Mechanische overbrenging

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door swake »

Gandalf schreef: de afstand tussen de tandwielen blijft altijd hetzelfde, ook tijdens de schokken. Dat is niet zo bij de pedalo-wasmachine
Eerst dacht ik ook dat dit een probleem ging zijn, maar toch niet. Kijk nog eens naar de derailleur van een fiets. Bij het schakelen naar een andere versnelling wordt er een andere diameter tandwiel gebruikt, toch moet de ketting niet langer gemaakt worden want er zit 'reserve' op dankzij de omweg dat de ketting maakt bij het mechanisme van de derailleur. Als je nu even inbeeld dat niet de diameter van maar wel de afstand tussen die twee tandwielen veranderd. Trek ze denkbeeldig een paar centimeter uit elkaar. Dan gaat die derailleur naar boven om die afstand te compenseren. Hoe groter de derailleur hoe meer verschil in afstand er kan zijn.
De tandwielen moeten wel in hetzelfde vlak blijven liggen. Een paar centimeter verplaatsing valt nog op te vangen (ref weer naar de fiets) maar meer eigenlijk niet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door Dutch John »

Swake,

De derailleur vangt inderdaad wisselingen in lengte op in het spanningsloze deel van de ketting. Het lijkt me echter hoogst onaangenaam in de benen als het strakke deel van de ketting wisselingen in spanning gaat vertonen, omdat de trommel heen en weer schudt. In het slechtste geval loopt bij hoge snelheden de ketting eraf. Daarom zou ik de trommel vastzetten of de fiets vast aan de buitentrommel bouten.

G,

De tabellen in de pdf geven de vermogens aan. Wassen zou goed handmatig gaan. Spoelen vraagt meer vermogen. Maar stel dat je niet spoelt op 500 rpm, maar op 240 -4 per seconde- en dan wat langer. 30 Watt ijkt me handmatig geen probleem. De pdf volgt bestaande wasprogramma's. Maar moet dat?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Daarom zou ik de trommel vastzetten of de fiets vast aan de buitentrommel bouten.
Trommel staat op 4 schokdempers. Met fiets en al op schokdempers zetten wordt een beetje gek. Trommel vastzetten is een optie, maar die schokdempers zullen daar wel niet geheel voor niets zitten. Dus wat gaat het effect zijn van onbalans ? Een trillende en daverende vloer telkens als je gaat wassen ?
Wat is jou idee van een "flex shaft" koppeling tussen fiets en wasmachine ?
Dutch John schreef:30 Watt lijkt me handmatig geen probleem. De pdf volgt bestaande wasprogramma's. Maar moet dat?
Inderdaad wassen (= eerder 20rpm oftewel 2,5Watt) kan perfect handmatig, ik denk ook langere weektijden te hanteren en niet voortdurend te draaien tijdens de was-cyclus.
Maar dat neemt niet weg dat zelfs aan een lage inspanning een tijdje-gedachteloos- aan een wiel draaien makkelijker is met je benen dan met je armen. In mijn beleving zijn mijn benen veel beter in staat zelfstandig repetitief te bewegen dan mijn armen. En niet enkel voor de kracht/vermoeidheid, maar vooral sluipt er automatisch/onbewust/ongewild toch meer concentratie/bewustzijn in de armbeweging en dat leidt dan sneller tot ergernis/mentale vermoeidheid bij repetitief bewegen.
Bovendien staat het ding(pedalo) er toch al voor het centrifugeren, dus ik zie niet zo goed waarom er dan nog een hand-toestel langs moeten komen ?

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door Pietje »

Misschien kun je ergens een dubbele kruiskoppeling met cardan vinden? Klein aftakasje of zo...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door mro »

Je zou ook iets kunnen maken met rollen waarop je het achterwiel van de fiets kan zetten.

http://www.fietsersbond.be/sites/defaul ... 20FB_0.jpg

Mogelijk iets minder rendement maar je kan de fiets dan eenvoudig(er) nog voor andere zaken gebruiken.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door swake »

Dutch John schreef:Het lijkt me echter hoogst onaangenaam in de benen als het strakke deel van de ketting wisselingen in spanning gaat vertonen, omdat de trommel heen en weer schudt.
Mountainbike ipv fiets dan :mrgreen: ?
Pietje schreef:Misschien kun je ergens een dubbele kruiskoppeling met cardan vinden? Klein aftakasje of zo...
Ja natuurlijk, dat is de oplossing. Kost wel iets meer dan een riem of ketting natuurlijk, maar zou je ook op de schroothoop eenvoudig moeten kunnen vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cardanaandrijving
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door deleted »

Pietje schreef:Misschien kun je ergens een dubbele kruiskoppeling met cardan vinden? Klein aftakasje of zo...
Zeker. Wil ze zelfs nieuw kopen, maar dan zou ik toch eerst willen weten of het energetisch een voordeel oplevert tov een vrij rechte flex shaft.
De flex shaft heeft immers het voordeel middels eenvoudige koppeling nog andere zaken te kunnen aandrijven. Ik denk dan in eerste instantie aan een graanmolen.

mro schreef:Je zou ook iets kunnen maken met rollen waarop je het achterwiel van de fiets kan zetten.

http://www.fietsersbond.be/sites/defaul ... 20FB_0.jpg

Mogelijk iets minder rendement maar je kan de fiets dan eenvoudig(er) nog voor andere zaken gebruiken.
Klopt. Het is vrij eenvoudig met een een moderne 'tacx' trainer en een flex shaft:
bicycleblender.jpg
Bij grotere vermogens (weerstanden) als een wasmachine zal er echter veel wrijving/doorslippen op het achterwiel komen.
Ook geen probleem het wiel kan vervangen worden door een ketting.
Daarvoor heb je een as(zonder wiel en spaken) nodig met cassette(9speed bijvoorbeeld) en voorzien van een een remschijf koppeling.
Op de remschijfkoppeling monteer je dan een 'disc cog' en je hebt een sliploze verbinding met je shaft-koppeling middels ketting.
disccog.jpg
G
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik kom even terug op de oorspronkelijke vraag. Deze transmissie wordt in het Nederlands inderdaad een flexibele as genoemd. Een leverancier van flexibele assen voor telleraandrijvingen is VDO. Zij gaan uit van een eindeloze as die op maat geknipt wordt en waar met speciaal gereedschap een vierkant deel aan de einden geperst wordt. De assen van telleraandrijvingen voor vrachtwagens zijn behoorlijk stevig maar ik denk dat in moderne vrachtwagens de tellers elektronisch werken. Ik weet niet of je bij VDO nog terecht kunt. Er is in Amerika ooit een personenauto geproduceerd waarvan de cardanas naar de achterwielen vervangen was door een flexibele as. Je kunt er dus toch behoorlijke koppels mee overbrengen. De inwendige wrijving van de flexibele as in de mantel is maar gering als er maar een beperkte bocht in de kabel zit. Waarschijnlijk was de kabel bij de auto olie gesmeerd. Maar als je er iets mee wilt aandrijven dat beweegt dan moet er een bocht in zitten om deze beweging te kunnen opvangen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef:Dus wat gaat het effect zijn van onbalans ? Een trillende en daverende vloer telkens als je gaat wassen ?
Wat is jou idee van een "flex shaft" koppeling tussen fiets en wasmachine ?
Ik denk dat dat met die onbalans wel meevalt. De meeste onbalans treedt op bij het aanzetten als de was zich netjes verdeelt in de trommel. Bovendien dempt het extra gewicht van de fietser de trillingen. Mijn aandrijving is dus een heel simpele met een ketting en vaste verbinding.
En niet enkel voor de kracht/vermoeidheid, maar vooral sluipt er automatisch/onbewust/ongewild toch meer concentratie/bewustzijn in de armbeweging en dat leidt dan sneller tot ergernis/mentale vermoeidheid bij repetitief bewegen.
Bovendien staat het ding(pedalo) er toch al voor het centrifugeren, dus ik zie niet zo goed waarom er dan nog een hand-toestel langs moeten komen ?
Het mechaniek zoals in de pdf is nogal complex en groot. Mede door de mogelijkheid om heen en weer te kunnen wassen. Handmatig heb je geen mechaniek nodig, je bout simpelweg een hendel aan de poelie van de trommel. Een apart fietscentrifuge vraagt weliswaar om een tweede trommel, maar de overbrenging is weer heel simpel. Ga maar eens een tandheugel en krukdrijfstangmechanisme maken.

Ik zou me daarom beperken tot de meest toegankelijke onderdelen: sloopfietsen en een extra wasmachine. Dergelijke projecten struikelen meestal op onderdelen die gebruikt lastig te vinden zijn en nieuw te duur.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Het mechaniek zoals in de pdf is nogal complex en groot. Mede door de mogelijkheid om heen en weer te kunnen wassen
Ja klopt. Het systeem in de pdf was dan ook zeker niet de bedoeling. Enkel de streefwaarden (rpm, Watt en kg heb ik er uit onthouden)
Dutch John schreef:Handmatig heb je geen mechaniek nodig, je bout simpelweg een hendel aan de poelie van de trommel. Een apart fietscentrifuge vraagt weliswaar om een tweede trommel, maar de overbrenging is weer heel simpel.
Juist. Maar wat dan gedacht van zo'n (afneembare) hendel op de trommelpolie van de centrifuge ? Is die niet even eenvoudig ? En die spaart de hele tweede trommel uit.

Was op en af bewegen (twee richtingen) is ( als ik het goed begrepen heb ) trouwens enkel in het begin nuttig om een goede verdeling/balans te krijgen in de trommel.

G
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat je een tussenbak moet inbouwen. Een wasmachine draait zowel links als rechtsom.

In de techniek is het heel gebruikelijk dat aandrijflijnen, drukkerijstraten, coilmachines e.d. een omweg ingebouwd krijgen. Die omweg is om snelheden, massatraagheden, bewegingen e.d. op te vangen.

Wat is er mis met een riem zoals op oude tractoren het geval was? Dat ding ligt om een looprol waar ook veelal een slag in zat, en die een schuddende dorsmachine aandrijft. Mede door z'n lengte vangt ie de bewegingen prima op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door Dutch John »

G,

Afneembare hendel kan. Maar dan moet ook de aandrijfriem of -ketting eraf kunnen als je met de hand gaat draaien. In mijn gedachtespinsel komt dat neer op het afnemen van een derailleuraandrijving. En die is niet in één handgreep verwijderd. Met jouw overbrenging kan dat misschien makkelijker.

Ons wasmaschien wast om beurten linksom en rechtsom. Zal zijn reden hebben.

Jantje,

Een tussenbak kan, mits beschikbaar en niet teveel verliezen meebrengt. 50 Watt extra trappen bovenop 100 Watt betekent een natte rug.... Vandaar mijn voorkeur voor fietsoverbrengingen. Die zijn gemaakt voor vermogens van menselijke maat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door remco d »

Je zou de ene kant op kunnen fietsen, en andersom kunnen draaien als je de vrijloop van de fietsnaaf gebruikt.

verder flexibele assen die vermogen over kunnen brengen bestaan, google maar eens op sühner (biegsamer Welle). Worden veel gebruikt in de natuursteenbewerking. De verliezen zijn maar klein, zo'n overbrenging draait mits goed gesmeerd echt heel soepel al maak je er een complete lus in. Nadeel is de prijs, ik denk dat je zomaar 800 euro kwijt bent. de lichtere versies zoals bijvoorbeeld vroeger in een ouderwetse kilometerteller op de fiets, trap je kapot.
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door Richard-III »

Het links en rechtsom draaien van de wastrommel heeft zijn reden
Heb ooit een mini-wasmachine gehad dat één richting draaide,met het gevolg dat het wasgoed in elkaar draaide tot een grote bal die je met moeite uit elkaar kon halen,het was resultaat was navenant.
Persoonlijk denk ik dat de trommel niet een volledige draaibeweging hoeft te maken,een links rechts beweging lijkt mij voldoende,in oude wasmachines zat ook maar een "vleugel" die links rechts draaide.
Weet niet of het mechanisch hierdoor simpel word als je ook wil centrifugeren...het is maar een denkpiste.

Groet,
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door MatthiasD »

Ketting kan wel wat hebben, in n motorfiets krijg je ook een behoorlijk lengte verschil door het op en neer gaan van het achterwiel en het trekkende vermogen van de motor..

Zie ook:
https://www.youtube.com/watch?v=u6ZsWwQ072E
Plaats reactie