Zonneboiler-PVpaneel sandwich

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Zonneboiler-PVpaneel sandwich

Bericht door swake »

Een probleem bij PV panelen is dat het rendement slechter wordt wanneer hun temperatuur de hoogte in gaat.
Een aantal onder jullie hebben al geëxperimenteerd door er water te laten oplopen om ze af te koelen.

Is het niet mogelijk om PV panelen te maken met daaronder geïntegreerd een zonneboiler paneel? Een soort 2in1 sandwich. De vloeistof zou dan de PV panelen koelen.

Heb hierover niet direct iets gevonden op het net, ik kan toch niet de eerste zijn die hieraan denkt?
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Zonneboiler-PVpaneel sandwich

Bericht door Blijfhopen »

http://freshgadgets.nl/hybride-zonnepan ... energie-op

@swake.
Geen gek idee. Je bent alleen niet de eerste.....
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zonneboiler-PVpaneel sandwich

Bericht door swake »

Lol, dat werd uitgerekend gisteren gepubliceerd :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zonneboiler-PVpaneel sandwich

Bericht door Pietje »

Toch zijn deze dingen geregeld op het forum voorbij gekomen. Het koelwater is zo koud, dat je er niets mee kan doen. Als het koelwater wel warm wordt zodat je er iets mee kan doen, dan gaat dat weer ten koste van je efficiency van je PV.

Dus....

Gebakken lucht. :geek:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler-PVpaneel sandwich

Bericht door pelletpower »

Nou, ik ken het niet precies. Maar een jaar of 15 geleden kwam ik een oud studiegenootje tegen die toen hiermee bezig was bij tno. Echt nieuw is het niet. En als ik de vergelijking met combinatiemachines maak krijg ik hetzelfde idee. Door het combineren werken beide functies eigenlijk niet. Het is of het een of het ander.
Plaats reactie