Voor- en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7664
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door kockie » 02 feb 2009, 19:08

:pp

Dit geldt voor bovenstaande reactie :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 09:07

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door johan reynders » 02 feb 2009, 20:05

GROVE SNIPPERS, kan je die kopen, zelf maken, hoe grof zijn die?
Moeten die droog zijn om te stoken?
Links naar machines om deze te maken??

Bedankt.

Albert van WdJ
Berichten: 1262
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Albert van WdJ » 02 feb 2009, 20:26

Mijn ketel is een Attack FD26 met een vermogen op hout van 20Kw.
Het is een atmosferische ketel, bestaand uit gietijzeren delen. Aangesloten middels een oventrop thermomix-systeem op een buffer van ca. 900 liter.

Ik heb de ketel nu enkele weken in bedrijf, maar nog niet aangesloten op het bestaande cv-circuit.
Eerst wil ik de kinderziektes eruit hebben, want ik heb het systeem helemaal zelf aangelegd.

De ketel moet een rendement hebben van ca. 80%.
Als ik de ketel stook volgens voorschrift, dan vind ik hem niet nog prettig branden. Ik heb dan een rookgastemperatuur van ca 180˚C. Terwijl de temperatuur bij vol vermogen 250˚C zou moeten zijn. Nou even een beetje uitproberen.

Waarom geen vergasser, maar een atmosferische ketel ?
- De vergasser bevat meer elektrische onderdelen, en ik wil zoveel mogelijk een simpel systeem, waar weinig aan kapot kan;
- Ik stook hoofdzakelijk pallethout, en met spijkers is de vergasser niet zo blij (het keramisch brandergedeelte zou sterk slijten);
- Het brandergedeelte moet je na enkele jaren vervangen (bij attack kost dat minimaal zo'n €150,- heb ik me laten vertellen).
- De vergasser is duurder in aanschaf;
-Het rendement is maar enkele procenten hoger;
- De meeste vergassers hebben een schoorsteenmaat van 160 mm of hoger nodig, en mijn schoorsteen is maat 150mm.

Nadelen van een atmosferische ketel zijn:
- Minder schone verbranding, dat zie je aan de rookgassen, maar nog meer aan het inwendige van de ketel. In feite kun je geen perfecte verbranding krijgen, wanneer de vlammen in direct contact kunnen staan met de warmtewisselaar. Het vuur koelt veel teveel af.
- Je hebt meer werk aan het stoken, want je moet het hout stoken zoals in een grote houtkachel.
- En waarschijnlijk zal ik in de komende maanden nog wel meer voor en nadelen vinden.

Bijgaand wat foto's van mijn ketel.

Albert
Bijlagen
ooo 003 (Medium).jpg
Inwendige van de ketel na 5x stoken (gereinigd met luchtdruk) Op achterwand wat teerafzetting!
fotoo 009 (Medium).jpg
Oventrop thermomix met verwijderde voorkant. Pomp staat verbonden met de retour.
fotoo 016 (Medium).jpg

Dutch John
Berichten: 4525
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Dutch John » 02 feb 2009, 20:28

GROVE SNIPPERS, kan je die kopen, zelf maken, hoe grof zijn die?



Je kunt het kopen: http://www.devobo.nl/biomass_foto.html
Zij hebben momenteel nog de enige versnipperaar in Nederland die dat kan: de Laimet uit Finland.
http://en.laimet.kummeli.fi/index.html?n=9031

Je kunt ook zelf wat in elkaar knutselen:
http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... ehdas2.htm
http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... ehdas1.htm
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1727
Lid geworden op: 19 apr 2008, 18:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck » 02 feb 2009, 20:42

Een posting van mijn complete installatie, ruim drie jaar geleden. Situatie is nog steeds onveranderd.
Wel onderaan beginnen, ik was nog niet erg bedreven in het schrijven van blogs toentertijd. :oops:

http://hout-cv.blogspot.com/

Overigens, de frohling heeft ook een rookgasaansluiting van 150 mm.
En ik kan ook beamen dat een rookgastemperatuur van, bij mij althans, 225 graden verrreweg het beste resultaat geeft.

Foto's van mijn zelfgemaakte wandbekleding in de ketel zullen nog moeten wachten, de ketel is uiteraard volop in bedrijf.
bij de eerstvolgende schoonmaakbeurt zal ik plaatjes schieten. Ik zal een briefje op de deur doen :lol:
Vinden wanneer je stopt met zoeken

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1727
Lid geworden op: 19 apr 2008, 18:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck » 03 feb 2009, 22:17

Hallo Albert,

Volgens mij is jou ketel ook prima te stoken op grove snippers, alhoewel ik dan wel aan een gedwongen ventialtie zou denken.
Pallethout met spijkers stookt vrij probleemloos, wanneer de spijkers slak gaan vormen door een te hoge verbandingstemperatuur moet je er een stalen plaat onder gooien die het gietijzer beschermd, of voldoende as in de ketel laten zitten. Dit al na gelang de mogelijkheid die je hebt op de bodem van de ketel. Is die helemaal vlak en dicht dan kun je er ook een laag scherp zand in gooien. Wel lijkt mij dat je jou ketel fink op temperatuur moet stoken om een mooie verbranding te krijgen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken

Albert van WdJ
Berichten: 1262
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Albert van WdJ » 03 feb 2009, 22:26

nck,

Ik moet inderdaad flink stoken om een mooie verbranding te krijgen.
Je ziet op de foto van het inwendige van de kachel dat er een glimmende zwarte aanslag (teer)tegen de achterwand zit. Maar ik ben nog wat aan het oefenen met de juiste afstellingen.

Als het me niet lukt om met mijn houtsoorten een efficiente verbranding te krijgen dan overweeg ik om een extra warmtewisselaar direct op de uitlaat van de kachel te plaatsen, en de kachel dus zonder rem, vol te stoken. Dan krijg ik een rookgastemp. van zo'n 300 graden C, en die koel ik dan af naar zo'n 150 graden C of hoger/lager naarmate de trek van de schoorsteen toelaat.

Zo'n wisselaar wil ik zelf bouwen, met een bypassklep zodat bij opstarten van de kachel de rookgasssen eerst het hele systeem kan opwarmen incl. schoorsteen.
Change, before you have to.

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1727
Lid geworden op: 19 apr 2008, 18:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck » 04 feb 2009, 00:29

bijgaand wat plaatjes van opgebruikte staalplaten die als "brug" over de vuuropening van de steen hebben gelegen

img_0205-1.jpg
img_0205-1.jpg (31.48 KiB) 4374 keer bekeken


zijaanzicht

img_0206-1.jpg
img_0206-1.jpg (27.73 KiB) 4371 keer bekeken


slakken uit de ketel, spijkers en een oude grendel

img_0209.jpg
img_0209.jpg (37.73 KiB) 4367 keer bekeken
Laatst gewijzigd door nck op 04 feb 2009, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1727
Lid geworden op: 19 apr 2008, 18:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck » 04 feb 2009, 00:38

Nieuwe chamotte steen

img_0210.jpg
img_0210.jpg (16.52 KiB) 4357 keer bekeken


Detail gietijzeren roosters

img_0212.jpg
img_0212.jpg (19.29 KiB) 4354 keer bekeken


Ter illustratie hoe de brug over de vuuropening ligt, verder is de hele bovenkant van de steen ook afgedekt met staalplaat. de vuuropning heb ik hier weer ingefreesd. dit ter bescherming van de roosters tegen inbrandende slak en tegen slijtage van de bovenkant van de steen wanneer de as eruit wordt gehaald en er een stuk slak vast is ingebrand De brug dient er enkel voor om te voorkomen dat de spijkers in de steen vallen.

img_0213.jpg
img_0213.jpg (21.11 KiB) 4354 keer bekeken
Vinden wanneer je stopt met zoeken

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1727
Lid geworden op: 19 apr 2008, 18:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck » 04 feb 2009, 01:00

Hoi Albert,

Nog een paar gedachten over jou ketel,
Ik zou mijn rookgastemperatuur vooral niet te laag houden omdat je afhankelijk bent van de trek van de schoorsteen. Afkoelen van de rookgassen met een warmtewisselaar zou zomaar een heel moeizaam brandende ketel op kunnen leveren omdat de schoorsteen onvoldoende opwarmt. Hiervan heeft een vergasser doorgaans geen last omdat hij met gedwongen trek werkt. (onderdruk in de ketel door de rookgassen af te zuigen en de schoorsteen in te blazen.) Ook vervuild een te koude schoorsteen enorm met als risico creosoot vorming, en in het ergste geval schoorsteenbrand. Wijzelf hebben een r.v.s. schoorsteen en die veeg ik zelf zeker 4 keer per jaar, en een jaarlijkse veegbeurt door de schoorsteenveger. Wanneer je belangstelling hebt voor een schoorsteenveger met een hele grote expertise op het gebied van houtkachels en al hun problemen heb ik wel een adres voor je.

Wanneer ik het binnenwerk van de ketel zie heb ik het idee dat je met een relatief vrij lage watertemperatuur werkt. een mooi werkende ketel of kachel heeft toch al gauw 75 graden werktemperatuur. Ikzelf werk altijd tussen de 80 en 85 graden. Ook al om de buffer vlot te laden. Een buffertemperatuur van 45 graden doe je al niet zo heel veel meer mee. Effectief is er dus maar 35 graden beschikbaar. Voor mij is dat dus grofweg 100 Kw warmte. Oftewel ruim drie uur stoken op vol vermogen. Het is voor ons dan ook krap voldoende om in de wintermaanden een etmaal te overbruggen. Dit is de reden dat ik ook graag een buffer wou van 6 M3.
Vinden wanneer je stopt met zoeken

Albert van WdJ
Berichten: 1262
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Albert van WdJ » 04 feb 2009, 09:51

Nck,

De bedoeling met een evt. warmtewisselaar is om juist de rookgassen af te koelen. In mijn schoorsteen heb ik rond 200 graden C voldoende trek. Mijn kachel zou 250 graden C moeten geven bij nominaal vermogen. Dan moet ik echter constant bijregelen om te voorkomen dat de temp. niet te hoog of te laag wordt. Dat is voor mij dus een nadeel aan deze ketel tot nu toe.

Door de ketel te stoken met voldoende luchttoevoer, en de schoorsteenklep helemaal op, zal de rookgastemp. stijgen ruim boven 250 graden C. Die kan ik zonder problemen afkoelen tot 200. Ik moet proefondervindelijk wel even bezien of het volume van de afgassen niet te groot wordt, zodat de schoorsteen deze dan niet meer kan verwerken.

Maar dat zal de praktijk uitwijzen.
Change, before you have to.

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1727
Lid geworden op: 19 apr 2008, 18:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck » 04 feb 2009, 22:01

Onze frohling fhg in bedrijf

img_0215.jpg


vulruimte met rookafzuiging
Linksonderin de bovenkant van de eigengemaakte bekleding

img_0226.jpg


aansteekluik, tevens bovenkant steen.
Aan de zijkant is de eigengemaakte (bruinwitte) stalen bekleding deels te zien.

img_0218.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1727
Lid geworden op: 19 apr 2008, 18:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck » 04 feb 2009, 22:10

Chamotte-steen, gefotografeerd bij een sterk getemperde ketel. Bij vollast is de hele steen fel oranje en door de sterke gloed niet te fotograferen. ook valt bij het openen van de deur de gedwongen trek weg zodat het hele stookhok in no time vol rook staat.

img_0223.jpg


Vergassings proces

img_0233.jpg


gewoon een gelukstreffer, op hoge resolutie een heel sfeervol plaatje
voor wie het hebben wil, doe maar een mailtje. (ruim 5 Mb)

img_0234.jpg
Laatst gewijzigd door nck op 05 feb 2009, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1727
Lid geworden op: 19 apr 2008, 18:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck » 05 feb 2009, 17:55

De eigengemaakte beplating met de "halve" brug, dit voor de duidelijkheid op de foto.

img_0241.jpg


Zeer intensief gebruikte chamotte-steen, op de plaats van de vinkjes lopen lengte scheuren waardoor de steen langzaam maar zeker uitzakt. de verbrandingsgassen worden via de zijkant van de steen naar de achterkant van de ketel afgezogen. Wanneer de steen nog verder uitzakt sluit hij dus het rookgaskanaal af en moet hij eruit.

img_0242.jpg


Vol beladen voor de volgende start.

img_0247.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7664
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door kockie » 07 feb 2009, 22:48

Om het topic compleet te maken/houden:


JantjeV8 schreef:Het betreft dus een Attack 35Profi, met een 1500liter buffer met solarwisselaar. Daarop aangesloten zit een verwarmingscircuit en tapwatercircuit met 300 liter boiler. Tevens wordt de tapwaterboiler met een zonnecollector verwarmd.

Mijn keuze voor de Attack is, ondanks de besturing die er op zit, toch erg eenvoudig is qua techniek en prijstechnisch erg interresant. Mijns inziens wordt de betrouwaarheid bepaald door de eenvoud. Wat gaat er kapot aan een kachel? De printplaat in de besturing, en als je die moet vervangen betaal je een vermogen. Alle elektronica in de Attack zijn eenvoudige componenten, zeg maar een 'mechanische computer'. De levensduur schat ik hoog in, het ding is erg robuust gebouwd, en gaat ie kapot, voor de kosten van 1 Frohling kan ik 3 Attacken kopen.
Onze woning is ongeveer 750kuub inhoud, redelijk geisoleerd maar daar valt de komende jaren nog wat te verbeteren. Het gasverbruik over de vorige winter berdoeg 4.150kuub...
De kachel staat in onze garage, direct achter aan het huis aangebouwd. De buffer staat er naast. De tapwaterboiler staat op de zolder, de collector op het plat dak op de garage.

De Attack geeft z'n heet water af via 35 koper leidingwerk. Alles met zilver-soldeer gesoldeerd. Achter de kachel zit een Oventrop mix-unit. Die zorgt voor 70 graden minimum retour temperatuur. De pomp op die unit wordt door de Attack geschakeld.
Bovenop de kachel heb ik een directe waterleiding aangesloten. Deze wordt geopend door een temperatuur geregeld veiligheids ventiel. In de kachelboiler loopt een koelspiraal die in geval van nood de kachel koelt. Tevens wordt dan de luchttoevoer in de kachel dicht gezet, en de aanjager uitgeschakeld. Het nood-koelwater loopt gewoon in een syphon het riool in. Gelukkig heeft hij nog nooit in hoeven grijpen.
Bovenop de buffer heb ik een ontluchter, beluchter en overdrukklep gemonteerd. Die overdruk klep opent bij 4 bar zijn uitgang.
Vanuit het buffer loopt een 35mm circuit naar de zolder, om het tapwaterboiler op temperatuur te houden. In de retour zit een CV pompje. Dat pompje wordt geschakeld door de zonneboiler-besturing. In plaats van een electrische naverwarmer of gasketel, die normaal vaak geadviseerd worden, heb ik die uitgang dus gewoon gebruikt voor het CV pompje. Is het tapwater 's-avonds om 6 uur niet door de zon op temperatuur, dan schakelt hij het pompje en binnen een uur is het tapwater volledig op 78 graden.
De zonnecollector is een glazen vacuum buis type. 24 buizen op een 300 liter boiler is wat aan de magere kant, maar bevalt het niet, dan leggen we er nog wel een paneel bij.
Zijn we op vakantie, en de zon schijnt erg uitbundig en wordt het tapwater te heet, dan schakelt de besturing een 3-weg klep zodat de zonnecollector zijn warmte aan het 1500liter buffer af kan geven.
Het tapwatervat wordt gevoed door een 22,0mm aanvoer, middels een inlaatcombinatie met afvoer in een syphon.
De collector heb ik gevuld met antivries en water, op -25 beveiligd. Afgelopen winterperiode sloeg de pomp van het collector circuit regelmatig aan, alle beetjes dragen bij, maar met die kou steeg het tapwater maar erg weinig in temperatuur. Ook de pomp van de zonnecollector heb ik in de retour geplaatst.

Vanuit het buffer gaat nog een circuit naar de verwarming. Ook weer met 35mm koperleiding.
De verwarming wordt gewoon met een kamerthermostaat geregeld. Mijn verwarming bestond uit een een gas gestookte Lennox luchtverwarmer. Die kachel heb ik momenteel kortgesloten, maar maak wel gebruik van de luchtverwarmingskanalen.
Ik heb een bypass gemaakt, en aan de kop daarvan een water gestookte heater geplaatst. De heater heeft ooit in een sporthal gehangen, is een 30kW met 2 rijen wisselaars, en heeft een 380V propellor die de lucht door de heater de kanalen in blaast.
De kamerthermostaat schakeld de cv-pomp op 220V en gelijktijdig de 380V propellor van de heater. Daartoe heb ik een schakelkastje op de zolder geplaatst. Wordt gevoedt met 380V, trafo gevoed door 1 fase+0 om 24V te krijgen. De thermostaat schakelt dus 2 relais. De zaak is met 2 automaten afgezekerd.

Het cv-circuit heeft een 200L expansie, de zonnecollector 10L.

Volgens mij heb ik zo een aardige beschrijving van mijn systeem.

Vanaf begin van dit seizoen is er alleen gas voor het koken gebruikt. Met de koude periode hebben we een aardige vuurdoop gehad.
Het systeem stond toen aardig aan z'n max, maar dat was niet aan de kachel toe te schrijven, maar aan de luchtverwarming. De heater moet, zeker bij die koude, met minimaal 70 graden water gevoed worden. Het verval in de buffer mag dus niet hoog zijn. Dat zal in de toekomst nog wel wijzigen, eens zal er vloerverwarming in ons huis komen.

Mijn hout-voorraad heeft vorig jaar te weinig aandacht gehad. Ik heb me voornamelijk met de bouw van de installatie bezig gehouden, heb alles zelf gemaakt. Heb dus gedurende de winter regelmatig hout aan moeten kopen. dan wordt je ook geconfronteerd met het feit dat het ontzettend belangrijk is om erg droog hout te stoken. Dan trekt de kachel het op z'n sloffen. Volgend seizoen zal dat alleen maar verbeteren.

Ik heb getracht met de aanleg aan alles te denken. Al m'n pompen zitten in de retouren, dan krijgt de pomp niet de maximale temperaturen te verwerken en denk ik de levensduur zo hoog mogelijk te houden. In alle circuits, behalve in de directe voeding van de kachel naar het buffer, heb ik keerkleppen geplaatst. Zonder die kleppen bleek er een behoorlijke natuurlijke circulatie plaats te vinden en dat leidde tot verlies van warmte. Met de keerkleppen was dat opgelost.



Nog een foto.

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Plaats reactie