Voorstellen en R177-virus

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Momenteel ben ik druk bezig met het verzamelen van materialen en het maken van een mal voor de kern.
Een deurtje is besteld bij Michel, dus daar heb ik verder geen omkijken naar.
Waar ik nog mee zit, is een leverancier voor vuurvilt. De rocket maak ik uit een aantal betonnen elementen die ik tegen elkaar wil laten klemmen met vuurvilt er tussen als pakking. In de betonelementen komen uitsparingen (sponningen) waar ik het vuurvilt in kan proppen. Uiteindelijk gaat om de vuurkamer en de riser nog een vuurvaste deken.

Nu het lastige: Vuurvilt kun je bij de bekende leveranciers zo kopen, maar dan krijg je materiaal dat valt onder kankerverwekkende stoffen categorie 2. Er zijn echter wat uitzonderingen. Die maken een alternatief dat niet deze classificatie heeft. Superwool HT paper is zo'n materiaal. alleen waar is het te koop? Een hele rol heeft een afmeting van 61cm x 15oocm en 3 mm dik. Dat is veel meer dan ik nodig heb en vaak moet je een hele rol afnemen.
Weet iemand waar dit materiaal in kleinere stukken te koop is? Als er geen naam van een leverancier genoemd mag worden kun je me dan een pm sturen?

Wat mij verder op viel is dat in ieder geval een aantal van de leveranciers in hun web shop niet waarschuwt staat dat hun ceramisch vuurvilt in de categorie kankerverwekkende stoffen categorie 2valt!
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door Kweethetniet »

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Groene bouwmaterialen heeft geen vuurvilt in hun standaard assortiment. Ze kunnen wel producten leveren van Rath.
Ik zal nog eens contact met hun opnemen. Afgelopen vrijdag heb ik iemand aan de telefoon gehad van groene bouwmaterialen, maar nu ik de catalogus van Rath nog eens bekijk denk ik dat hij zich vergist heeft in het juiste product.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Het was een aardige klus, maar de mallen voor de R177 zitten in de lak.
Binnnenkort een eerste vuurkamer met riser storten. Ik maak de eerste maar uit normaal beton om te testen of alles past.
Dit is het grootste gedeelte van de mallen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

De 2 onderste vuurbeton stukken voor de riser van de R177 zijn klaar.
Afbeelding

Na een dagje drogen getest met een vuurkamer van gasbeton.
Het regende dus een foto vanuit de huiskamer gemaakt. Het beton brandt mooi schoon onder bij de poort.
Omdat de riser nu zo kort is heb ik er een stukje rvs pijp op gezet. De vuurkamer is hier erg smal, met de betonnen uitvoering van de vuurkamer komt dat goed.
Afbeelding
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door ritsaert snijder »

Fraaie opzet, ik ben nieuwsgierig hoe deze uitsnede met de grote warmte verschillen omgaat.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Het eerste stukje vuurkamer is gestort. Dit is 25cm diep, met 2 delen wordt het dus 50cm.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Inmiddels heb ik de betondelen van de vuurkamer gestort en ben ik materiaal aan het verzamelen voor de bell.
Als je een enkelwandige bell met leem af wilt werken, moeten de stenen dan nog aan bepaalde eisen voldoen?
Hecht leem ook op vuurvaste stenen?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door Sandman79 »

Mijn vuurvaste stenen zijn redelijk ruw, ik zie niet in waarom leem er minder op zou hechten dan bvb op beton.
Eerst de andere pijnpunten aan mn kachel oplossen, en dan is het de bedoeling dat er ook een laagje leem op komt. Qua massa vind ik mijn kachel ok, dus het is bij mij puur een dunnere afwerkingslaag wat de bedoeling is.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Weet iemand hoe heet het metaal van het deurtje maximaal kan worden? Dit in verband met de uitzetting van het staal.

uitzettingscoëfficiënt:
staal: 12x 10-6m/m K-1
metselstenen: 6x 10-6m/m K-1

Het frame van mijn deurtje dat 40cm. breed is zal per 100 graden 1,2 mm uitzetten.
De metselstenen rond het frame zetten maar 0,6 mm uit per 100 graden.

Om het uitzettingsverschil op te vangen wil ik net zoals in de rocket gebruik maken van superwool viltpapier.
Ik denk dat het vilt van 3mm. dik dat ik heb liggen te dun zal zijn. Dat vangt maar een dikte verandering van ongeveer een halve mm. goed op. Vandaar mijn vraag. Vuurvilt kun je ook kopen in 6 en 9 mm. dikte.
Laatst gewijzigd door SanderL op 20 nov 2015, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door holtere »

Ik zal vanavond met opstoken het deurtje van onze kachel eens meten. Voor mijn gevoel kan dat best eens 300 graden of nog meer zijn!
Vuurvilt van een mm of 4 zoek ik ook nog een meter of twee. Adressen?

grz,
Holtere
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Top dat je wilt meten, adressen daar ga ik nog naar op zoek.
Ik ben heel benieuwd wat er uit komt.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door holtere »

Voor Superwool 607 HT Paper van 1,5 x 0,6 meter van 6 mm dikte volgende adres gevonden voor 7 tientjes:

http://nl.rs-online.com/web/p/thermal-i ... s/7757810/

Prijs is schrikken en slikken ben ik bang. Gelukkig in bruikbare afmeting.
Superwool van 25 mm heb ik een rol moeten kopen daar heb ik wel 4 meter van over :roll:

Temperatuur van de deur is gemeten. 250 graden bij normaal stoken. Ook even op een zwarte plek op het glas gehouden, daar is de temp 300 graden. Met een beetje doorstoken moet je wel 100 graden er bovenop tellen lijkt me!

grz,
Holtere
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door Dutch John »

Ik denk dat de temperatuur van het deurtje van geval tot geval verschilt. Ik kan geen temperatuur meten, maar gewone verf blijft erop zitten en verkleurt niet. Pas na uren stijgt de temperatuur boven handwarm. Verschillen met de standaard batch rocket: brandkamer is 10 centimeter langer dan normaal om ook "nonchalant" gezaagd hout op te ruimen. Luchtinlaat voert ook een deel verbrandingslucht langs het ruitje omhoog. Eigenlijk bedoeld om het glas schoon te houden -wat goed werkt- maar het houdt de hele deur koel.

Ik heb ooit vuurvilt gekocht bij Groenebouwmaterialen. Absurd duur vergeleken met superwool. Dus tegenwoordig gebruik ik dunne superwool. Desnoods iets platgedrukt als het dun moet zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door holtere »

Luchtinlaat voert ook een deel verbrandingslucht langs het ruitje omhoog. Eigenlijk bedoeld om het glas schoon te houden -wat goed werkt- maar het houdt de hele deur koel.
Die luchtgekoelde deur zou inderdaad weleens kunnen schelen. Hier zitten de inlaten boven en onder de deur waardoor dat truukje niet opgaat...
Plaats reactie