Stro, kalkhennep en nog meer; tips en ideeën gevraagd

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Stro, kalkhennep en nog meer; tips en ideeën gevraagd

Bericht door ruspek »

Hoi Allemaal,


Momenteel zijn wij druk bezig met tekeningen, ideeën en oplossingen te bedenken.
De bedoeling is dat wij in de komende jaren een woning gaan bouwen, geschikt voor twee generaties. (gezin met 2 kids en schoonouders) een soort van kangaroo-woning dus.
200m2
Doel is zo goedkoop mogelijk te bouwen; dus veel zelf doen, geen lastige / moeilijke constructies en hoekjes.

we zijn in eerste instantie uitgegaan van het idee dat we met stro gaan bouwen.
opbouw als volgt: schuimbeton fundering / vloer; HSB met stro met leem en kalkstuc en hout afgewerkt; dak van pannen met PV panelen en zonneboiler.

GEEN warmtepomp, verwarming door zonneboiler en leemkachel (of iets soortgelijks)in ieder geval een massa kachel.
aan de kant van ouders nog een klein kacheltje voor sfeer.
GEEN gas aansluiting, hopelijk in de verre toekomst ook geen elektra meer (maar ja, elektra opslaan is nog lastig)
GEEN apparaten die 24 per dag aan moeten staan om aan bijv. de ventilatie-eisen te voldoen

nu zijn wij laatst bij Ecobouw-salland geweest, mooi en helder verhaal gehoord over kalk-hennep bouw.
Ook erg interessant!

Nu zou ik graag willen weten of er mensen zijn die tips en ideeën hebben ten aanzien van de opbouw zoals ik hem geschetst heb, ervaringen met stro en/of kalk hennep bouw, ervaring met geheel natuurlijke ventilatie (en hoe dat door de bouwvoorschriften te krijgen)
wat voor soort dak? (pannen, lei, zink, groendak, etc)

ik zie jullie reacties tegemoet

groet ruben
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stro, kalkhennep en nog meer; tips en ideeën gevraagd

Bericht door Dutch John »

Gebruikte materialen of materialen die een ander weg gooit zijn bijna altijd ecologisch, tenzij ze giftige stoffen afgeven. Zo kun je gebruikte bakstenen of klinkers gebruiken voor fundering en trasraam. Kozijnen, deuren en ramen zijn genoeg gebruikt voor weinig of gratis te vinden. Stro kan prima, maar leem als buitenpleister zou niet mijn keuze zijn vanwege het vochtige klimaat.

Iets nieuws bouwen zou voor mij betekenen: de regio afstruinen naar gratis bouwmaterialen en die verzamelen. En van daaruit een definitieve manier van construeren en vormgeven gaan bedenken. Zoiets prikkelt artistieke gaven waarvan je niet eens wist dat je ze had.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Stro, kalkhennep en nog meer; tips en ideeën gevraagd

Bericht door ruspek »

klopt helemaal,

wij maken, nu al, zoveel mogelijk gebruik van oude materialen (hergebruik)
Zo worden schuur, houthokken en straks het bakhuisje gemaakt van de oude woning.

Juist het hergebruik van hout voor de HSB werd ons afgeraden. Niet zozeer omdat het meer bewerkelijk is maar juist omdat je niet weet hoe het gesloopt is, of er schade / breuk inzit etc. (tegenwoordig moet alles snel dus de slopers slopen alles met grof materiaal op de LEO manier.

Daarnaast komt bij dat tegenwoordig de maatvoering van het bouwbesluit niet overeenkomt met die van vroeger.
Je zult dan veel balken hebben die "net" tekort zijn, deuren die niet breed / hoog genoeg zijn etc.

EN gebruikt is prijstechnisch ook niet altijd even interessant.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stro, kalkhennep en nog meer; tips en ideeën gevraagd

Bericht door kockie »

Zelf ergens gaan slopen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Stro, kalkhennep en nog meer; tips en ideeën gevraagd

Bericht door ruspek »

Investering in tijd, kraan en overig materiaal?

Hier in de buurt zitten een aantal "grote" slopers die toch echt wel de markt in handen hebben.
Als particulier kom je er niet meer tussen (of je betaald weer veel te veel)

En zoveel wordt er niet gesloopt, veelal oude boerderijtjes (waarvan alles al aangetast is door boktor enzo) en daken van schuren waar asbest op heeft gelegen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stro, kalkhennep en nog meer; tips en ideeën gevraagd

Bericht door ritsaert snijder »

Klinkt goed!
Na 5 jaar verbouwen met 3 kids en zonder schoonouders, denk ik;
* zorg voor een goede begeleiding; architect / constructeur, onontbeerlijk bij de vergunningsaanvraag
* zorg voor een goede en goed uitgeruste werkplaats
* maak heeel veeeeel tijd vrij (skip alle onzin)
* stop er veel tijd in maar doe vervolgens rustig aan

Hergebruikt hout is prima. Je herkent schade meteen als je het hout in je handen hebt. Koop grote partijen balken hout in (die je wel zelf eerst gaat bekijken) die je met een vrachtwagen laat bezorgen. Zorg voor een goede zaagmachine (voor bouw vind ik een 400 volt Gjerde ideaal). Je bespaart fors door scherp in te kopen. Je bespaart enorm door alles zelf te doen.

Hou rekening met de massakachel bij het ontwerp van je huis. In combinatie met een houtgestookt fornuis kom je in een goed geisoleerd huis een heel eind!

Schuimbeton is briljant (pas op dat het niet gaat drijven....)
groet!

Ritsaert
Plaats reactie