eindwerk houtgas

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robbejacops
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2015, 09:14

eindwerk houtgas

Bericht door robbejacops »

hallo allemaal
Ik ben Robbe en ik kom uit België. Ik zit in mijn laatste jaar techniek wetenschappen.
Ik moet dit schooljaar een eindwerk maken en als onderwerp heb ik houtgas gekozen. Bij mijn eindwerk hoort ook een praktisch gedeelte en daarvoor heb ik gekozen om een kleine simpele houtvergasser te bouwen waarop ik een kleine motor kan laten draaien ( ik dacht aan een kleine bosmaaier motor maar weet niet wat het beste is). Ik heb al veel info vergadert op het internet en in boeken maar ik zit nog met veel vragen: ik weet niet hoe ik er aan moet beginnen, en ik weet niet welke materialen ik moet gebruiken om de vergasser te bouwen .Dus ik hoopte dat ik hier wat tips kon krijgen. Voor mijn eindwerk moet ik ook een expert over mijn onderwerp interviewen maar een expert over houtgas is moeilijk te vinden, dus hoop ik hier ook iemand te vinden die ik kan interviewen.

alvast bedankt :D :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: eindwerk houtgas

Bericht door Dutch John »

Tsja Robbe, dan zul je het met mij moeten doen. Houtgas is bijzonder spannend. Om te stoken, maar vooral om er een motor op te laten lopen. Ik weet niet hoe handig je met een slijptol en lasapparaat bent en hoeveel tijd je hebt, want houtgasgeneratoren bouwen vreet nogal wat tijd. Ook voor iemand met ervaring. Het FEMA ontwerp is redelijk snel gemaakt, maar zal eerder als een ontgasser dan vergasser werken.

Vergeet die bosmaaier. Tweetakt kan alleen als deze een eigen oliepomp heeft. Maar het grootste bezwaar is de maat. Leken doen er goed aan om te beginnen met een motor van minimaal 1.000 cc. Anders wordt de vergasser zo klein, dat deze teveel warmte verliest en het hout te licht en hakerig is om goed aan te zakken in de haard van de gasgenerator.

Je kunt beter van wat blikken een TLUD kacheltje maken. Snel klaar en leuk resultaat, zeker als je er een kleine fan op aansluit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
robbejacops
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2015, 09:14

Re: eindwerk houtgas

Bericht door robbejacops »

Hey
Dankje voor het antwoord. Tijd heb ik zeker genoeg, mijn eindwerk moet pas tegen mei ongeveer klaar zijn en voor het lassen en het slijpen dat moet ook wel lukken. Want ik krijg nog hulp van mijn vader en groot vader.
Ik denk dat ik zeker eerst een TLUD kachel ga bouwen om er nog een beter begrip van te krijgen. En dan later een FEMA te bouwen. Ik heb hier op het forum ook al jou mini vergasser gezien. En die vond ik er ook zeer interesant uit zien. Is dat ook zo een FEMA ontwerp ? want ik ken de verschilende ontwerpen nog niet zo goed ? Of is het ontwerp van jou micro vergasser niet zo geschikt voor mijn doel.

Groet robbe,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: eindwerk houtgas

Bericht door Dutch John »

Mijn gasgeneratoren zijn alle volgens het Imbert principe. De FEMA kent het nadeel dat de oxidatie- en reductiezone niet gefixeerd zijn, omdat het apparaat geen nozzles heeft. Dat geeft onbetrouwbaar gas en daarmee een onbetrouwbare motor of een kapotte motor. Nu zijn er jongens de FEMA voorzien van nozzles. Dat is een verbetering, maar maakt de constructie net zo complex als een Imbert.

Ik weet dat je denkt dat klein bouwen toegankelijker en overzichtelijker is, Maar in de houtvergassing telt maar één regel: hoe groter, des te minder grillig het karakter van de vergasser.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
robbejacops
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2015, 09:14

Re: eindwerk houtgas

Bericht door robbejacops »

Hey,
Bedankt voor de tips alvast. Ik heb wat gelezen over dat lmbert het ziet er inderdaad iets gecompliceerder uit maar ik zie het wel zitten om zo iets te bouwen. Maar voor ik er aan begin moet ik natuurlijk nog veel onderzoek ernaar doen. Ik heb al vast zo een TLUD kachel gebouwd en ik heb er al een beter idee door gekregen hoe het vergassen precies in z'n werk gaat. Echte practische ervaring gaat nog altijd boven theorie, zie je zo maar. Mischien kan het handig zijn dat ik je ook kan contacteren via mail. Kan ik die ergens vinden? Ik weet niet of je mischien ook geintereseert bent in een interview in kader van mijn eindwerk?

Groet, Robbe
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: eindwerk houtgas

Bericht door Dutch John »

Bij vergassing is het wel zo handig dat je ook wat van de theorie kent. Theorie en mailadres vind je op m'n site woodgas.nl. Bestudeer ook de informatie op de linkpagina. Ik kan een interview geven, maar ga eerst maar eens honderd uur studeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: eindwerk houtgas

Bericht door Sputnik »

Op je website verwijs je naar Engelstalige vakliteratuur, wellicht is het ook handig om een aantal ISBN nummers aan Robbe door te geven? Daarna komt het plan van aanpak..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: eindwerk houtgas

Bericht door Dutch John »

Op een paar oorlogsboeken na, is er geen Nederlandse literatuur over houtgas.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
robbejacops
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2015, 09:14

Re: eindwerk houtgas

Bericht door robbejacops »

Hey ,
Dat heb ik al ondervonden dat er weinig informatie over in de nederlandse literatuur. Ik heb heel onze plaatselijke bib doorzocht en niks te vinden. Maar dat studeren ben ik nu volop mee bezig.dat komt zeker in orde.
Groet robbe
WouterT
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2015, 10:44

Re: eindwerk houtgas

Bericht door WouterT »

Dag Robbe en John,

Ik ben een student van Thomas More in Geel [Belgie] en wij zijn ook met een groep als project een motor laten draaien op houtgas.
Wij gaan proberen de FEMA Down draft met lucht inlaat bouwen, alleen weten we niet goed hoe het gas reageert in de motor en of we een andere inspuiting nodig hebben zoals een wagen op Autogas. Deze hebben namelijk ook een andere inspuiting voor hun brandstof.

Weten jullie hier wat over ?

Vriendelijke Groeten,
Wouter

http://www.nrel.gov/docs/legosti/old/3022.pdf
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: eindwerk houtgas

Bericht door Dutch John »

Bladzijde 107 van de pdf die je vermeldt....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WouterT
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2015, 10:44

Re: eindwerk houtgas

Bericht door WouterT »

Dag John,

We zijn momenteel bezig met ons ontwerp en we hebben een vraagje,

We zochten een imbert systeem te maken met updraft, de brandkamer voor de pyrolise word een stale buis van diameter 10 cm die dan met de onderkant 10 cm van de bodem komt ( berekend ),
nu is de vraag of de shaker tegen de buis moet hangen of mag deze iets lager hangen?

vriendelijke groeten,
wouter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: eindwerk houtgas

Bericht door Dutch John »

Updraft is niet de weg om te volgen voor motorkwaliteit gas. Tenminste niet als de houtaanvoer van boven komt. Ik kan je daar niet in helpen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie