten .
Als ik het goed voorheb mag je nooit regenwater en leidingwater laten samenkomen in 1 aftappunt, zelfs niet met de nodige terugslagkleppen. Dit voor kans op besmetting van het leidingwater. Is toch zeker zo bij onze watermaatschappij.
Alternatief aan een gootsteen is een aparte koude kraan en warme kraan zoals in dit filmpje uit GB:
https://www.youtube.com/watch?v=HfHgUu_8KgA
In een douche is dat wat moeilijk alhoewel er misschien wel iets mogelijk is met wat geknutsel? In ons geval zou de pomp dan ook wel blijven draaien en daar moet dan ook weer iets op gevonden worden.
Dan lijkt het me eenvoudiger om het regenwater direct op te warmen met bvb zo'n 10L elektrisch keukenboilertje maar dat kost dan weer elektriciteit en er is wat meer risico op besmetting dus de filtering moet dan ook zeker op punt staan.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Regenwateropvang is klaar.

Bericht door jwardenier »

Duidelijk , we hebben waar drinkwater is nu allemaal mengkranen ,bij de douche een thermostaat kraan ,instellen op bv 38 gr en hij regelt zelf de koud en warmwater toevoer, erg handig voor als de boiler bijna leeg is , ik zie geen mogelijkheden om hier iets voor te bedenken als koud en warm uit hergebruik , gescheiden kranen op de wasbak ,ik zal eens overleggen .
Het liefst zou ik een handpomp instaleren ,maar daar krijg ik erg veel tegengas in ,dat mag ik in de stal doen ,of in mijn eigen hok ,in huis moet ik vragen , het energie verbruik van de pompen staat me ook erg tegen 2 x 600 w ,1 voor het filter ,draait 2 tot 5 min per dag ,de pomp voor hergebruik slaat aan elke keer wanneer een kraan geopend wordt .[rotding]
tenzij er een windmolentje met pomp geplaatst wordt blijft het moeilijk om water bij sanitair te krijgen .
In ons vorige huis hadden we 1 kraan op de pomp straat dit was drinkwater , ketel op de kachel voor warm water ,compost closet .wat was dat toch makkelijk , we hadden ook een zuivering ,emmertje water halen uit de vijver , nu jaren 60 huis ,alles netjes via leidingen hoofdbrekens krijg je er van om iets zonder energie te laten werken . Ik wil terug .
Plaats reactie