Jeuk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Jeuk

Bericht door JantjeV8 »

Van de week wilde ik de kachel in de woonkamer even stoken, zo warm is het immers niet meer.. Maar het ding trok voor geen meter, dikke rookwolken de kamer in. Dat werd dus niks.

Gisteravond even de deksel open geschroefd. Mijn kachel gaat horizontaal de schouw in, dan haaks naar boven de gemetselde pijp in. Oorzaak was gauw gevonden, precies in de haakse bocht was as, roet en creosoot opgehoopt. De kachel had astma. Stofzuiger er bij en het probleem was in een mum van tijd opgelost. Gelukkig alles los en niks gekoekt.
Vervolgens met m'n arm zo ver mogelijk de pijp in om te voelen of en waar nog wat zit. Dus tot m'n ellebogen onder het stof en zwart. Maar goed, kacheltje brand weer als een tierelier, al probeer ik het stoken zo veel mogelijk uit te stellen tot voorbij 1 oktober.

Waar het me nu om gaat: na het handen wassen bleven m'n onderarmen verschrikkelijk jeuken. Het leek alsof er duizenden van die hele kleine metaal splintertjes in m'n armen prikten. Ik kon echter niks zien, ja, rode bultjes op een gegeven moment. Het werd minder na een keer of 5 lang onder koud water en zeep.

Ik stook enkel zuiver hout, die kachel heeft nooit een spijker of verf gezien. Wat zit er dan voor irritant spul in zo'n afvoer??
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Jeuk

Bericht door Ernest Dubois »

Er zit loog in hout as wat je zeep van kan maken. Dat zou zo'n juke kunnen veroorzaken, water activeert de reactie. Niks gevaarlijk maar wel irritant, zou ik denken.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Jeuk

Bericht door jwardenier »

Zat er geen vogelnest in met luis , het lijkt me sterk dat je van hout as jeuk krijgt .
Wij halen het loog uit de as en maken er zeep van met behulp van varkens reuzel .
Ik geef wel eens wat zeep weg ,zelfs iemand die een allergie heeft heeft geen last van onze zeep, als ze met wolvet in aanraking komt krabt ze haar handen en armen open ,wast ze met de zeep direct daarna heeft ze geen reactie .
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Jeuk

Bericht door holtere »

Lijkt me duidelijk dat het niet om as gaat maar om roet en creosoot. En das knappe rotzooi bij mijn weten, zeker bij een slechte verbranding.
Overigens heb ik daar zelf (nog) geen last van en kan er best sprake zijn van overgevoeligheid voor bepaalde stoffen die in die roet zitten?

grz,
Holtere
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Jeuk

Bericht door Ernest Dubois »

JantjeV8 schreef: Oorzaak was gauw gevonden, precies in de haakse bocht was as, roet en creosoot opgehoopt. De kachel had astma. Stofzuiger er bij en het probleem was in een mum van tijd opgelost.

Soot en roet zijn minder voor de hand liggende oorzakken want dat is meestal gekristalliseerde stukken die niks afgeeft de as gaat plakt en met water gaat het reageren.

Mijn oma maakt ook zeep van as en keuken vet, twee soorten zeep, de een voor in de douch de andere voor in de was. Je mag ze niet door elkaar halen anders kregen je verbrand.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Jeuk

Bericht door JantjeV8 »

Van't weekend eigenlijk nog even het dak op om de pijp van bovenaf even door te borstelen.
holtere schreef: En das knappe rotzooi bij mijn weten, zeker bij een slechte verbranding.
Ik ben geen chemicus, ik kan enkel de verbranding beoordelen op wat ik zie.
Loeiheet, en altijd volledig geopende luchtklep. Weinig en zeer fijn as blijft in de stookkamer achter. De ruitjes worden nooit zwart. Ook de chamot bekleding blijft grijs/bruin van kleur.
Al het vuil was ook simpelweg met de stofzuiger weg te halen, ik heb niks hoeven krabben of borstelen.

Mijns inziens kan ik hier weinig meer aan veranderen/verbeteren?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Jeuk

Bericht door Erikvr »

Hang er van af wat voor kachel het is. Als je een oude kachel loeiheet stookt gaat er nog steeds onverbrand houtgas de schoorsteen in.
groet,
Erik
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Jeuk

Bericht door holtere »

Oorzaak was gauw gevonden, precies in de haakse bocht was as, roet en creosoot opgehoopt
Dit is wat je schrijft?

Je had je arm in de schoorsteen gestoken en niet in de kachel toch?
Ons kacheltje brandt ook mooi wit maar is de schoorsteen vind je geen of nauwelijks as. Wel roet en op koude delen creosoot.


Klinkt wat bruut maar smeer eens een beetje as uit de kachel op je armen. Als je niets voelt dan wat roet... :twisted:
Dan zijn wij er ook uit :mrgreen:
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Jeuk

Bericht door JantjeV8 »

Dezekachel betreft de Lotus M1. Een Deens fabrikaat.

Afijn: Stalen gelaste body. Stookkamer met chamotplaten bekleedt. Rookgasafvoer vanuit de stookkamer, naar een opening vlak boven de deur. Bovenop de body zit een stalen toeter gelast waarop je de kachelpijp OF recht naar boven, OF horizontaal naar achteren kunt bevestigen.

In mijn geval dus horizontaal op de achterzijde aangesloten. Ik had het dekseltje voor de bovenaansluiting los geschroefd en heb vanaf daar de afvoer leeg gezogen. Vanaf daar dus ook m'n arm er in gestoken.

http://www.lotusstoves.co.uk/uk-ovne/m-serie/m1-1-6
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Jeuk

Bericht door Ernest Dubois »

Ik poets soms me tanden met as, niet zo vaak anders schuur je alle glazuur weg. Was me handed ook droog regelmatig met as. Als je geoxideerde ijzer messen in de la heb maakt as ze ook glimmende. Ik weet ook dat creosoot smaakt erg bitter. Duidelijk is het dat ik een ongevoelig mens ben, JantjeV8 heeft andere gevoeligheden.

Maar kijk dat troep wat in de bocht laag laag er al een tijd in een vochtig toestand en was het gaan broeien, misschien zelfs de ijzer opgevreten.
Werken, das leuk.
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Jeuk

Bericht door de snor »

hoi jantje v8,

de jeuk die jij beschrijft krijg ik als ik de dakgoot schoon heb gemaakt na de zomer al voor dat ik mijn handen was.
jeuken als ik weet niet wat en als je gaat krabben wordt het nog erger.
na een paar uur is het echter ook weer weg.
na mijn idee is dit afkomstig van een of ander micro organisme.

groeten de snor.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Jeuk

Bericht door JantjeV8 »

Afgelopen week nog op het dak geweest en van bovenaf geveegd.

Gemetselde pijp, zal zo'n 40 x 50cm zijn, met bovenaan de uitloop een gresbuis ingemetseld, rondom in specie afgesmeerd. Die buis zal 120 of 150mm zijn, maar was ook aangekoekt. Het gat was een cm of 7 nog. Die koek op het uiteinde was zwart, droog en ook eenvoudig weg te borstelen. De wanden in de pijp zijn grijs/bruin van kleur, droog en stoffig. Ook dat veegde eenvoudig.

Het stof wat naar beneden viel, natuurlijk weer in de kacheluitloop, dus weer de deksel er af geschroefd, kon je er zo uitscheppen. Ook weer droog, zwart, maar wel grof van structuur, het leek veel op straalgrit, waar je verf mee weg straalt.

Ook weer met de arm in dat gat, en wederom wat irritatie om m'n arm. Paar minuten koud water helpt, krabben is funest, om gek van te worden.

Maar goed, volgens mij is met m'n kacheltje en schoorsteen niks mis. Vooral omdat alles wat ik weghaal vooral droog is, geen vette teerachtige bende.
Plaats reactie