droogtijd populierenhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Bufferboost »

Speksteenkachel schreef:Dat is een beste stapel hout zeg :)
Wat voor een kachel heb je precies?
Helaas door wat vertraging (sneeuwval in Tjechië) is mijn kachel nog niet geleverd (was de 24e januari de bedoeling). Ik heb een Eko Vimar Orlan 80 Super (80 kW) aangeschaft. Ca. 1.400 m3 moeten we verwarmen (twee woningen) waar we naast nog wat gangen en andere ruimtes nog een nieuw appartement er bij willen verwarmen (vanaf 2010). Buffer is nu ca. 7.000 liter, waarschijnlijk wil ik nog wat toevoegen. Bestaand CV systeem bestaat uit minimaal drie keer overgedimensioneerd systeem waardoor stookgebied 25-40 graden is (retour-aanvoer). Ik kan dus lang gebruik maken van de buffer(s). Later meer daarover (zie ook andere topic over Ontwerp en Monitoring van houtvergassers i.c.m. buffers). Het mooie van dit type robuuste kachel is dat het eenvoudig is (i.e. je kan zelf nog eens een plaatje staal er in lassen) en dat ie ook bij mindere vulling (bijvoorbeeld 50 kg hout) snel z'n rendement haalt zodat alle energie in de buffer opgeslagen kan worden.

Naast CV heb ik nu zo'n 25 jaar met twee Harrie Leenders kachels gestookt, vandaar de "transistie" van 30 cm. blokken naar meterstukken. Heerlijk! Scheelt per meter toch weer 2 keer zagen en alle handelingen om te (machine)kloven. Plus dat ik denk toch zeker per jaar 3.500 kuub gas uit te sparen. Voor aankomend seizoen (2009-2010) hebben we nog genoeg 30 cm. blokken uit de oude doos, maar nu al een flinke voorraad aanleggen kan geen kwaad.

Grout'n Hans
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Atlas »

@ Bufferboost,

Een dergelijke manier van stapelen zie je wel door heel Europa maar ik ken het vooral ook vanuit de Vogezen in Frankrijk. Hier stapelen ze op jou manier als voorraad en om het te laten drogen. Soms wel in vier rijen van een kuub of 30-40 naast de woning of boerderij. In het stook seizoen nemen ze er een paar weken voor het stoken steeds een paar kuub vanaf om het tot kachel lengte 30-40cm te verzagen en binnen of onder een afdak verder te laten drogen. Zoals jij ook al schreef; de kopse kanten drogen snel af.
Het heeft als voordeel dat je niet een heel groot houthok of afdak moet hebben.

@Albert
Jouw foto van dat windscherm is een leuke oplossing. Hier in het oosten ken ik nog een paar oude houthandels. Zij verkopen/ verkochten hun hout vanuit loodsen die op dezelfde manier betimmerd (meestal westkant) waren als op de foto van je windscherm. Onder een bepaalde hoek kon je door de wanden van de loods kijken. De zijkanten waren vaak laag en open. De regen had er geen vat op en de wind waaide er dwars door heen. Bijgaand een paar fotootjes/tekeningen van oude houtloodsen. Welliswaar bedoeld voor nieuw timmerhout maar het principe; drogen en droog houden van hout blijft hetzelfde.

Atlas
Bijlagen
houtloods zaanstreek.jpg
houtloods zaanstreek.jpg (12.95 KiB) 7422 keer bekeken
tekening_houtloods.jpg
houtloods zaanstreek.jpg
houtloods zaanstreek.jpg (11.35 KiB) 7422 keer bekeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Brit »

Hoi Leon,

Ik heb van de week een klimopheg gesnoeid waar gedeeltelijk ook een houthok tegenaan staat. er groeide geen klimop door het hout. mijn gok is dat dat komt door het gebrek aan licht. Dus als er aan de binnenzijde van het hok, mede door de stapels hout, geen licht is zal het met naar binnen groeien wel meevallen.

En nog even ten overvloedde, pas idd op met omvallend hout :?

Groet Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Leon »

Het klimop zal ook de meeste regen tegenhouden denk ik. Ik maak er wel een wandje voor, op de manier als Albert bedoelde, zodat de wind er nog goed door kan.
De zijkanten van het "zitje" maak ik dicht met planken, waarschijnlijk schaaldelen, zodat het hout niet om kan vallen. Op die manier krijg ik dan twee hout tunnels, waar alleen maar de voor en achterkant open is. Ik denk dat dat ook gunstig is om de wind er goed door te laten gaan.

Groeten Leon
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door willem »

Leon, ik denk dat het wel mooi wordt, maar heb je aan 6.5 m3 genoeg voor één stookseizoen.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Leon »

Willem,

Ik snapte hem even niet, maar je gaat uit van een droogtijd van 2 jaar, toch?

Ik heb er toch wel vertrouwen in dat het hout met 1 jaar wel droog zal zijn.... En zo niet, dan komen we wel weer met een andere oplossing.
Zodra ik het hout hier heb zal ik de vochtigheid meten op het moment van levering. Ik denk dat het hout al stukken droger is dan "vers" hout.

Groet Leon
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Dutch John »

Hier wat calorische waarden van hout. Let op het verschil in waarde tussen hout met 60% vocht, met 20% vocht en droog hout. Ik rijd nu op beuken, zal binnenkort eens een proef met dennen doen. Kijken of ie dan wel de klinkers uit de staat trekt...


* Feuchtes Holz 2-3 MJ/kg (bezogen auf Gesamtgewicht einschl. Wassergehalt von 60%)
* Trockenes Holz 8-13 MJ/kg (bezogen auf Gesamtgewicht einschl. Wassergehalt von 20%)
* Buche 14.4 MJ/kg (bezogen auf Trockengewicht)
* Eiche 15.1 MJ/kg (bezogen auf Trockengewicht)
* Birke 15.5 MJ/kg (bezogen auf Trockengewicht)
* Tanne 16.2 MJ/kg (bezogen auf Trockengewicht)
* Tanne ca 19 MJ/kg (wasserfrei)
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Bufferboost »

Kleine update. Afgelopen mooie dagen gebruikt om veel hout te kloven (voornamelijk Es). Inmiddels aardige muur aan hout opgetast, wordt denk ik zo'n 5 rijen dik. De wind kan er nog prima doorheen en na de zomer dek ik het af. Mijn ervaring is dat het prima droogt zo, ook al valt er regen op.

mvg Hans
IMG_2511 (Small).jpg
IMG_2512 (Small).jpg
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Brit »

Die regen is idd het probleem niet.
Ziet er mooi uit, wat is de lengte van het hout? 60 cm?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Bufferboost »

Brit,
de lengte is rond de 1 m. max. 1,10 m. en min. 0,90.

mvg Hans
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Bufferboost »

Zoals jullie hebben kunnen volgen heb ik afgelopen voorjaar een grove 150 kuub (voornamelijk Essen) gekloofd en verwerkt tot meterstukken en in stapels gelegd. Lang nagedacht over een "tijdelijke" houtdroogopslag. Zoals jullie al op de fotoos hebben kunnen zien is zo opstapelen ook al bijna goed. Echter met de herfst in aantocht en veel bladval van onze bomen wil ik toch vokomen dat een groot gedeelte gaat rotten. En, ... ik wilde natuurlijk iets goedkoops :) .

Ik heb betonmatten gekocht (15 cm., 6mm en 2 x 5 meter) waarvan ik eerst een laag over het hout heb gelegd (zie foto). Daaroverheen (goedkoop) dekzeil waaroverheen weer betonmatten gelegd worden. Daarmee voorkom ik dus dat regenwater in grote bellen blijft staan (max. 15 x 15 cm.) en het dekzeil kan niet opwaaien omdat de tweede laag betonmatten er overheen liggen. Aan de randen zijn de op elkaar liggende betonmatten met Ti-ripps aan elkaar gezet en langs de houtwal (noordwestelijke wind) zijn de betonmatten om de meter gezekerd met touw zodat het geheel niet kan opwaaien. Bovendien steken ze aan de windzijde een halve meter uit. Werkt perfect!

Grout'n Hans
IMG_3372 (Small).jpg
IMG_3368 (Small).jpg
IMG_3364 (Small).jpg
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Brit »

Ziet er strak uit. Van zo'n uitzicht gaan je handen jeuken om de kachel aan te steken :P
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door kockie »

Ben je niet bang dat het dekzeil gaat lekken. Gebeurde hier met een zeiltje van de G@mm@ al na 1/2 jaar. Kon je zo doorheen kijken. Toen maar een echt dak op het houthok gemaakt van rondslingerende pannen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Pigion »

Dat ziet er goed uit, voorrad voor ....
Ik heb geen 150 M3 staan, doch inmiddels wel ca. 20 M3 verdeeld over 5 M3 eiken/beuken en 14 M3 kersen/zwarte els en ca.2 M3 naaldhout. De kersen/ zwarte els zullen worden gestookt in de FinOven, eiken en beuken voor bijleggen (sfeervuur). Hoe het naaldhout zich in de FO zal gedragen, weet ik nog niet. Per M3 heeft het wat minder warmte, doch het is volop verkrijgbaar voor spotprijzen.
Hoewel alle hout goet is afgedekt, zit ik nog te broeden op een def. opslag met vaste vakken en dak van damwandprofielplaat, alles ca. 2 M hoog, opdat ik ook nog de aluminium ladder kwijt kan. Dat ding is een sta-in-de-weg in de garage.
Pigion.
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Speksteenkachel »

Helemaal schitterend met 35'C hier in Enschede om dan aan kachels te denken. :lol:
Altech Eclips
Plaats reactie