Tijd = geld

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Tijd = geld

Bericht door dormos »

Beleggen in Shell? Ga je mond spoelen!! :lol:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd = geld

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef:Ik zou niet zeggen geld=tijd, maar geld=macht. En macht kun je gebruiken door in de vorm van rente / huur geld aan te zuigen. Hoe meer geld, hoe groter de zuigkracht. Hoe oneerlijker de verdeling tussen arm en rijk. En dat gaat maar door... :?
Ik heb mijn bedenkingen over het woordje 'oneerlijk' in deze zin. Althans voor een gedeelte, het witte-boorden groepje, de leden van de graaicultuur e.d. kan ik daar prima bij plaatsen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:De verleiding is wel groot om het toch te doen. Maar het gaat wel over 6000€ verschil in het voordeel van verder afbetalen, nog 10j te gaan.
10 jaar lang zekerheid voor maar 600 euro per jaar?

Btw: Reken nooit op de overheid. Zij zullen hun wetten en regels aanpassen wanneer hun dat zo uitkomt.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door mro »

OBL-Rien schreef:
mro schreef:De verleiding is wel groot om het toch te doen. Maar het gaat wel over 6000€ verschil in het voordeel van verder afbetalen, nog 10j te gaan.
10 jaar lang zekerheid voor maar 600 euro per jaar?

Btw: Reken nooit op de overheid. Zij zullen hun wetten en regels aanpassen wanneer hun dat zo uitkomt.
yep, denk dat ik in januari eens een overschrijving naar de bank ga doen :)
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Tijd = geld

Bericht door Sputnik »

dormos schreef:Beleggen in Shell? Ga je mond spoelen!! :lol:
Shell is in dit geval een extreem slecht voorbeeld realiseer ik me nu :mrgreen: Maar deze redenatie gaat ook op voor andere nyse aandelen (p&g, deere, at&t, johnson & johnson etc.). Geen gek plan hoor.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:Maar ik weet niet of hierin al een boeteclausule opgenomen is voor versneld aflossen.
Je mag altijd boetevrij 10% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag boetevrij aflossen. Dat is wettelijk zo geregeld. In principe kun je in 10 jaar je hypotheek kwijt zijn. Dat hebben wij zo gedaan; in ons geval (geen tophypotheek en relatief hoge rente) was dat als ZZP-er te behappen. Aflossen van onze aflossings-vrije hypotheek werd elk jaar makkelijker ;-) De beleggingsconstructie die er naast stond om eindkapitaal op te bouwen ook helemaal uitgekleed tot wat wettelijk toegestaan is. Toen de hypotheek verviel is die uitgezet. Dat heeft ook knaken gekost, de woekeraars... Maar ik ben vrij! Wat dat waard is! :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door OBL-Rien »

dormos schreef:Beleggen in Shell? Ga je mond spoelen!! :lol:
Onlangs hoorde ik in een podcast over de voordelen van olie. We staan daar natuurlijk niet altijd bij stil, maar tot op zekere hoogte kunnen we stellen dat we ons vandaag de dag zo "groen" kunnen gedragen juist omdat we hydrocarbons gebruiken.
Een wereld zonder hydrocarbons? brrr... (en niet alleen vanwege de warmte, dat is nog het minst belangrijk)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Tijd = geld

Bericht door Sputnik »

Dat is mij iets te natuurkundig gesteld, ik kan me geen voorstelling maken van de situatie die dan (mogelijk) ontstaat.

Wel kan ik economisch omdenken: als je met niets dan een overboeking rendement op Shell aandelen weet te behalen, hoef je dit rendement niet ergens anders te halen. Hiermee ontstaat er een tijdsbesparing die je in kunt zetten om je ecologische voetafdruk te veranderen. Tegenstrijdig, dat zeker. Maar Shell biedt verreweg het hoogste dividendpercentage. Nadeel is wel dat je toch zo'n 50k moet storten om het echt leuk te maken. Dagdromen mag :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:Nadeel is wel dat je toch zo'n 50k moet storten om het echt leuk te maken. Dagdromen mag :D
Hmmm, je geeft dus Shell het vertrouwen van 50K om daar allerleid niet-ecologische dingen mee te doen, die natuurlijk heel veel geld opleveren waar jij een klein beetje van terugkrijgt. En dat noem jij "met alleen een overschrijvinkje rendement halen".

Ik geloof dat je maar een klein deeltje van het hele plaatje wilt zien... :roll:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Tijd = geld

Bericht door Sputnik »

Tja, je kan die 50k ook bij Icesave of de DSB laten staan natuurlijk.. Of laten devalueren in je ouwe sok.. Dat dit niets oplevert is juist de aanleiding van de discussie toch? Het leven zonder voor een baas te hoeven rennen, zonder een hypotheek te hebben en te ontsnappen uit die spreekwoordelijke kooi.

Mijn post staat in de draad van het topic. Het is een vervolg op de post van OBL-rien, waarin gesteld wordt dat we juist door het gebruik van hydrocarbons ons "groen" kunnen gedragen. Ik ben benieuwd naar de podcast, is daarvan een link beschikbaar?

Over het rendement: zonder te verrichten arbeid er tegenover te stellen is het rendement van deze aandelen Shell (of equivalenten) gewoon onomstotelijk beter dan het rendement op welke spaarrekening of welke ouwe sok dan ook. Punt. Dat Shell er meer dan evenredig ten aanzien van het dividend op verdient is dan ook terecht; zij verrichten immers de fysieke arbeid. Of we wel of juist niet naar olie moeten boren is een andere kwestie. En of de Japanners weer walvissen moeten gaan schieten idem dito.

Dat van het hele plaatje snap ik niet, want voor "het hele plaatje" bestaat geen universele waarheid. Ik ben wel benieuwd naar het uwe :D
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd = geld

Bericht door pelletpower »

Het nadeel van aandelen is dat er een paar stropdassen interessant gaan doen met je geld. Resultaten uit het verleden zijn de garantie voor de toekomst. Het kan best weer skyhigh net als 15 jr terug. De bubble gaat ook weer barsten. Is mij te ondoorzichtig en te ver van een reeele economie met alle financiele gereedschappen er omheen. Als je dan niet af wilt lossen, of je wilt aflossen met een hefboom, kijk dan eens naar crowdfunding. Meer zekerheid dan aandelen tegen hetzelfde rendement en looptijden die overzichtelijk zijn.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Tijd = geld

Bericht door Sputnik »

Dat klopt. Aandelenkoersen maken op de korte(re) termijn opwaartse en neerwaartse bewegingen die niet te verklaren zijn door logisch oorzaak en gevolg te koppelen aan bijvoorbeeld vraag en aanbod. Ook vind ik de trendanalyses (weerstand, toppen etc. etc.) vaak onberekenbaar, hoewel het voor daytraden zeker bruikbaar lijkt. Als je het op lange termijn bekijkt (5-10 jaar) dan is het veilig. Kijk je op nog langere termijn, dan komt er onvermijdelijk weer een crisis, waarbij er met die 50k hypothese ontzettend veel te verliezen valt.

Op het gebied van crowdfunding ben ik enkel bekend met Kickstarter, maar heb me niet verder ingelezen dan het basisprincipe. Een vriend van mij zou afgelopen januari een gadget voor z'n fiets geleverd krijgen, maar dit project staat on hold. Heb jij toevallig ervaring met andere projecten?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd = geld

Bericht door pelletpower »

Geldvoorelkaar is veruit het beste platvorm. Bij de anderen ben ik bang de laatste termijn niet te halen. Ze zijn stipt met betalen. Van de circa 20 projecten is er nu eentje in betalingsproblemen. Voorlopig boven verwachting en als dit ene project echt niets meer oplevert altijd nog een rendement boven 8%. Er wordt natuurlijk rente berekend. Echter het woekert niet en het geld dat op deze manier gecreeerd wordt staat niet in verhouding tot de bankengraaierij. Je helpt daadwerkelijk direct zonder omwegen via een transparante en toegankelijke intermediair. En nee ik heb geen aandelen hierin.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door OBL-Rien »

Vergeet ook niet dat de kapitaalmarkt fungible is. I.e. het maakt niet uit waar je in investeert, het heeft altijd invloed op de gehele markt.

Bijvoorbeeld als je niet in bedrijf A wil investeren uit ideologische overwegingen, maar wel in bedrijf B, weet dan dat je hiermee de markt voor B duurder maakt en voor A goedkoper. Andere investeerders die je ideologie niet hebben kunnen zo kiezen voor A ipv B om een beter rendement te halen.

Dus als je niet in A investeert (maar wel in een andere) dan maak je het (onbedoeld) voor anderen aantrekkelijker om in A te investeren.

Feit is dat alles met alles samenhangt, zeker als het om de kapitaal markten gaat. De enige manier om er voor te zorgen dat je niet investeert (ook niet indirect) is niet meer te werken dan je consumeert. M.a.w geen kapitaal opbouwen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door kockie »

OBL-Rien schreef:kapitaalmarkt fungible
Beschimmeld??
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie