Doorstroming Hout CV verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door Sputnik »

Beste leden,

Ik kom steeds een stapje verder met m'n Hout CV, alle radiatoren worden nu warm, maar pas nadat ik "trucjes" uithaal. Bijgaand mijn aansluitschema:

Afbeelding

De situatie is als volgt:

Ik ga stoken, na het bereiken van 60 graden gaat het water het grote systeem in. Vervolgens wordt het in de kamer, de keuken, de badkamer en de serre een beetje warm, niet warm genoeg. De slaapkamer blijft uit, maar zit niet verstopt.

Als de temperatuur in de kamer (waar de hout cv staat) op 20 staat, zet ik de thermostaat op 20.5. De gas CV begint nu mee te stoken en binnen mum van tijd is alles warm. Echter, dit moet de hout cv ook alleen kunnen. Ik heb reeds een grotere pomp geplaatst, bij maximale pompsnelheid is het resultaat hetzelfde. Daarna heb ik de bypasskraan voor de helft geknepen, dit zorgde voor iets meer stroomsnelheid, maar nog niet voldoende. Wat zijn de stappen die ik kan nemen om alles warm te krijgen, zonder de gaskraan toch open te hoeven draaien?

Graag jullie feedback! Alle meningen zijn welkom.

Edit: de hout cv is uitgerust met thermische overstort achterop de kachel.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door Pietje »

Je schrijft "60 graden", maar wat is 60 graden? En welke temperatuur heeft het water als het de houtCV in gaat, en met welke temperatuur komt het er uit (als de situatie stabiel is, dus al een tijdje draait)?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door kockie »

Wat is wat? Oranje is houtcv? Waarom zit er een bypasskraan in het kachelcircuit? Die moet toch altijd vol open staan. Het ding zit er niet voor niets. Net als Pietje hierboven zet: wat zijn de temperaturen? Aanvoer, retour, gemeten aan de kachel, maar liefst ook aan de radiatoren. Zowel in cv- als in kachelbedrijf. Waarvoor is de koude waterleiding en is deze direct aangesloten?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door Sputnik »

Hout CV = oranje
Gas CV = groen

Met 60 graden bedoel ik de temperatuur van het water in het korte circuit van de hout CV. Als het water deze temperatuur bereikt heeft, gaat de driewegklep aan de zijde van terugslagklep3 open. Na een tijdje draaien blijft de temperatuur van het water in de hout CV stabiel op 60. De afvoer (bovenzijde) is hierbij heet, de aanvoer (onderzoude) lauw.

De kraan in de bypass zit er om het korte circuit van de hout CV te kunnen sluiten, om zo de hete afvoer van de hout CV het grote circuit in te leiden. De waterleiding zit via een automatisch vulsysteem op de aanvoer van de hout CV.

Exacte temperaturen van de radiatoren weet ik niet. In de woonkamer wordt één van de drie radiatoren gloeiend heet, de andere 2 lauw. In de serre en keuken warm, in de badkamer gedeeltelijk heet en in de slaapkamer pas nadat ik de thermostaat een halve graad opschroef. Dan wordt de rest ook gloeiend heet trouwens. Alle radiatoren staan een klein stukje open gedraaid, ongeveer even ver. De radiatorknoppen zijn niet stuk, alle radiatoren zijn gespoeld.

Wat zou een logische vervolgstap kunnen zijn?
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door peer »

Weet je zeker dat je cv pomp stopt?
Anders even de stekker eruit
Pomp snelheid van hout cv lager zetten om te proberen, wordt het water warmer
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door Sputnik »

Pompsnelheid verlagen geeft niet het gewenste effect. En ja, de CV pomp stopt als er geen gasverbranding is. Als de CV pomp draait, wordt het geheel wel warm. Is er een mogelijkheid om de CV pomp te laten draaien, zonder dat er gas verstookt wordt?
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door pelletpower »

Klopt de stroomrichting van je terugslagklep op kachel?
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij moet terugslagklep V3 volledig verdwijnen. Er komt daardoor nooit geen retourwater bij je houtkachel. Je houtkachel stookt direct over het bypasscircuit weer terug.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door Sputnik »

De stroomrichting van de terugslagklep bij de kachel (terugslagklep 1) klopt, water komt daar de hout CV uit.

Ik heb de situatie zoals jij het schetst uitgetekend en kom idd tot een andere mogelijke conclusie:

Afbeelding

A. Gas CV pomp pompt het vanuit de radiatoren

B. Gas CV pomp trekt via B en vervolgens de bypass aan pomp hout CV

C. Retour (waarin terugslagklep3 zit) wordt niet / nauwelijks gebruikt

D. Het sluiten van de bypasskraan zorgt ervoor dat doorstroming wel mogelijk is

Mogelijke oplossing:

- Terugslagklep 3 plaatsen op plaats letter B.

Graag ontvang ik jullie feedback op de conclusies en mogelijke oplossing(en).

Edit: het lukt mij niet de tekening zo in te richten dat er een situatie ontstaat waarbij beide pompen niet "aan elkaar trekken".
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door GTV6 »

Die terugslagkleppen zitten wel goed. Je 3 weg regelventiel teken je in de retour, even aangenomen dat je dan ook de retourtemperatuur meet en deze op 60 graden wil houden.
Stel er komt 40 graden retour uit je installatie en de uittrede uit de hout cv is 80 graden dan gaat de helft van het debiet weer terug de kachel in.
Dat wil zeggen dat je maar een half zo grote pomp hebt zolang alles niet op temperatuur is.
Als nu de radiatoren een groter vermogen hebben dan je opwekking met je houtkachel, blijft dit zo.
De 60 graden retour is wat hoog gekozen 45 tot 50 retour is voldoende om condenseren te voorkomen.
Wil je je driewegregelklep netjes laten functioneren in hydraulisch opzicht dan moet je weerstand van de by pass gelijk zijn aan de weerstand van je circuit radiatoren. Die bypasskraan moet dus redelijk geknepen worden om dezelfde weerstand te krijgen.
Dit zou de oorzaak kunnen zijn, als je heel lang doorstookt zouden wel al radiatoren warm moeten worden.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door pelletpower »

Goed verhaal.

Maar is het niet zo dat de regeling met een waxpatroon plaatsvindt?
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door pelletpower »

Laat ik het anders zeggen. De mengklep zorgt dat de kachel 60 gr retour krijgt? Als dat bereikt is wordt de bypass/menglus gesloten? Hydraulisch neutraal hoeft dan niet, de menglus wordt geknepen naar gelang de temp. Als het een regelklep met sensor is, kan de sensor wel eens verkeerd zitten.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door pelletpower »

Terugslagkleppen moeten er 2 zijn. De derde is niet nodig. Wel allebei in de pers of allebei in de ziigleiding. Positie b is dus een goede optie. Nu kan de cv pomp toch door de kachel pompen.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door Sputnik »

GTV6 schreef:Die terugslagkleppen zitten wel goed. Je 3 weg regelventiel teken je in de retour, even aangenomen dat je dan ook de retourtemperatuur meet en deze op 60 graden wil houden.
Stel er komt 40 graden retour uit je installatie en de uittrede uit de hout cv is 80 graden dan gaat de helft van het debiet weer terug de kachel in.
Dat wil zeggen dat je maar een half zo grote pomp hebt zolang alles niet op temperatuur is.
Als nu de radiatoren een groter vermogen hebben dan je opwekking met je houtkachel, blijft dit zo.
De 60 graden retour is wat hoog gekozen 45 tot 50 retour is voldoende om condenseren te voorkomen.
Wil je je driewegregelklep netjes laten functioneren in hydraulisch opzicht dan moet je weerstand van de by pass gelijk zijn aan de weerstand van je circuit radiatoren. Die bypasskraan moet dus redelijk geknepen worden om dezelfde weerstand te krijgen.
Dit zou de oorzaak kunnen zijn, als je heel lang doorstookt zouden wel al radiatoren warm moeten worden.
Je uiteenzetting klopt en komt één op één overeen met wat ik ervaar, bedankt.

De retourtemperatuur van 60 graden wordt nu niet gehaald, maar de driewegklep blijft naar mijn idee open, omdat deze vanuit de bypass constant 60 graden + aangevoerd krijgt. Ik vermoed dat de radiatoren een groter vermogen hebben dan de opwekking in de kachel. Het zijn namelijk voor een groot gedeelte oudere gietijzeren radiatoren, waarin echt een flinke hoeveelheid water gaat.

Je zegt concluderend: knijp de bypass verder? Hij staat nu ongeveer voor de helft geknepen. En vervang de mengklep eventueel door een exemplaar met een lagere temperatuurweerstand? Welke stappen zou jij zetten in dit geval?

Pelletpower: de mengklep zorgt ervoor dat de kachel sneller opwarmt, omdat tijdens het opstoken niet het water uit het hele circuit door de kachel gepompt wordt. Dan wordt de kachel teveel terug gekoeld. Als de 60 graden in de mengklep vanuit de bypass bereikt wordt, wordt er water uit het "grote systeem" van radiatoren bijgemengd. De sensor van de mengklep zit aan de bypasskant. Je ziet op de temperatuurmeter ook dat de temperatuur van het water oploopt en vervolgens constant op 60 blijft, omdat de mengklep open gaat.

Terugslagklep 3 heb ik vanuit een andere redenatie later bijgeplaatst, deze zorgde niet voor verandering in de resultaten. Als ik deze bij B plaats, verandert de situatie volgens mij niet. De pomp bij A kan dan namelijk nog steeds via de bypass aan de pomp van de hout CV "trekken"

Graag jullie reacties. Ik heb het gevoel dat het echt een kleinigheid is.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Doorstroming Hout CV verbeteren

Bericht door GTV6 »

Probeer gewoon eens na een tijdje opstoken, doe je de bypass volledig dicht en kijk of dan wel alles warmte krijgt.
Wat is het vermogen van de radiatoren ongeveer en hoeveel kW is je hout cv aan ww zijde?
Plaats reactie