groendak, info en tips gevraagd

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

groendak, info en tips gevraagd

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

ben bezig om voor onze nieuw te bouwen woning het één en ander uit te zoeken.
Nu zouden wij heel graag een groendak willen (sedum en/of grassen + kruiden)
zuid-oost + zuid-west gericht, bij elkaar een ruime 300m2

1 omdat het mooi is
2 omdat het goed is voor de bijen en andere insecten
3 opvang (buffering) regenwater
4 isolerend.

Ik schrik dus ongelooflijk van de prijzen die er op het grote WWW circuleren.
een pannendak is zo'n beetje de helft goedkoper!
zelf koper blijkt goedkoper volgens de sites die ik bezocht heb.

Nu moet het mij niet zo'n groot probleem lijken om zo'n dak zelf in elkaar te knutselen.
De opbouw staat keurig beschreven, alleen heb zelf niet de ruimte om sedum / gras matten te kweken.
Zal dus in moeten zaaien. (kan dat??)

We willen aan de zuid-oost kant zonnepanelen + zonneboiler, dit moet geen probleem zijn voor een groendak?

Wie heeft er tips, ideeën, oplossingen?

Doel is zo goedkoop mogelijk te bouwen.
:mrgreen:
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Sputnik »

Dit ga ik even volgen. Ik heb namelijk het plan om de kas die ik ga zetten ook gedeeltelijk te voorzien van een groen dak. Daarnaast een vijver die zich gedeeltelijk in de kas ligt, maar dat terzijde.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door ritsaert snijder »

ik ben bezig met een schuur met een licht schuin sedumdak. Moet alleen nog naar de gemeente @*&4%.

Ik vermoed dat een groendak sowieso niet goedkoop is. Alleen de dakconstructie is al duurder.

Maar als het dak stevig genoeg is moet het niet heel moeilijk en duur zijn. Wel veel werk. Ik wou een grasachtig mengsel gewoon zelf zaaien.

Als je naar die sites gaat dan moet je noppenfolie en grind heel duur betalen! Dat kan allemaal veel goedkoper.
groet!

Ritsaert
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door ruspek »

op de sites valt het me vooral op dat er allemaal "speciale" folies, doorlaatlagen en bufferzones zijn.
Dat is leuk bedacht (voor de commercie) maar ik vraag me af of dat echt nodig is en/of het op een andere manier ook goed (koper) kan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Dutch John »

Persoonlijk zou ik alleen een grasdak nemen als de woning deels ondergronds of tegen een helling aanligt, zodat het maaiveld overgaat in het dak. Gras op een blokje vind ik altijd wat "gemaakt", zo van: als er toch een dak op moet, dan toch zeker apart. Oven het praktische wordt pas nagedacht als het er al jaren op ligt. Voor een grasdak zul je on-ecologische folies nodig hebben. En hoe lang gaan die mee? Ventileren is onmogelijk, dus het stelt ook nieuwe eisen aan de isolatie.

Voor een conventioneel huis zou ik kiezen wat zich in de regio in de historie bewezen heeft: riet, pannen, houten shingles, leien.

Maar dat ben ik.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Ernest Dubois »

Dutch John schreef:Persoonlijk zou ik alleen een grasdak nemen als de woning deels ondergronds of tegen een helling aanligt, zodat het maaiveld overgaat in het dak. Gras op een blokje vind ik altijd wat "gemaakt", zo van: als er toch een dak op moet, dan toch zeker apart. Oven het praktische wordt pas nagedacht als het er al jaren op ligt. Voor een grasdak zul je on-ecologische folies nodig hebben. En hoe lang gaan die mee? Ventileren is onmogelijk, dus het stelt ook nieuwe eisen aan de isolatie.

Voor een conventioneel huis zou ik kiezen wat zich in de regio in de historie bewezen heeft: riet, pannen, houten shingles, leien.

Maar dat ben ik.

Groet,
DJ

Dat last vind ik altijd goed advise. Voor de rest wat er staat, er zijn meerdere bouwtypen met beplanten dak, in Zweden en Finland is het niet ongebruikelijk en niet alleen op hobbit woningen, en het is ook zo mooi. Geen kunststof folie maar berkenschors met binnenkant naar buiten gericht geplaatst. Deze www verkoopsites, die doen de zelfvertrouwen van de mens an zijn eigen vermogen niet zo veel goed hoor - twijfelzaaiers.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door ritsaert snijder »

Ik wil het gebruiken om het dak naadloos te laten aansluiten op het grasveld, het wordt een heuvel. Een normaal huis met een hoog groen dak vind ik ook minder voor de hand liggen.

Ik geloof ook niet dat het zo moeilijk hoeft. De boel moet niet naar beneden schuiven en het water moet er uit kunnen lopen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Paul Joosten »

Een groendak van 70 m2 op de schuur staat heel hoog op mijn klussenlijst, uitvoering (hopelijk) komend voorjaar. Ik twijfel ernstig tussen kant-en-klare matten en zelf zaaien van sedumstekken. Kritische factor is het gewicht. Het dak kan wel enkele tientallen kilo's per m2 extra hebben maar niet véél meer. Bij matten volstaat een dunnere substraatlaag heb ik me laten vertellen. Ik zoek nog steeds mensen met praktijkervaring, bij voorkeur met beide methoden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Dutch John »

Rekening houden met waterbelasting of nog erger: sneeuw op een verzadigd nat dak.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Paul Joosten »

Daar is het dak sowieso wel op berekend, ik had het over de EXTRA belastbaarheid. Die marge is niet zo groot als ik graag zou willen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Pietje »

Er zijn sedumsoorten (s. sempervirens) die het zelfs op een dakpan doen. Dus zwaar hoeft een sedumdak niet te zijn. Sterker nog: hoe zwaarder de substraatlaag is, hoe meer planten kans zien er te overleven. Dus hoe meer onderhoud. Mos komt er zowiezo, en mos kan door de jaren heen een behoorlijke laag gaan vormen die veel vocht vast houdt. Daarmee wordt het dak voor bepaalde grassoorten erg interessant; slechts een kwestie van tijd voor ze je dak gevonden hebben.
Gras is ook groen: als je een onderhouds-arm dak wilt, kan je dat het best bereiken door geen eisen te stellen aan de soort / kleur etc van de gewassen die je dak gaan bewonen.
Sedum kan goed tegen extreme droogte. Een zuidelijk (westelijk) dak kan lang alleen sedum bevatten; andere planten drogen tijdens een warme periode in de zomer volledig weg. Noordelijke daken gaan snel gras en mos geven. Ook groen ;-) maar het verdringt de sedum. Sedum is wel mooier...

De dakkonstruktie is lastig doordat de buitenkant dampdicht is afgewerkt met waterdichte (epdm / PVC) folie. Vocht dat in de winter in de isolatie ophoopt, moet er in de zomer wel weer uit. Een sedumdak wordt veel minder snel warm (wat voor het comfort in de zomer heel prettig is!), maar dat voorkomt de drogingsmogelijkheden van de isolatie in de zomer. Dat kan fout gaan... Het gebruik van natuurlijke isolatiematerialen (stro, houtvezelplaat) onder een groendak is dus niet zonder risico. (al ga ik het wel proberen met stro...)

Naast sedum zijn er ook kruiden die goed bestand zijn tegen droogte, al moet je deze tijdens een hittegolf wel water geven om ze te behouden.

Een groendak is prima zelf te maken, al doet de commercie voorkomen dat het enkel door experts gedaan kan worden. De "experts" missen helaas de ervaring van hoe een dak zich in de loop van jaren kan ontwikkelen... Er zijn matten te koop die gebruikt worden om grind vast te houden op een oprit. Als je deze boven een drainagelaag van noppenfolie met geotextiel bevestigt kun je er zelf substraat in doen (lava/kleikorrels met potgrond). Sedum is prima te stekken door blaadjes uit te strooien. Royaal strooien; het moet snel dichtgroeien. Sedummatten kopen kan ook, maar zijn duur. Zelf doen is veel leuker ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door ruspek »

Dank voor de info allemaal,

Het fit dat een groendak (per definitie) dampdicht is zal voor ons toch de doorslag geven om het niet te gaan doen.
Het hele huis gaan we nl. dampopen opbouwen, zal raar zijn dat we dan het dak dampdicht gaan uitvoeren.

Hier had ik helemaal nog niet over nagedacht ;-)

Voor op de schuur is de manier zoals hierboven wordt weergegeven wel een mooie optie.

groet ruben
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Pietje »

Als je onder de epdm (en dakbeschot) een ventilatiespouw maakt, dan kan je de dakisolatie toch dampopen krijgen. Dat is in elk geval wat ik ga proberen met stro in het dak.
De winst van een groendak is het uiterlijk (al kunnen smaken verschillen :-) ) dat per seizoen verschilt in aanblik, maar vooral de koelte in de zomer.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Ingir »

Qua warmte-isolatie doet een groendak vrij weinig tenzij je een dik pakket aarde over de woning legt (hoog gewicht). Meestal gaat het echter om substraatmatten die relatief licht van gewicht zijn maar dan ook nauwelijks isoleren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: groendak, info en tips gevraagd

Bericht door Pietje »

Niet helemaal waar: door het verdampen van vocht blijven deze daken veel koeler dan bijv. dakpannen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie