Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Dutch John »

G,

Gaat op dezelfde manier. Als er een golf in de snede zit, dan is deze te lang. Het harde materiaal koud stuiken lukt niet, dus moet er iets anders ook langer worden. Dat is dan het middenstuk tussen snede en rug. De rug is het dikke deel. Je klopt dan met een haarhamer of beter met de scherpe kant van een bankhamer dwars op het middendeel van het blad. Aan de rugzijde minder dan aan de kant van de snede. Een harde, vlakke en zware ondergrond is nodig. Een aambeeld of stuk spoorrails.

Dit lukt beter aan de punt van de zeis dan aan de hak, zeker als het een zeer brede hak betreft. De kromming van de zeis wordt zo op den duur ook minder, omdat de rug een draaipunt is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Als er een golf in de snede zit, dan is deze te lang.
Exact het probleem.
Je klopt dan met een haarhamer of beter met de scherpe kant van een bankhamer dwars op het middendeel van het blad. Aan de rugzijde minder dan aan de kant van de snede. Een harde, vlakke en zware ondergrond is nodig. Een aambeeld of stuk spoorrails.

Dus je haalt nieuw materiaal van achter naar de snede? Net zoals je een scheur terug zou uitharen? (knippen, vijlen, naar voor halen en haren)
Een bankhamer owv het groter gewicht neem ik aan ?
En 'dwars' dus niet in de richting waarin je haart ? Of begrijp ik dat verkeerd ? En waarom dwars ?
Ik heb het wel al geprobeerd in de haar-richting, maar heb de indruk dat de snede waar er 'teveel' materiaal zit de spanning overbrengt op het metaal dat je naar voor haalt en op die manier ook de golf terug ontstaat.
Heb al gedacht dat het misschien beter was om de golf in de snede eerst er uit te knippen alvorens nieuw materiaal naar voren te halen. Maar dat is dan weer zo drastisch als het niet blijkt te werken. Een kleine golf die mee gehaard wordt blijkt geen al te grote impact te hebben op het maaien, vandaar dat ik de drastische optie nog niet genomen heb.

Het is overigens een "Ciney", dwz een "Belgisch" merk, maar ook 'made in Austria" by fux. Zoals veel oude zeisen gemaakt door de Oostenrijkers voor eenbuitenlandse labelklever. Wel daardoor onder een hoek voor een Belgische steel.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Dutch John »

Wat je eigenlijk wilt doen is de rest van het blad langer maken, net zo lang als de snede per ongeluk is geworden. Dus breng je materiaal naar punt en naar hak. Alleen lukt dat niet met de rug. Die blijft even lang, maar wordt rechter. Omdat de rug nogal stijf is, kan het nodig zijn om die iets recht te slaan of in de bankschroef zetten.

Iets soortgelijks heb ik gedaan om een rechter blad te maken: viewtopic.php?f=7&t=5168

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Pietje »

Het is een soort "openbuigen" van het blad.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door deleted »

Ow,
Het blad in de lengte bewerken. Dat had ik eerst niet begrepen. OK, dan is dat dwars slaan ook meteen duidelijk.
Bedankt voor de uitleg .

G
PS: Leuk filmpje uit de oude doos: (en respect voor het werk wat in zo'n zeisblad zit):
Laatst gewijzigd door deleted op 05 okt 2015, 21:21, 3 keer totaal gewijzigd.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door pelletpower »

Dj, morgen na de middag ga ik naar Boxmeer. Heb je even een half uurtje?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Dutch John »

Altijd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door swake »

nog een recent filmpje
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Sputnik »

Mijn opa had, toen ik klein was, bij z'n zeis een lat met een grove korrel op de zijkant om hem scherp te krijgen. Hoe wordt zo'n ding genoemd?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door kockie »

Een strekel (bij ons een "strik").

Na voortschrijdend inzicht kies ik tegenwoordig een fijnere slijpsteen (wetsteen)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Rob van Rotterdam »

Sputnik schreef:Mijn opa had, toen ik klein was, bij z'n zeis een lat met een grove korrel op de zijkant om hem scherp te krijgen. Hoe wordt zo'n ding genoemd?
Dag Sputnik,
de naam is afhankelijk van de streek waar je woont. Ik ken het gereedschap onder de naam 'strekel.'
Overigens is zo'n strekel niet om de zeis te scherpen, maar om er zo nodig de bramen mee af te halen. Scherpen deed/doe je met een haarhamer op een haarspit. (heerlijk, al die oude begrippen)
Rob
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Sputnik »

Oke, ik ga 't eens navragen bij m'n vader, helaas niet meer aan hemzelf.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door jwardenier »

Vandaag de zeis nog weer eens gehaard , ja ik maai nog elke dag ,al vinden de dieren het gras niet altijd even smakelijk meer .
Door de vele mollenbulten is de zeis 1 x per week toe om weer gescherpt te worden , dit jaar groeit het gras wel erg door ,voor mij mooi gezien de krappe hooi voorraad .
Wie maait er nu nog meer , ik ben benieuwd hoe de maaiers het nu af gaat .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Pietje »

De goedheiligman heeft een haarspit en zo'n bus-aambeeldje. In de vakantie de zeis nog eens onder de hamer nemen. Verder wil ik de Brabantse ombouwen naar een Oostenrijkse. Volgend gras-seizoen aan de slag!
(De weitjes liggen er nog mooi gemaaid bij ;-) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door beek »

Ik heb sinds de workshop nog een aantal malen (kleine stukjes) gemaaid. Dit ging al beter dan voorheen omdat de zeis nu veel scherper is. Maar ik zal moeten blijven oefenen om de hele wei te kunnen maaien.
Plaats reactie