Voor- en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Voor- en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Albert van WdJ »

Beste mensen,

Wanneer ik op dit forum zoek, dan vind ik geen algemene discussie over welk type ketel nou welke voor en nadelen heeft.

Er komt wel e.e.a in de verschillende discussies naar voren, maar heel versnippert.

Terwijl ik denk dat veel mensen zoeken naar een vergelijking van diverse soorten ketels.

Bijv. Welk voordeel heeft de ene vergasser boven de andere. Waarom een vergasser, of waarom juist niet.

Nou kom je met internetsites van fabrikanten daar ook wel een heel eind mee, maar echte gebruikersinfo is mijns inziens van veel meer waarde dan de fabrikant- en kachelboeren info.

Mijn vraag:

Antwoord op dit bericht met wat voor een soort kachel je hebt en wat je overwegingen waren. (of waarom je eerst een andere had en nu deze)

Ook als je nog geen ketel hebt aangeschaft, maar al wel weet waarom je een bepaald type gaat kopen.

Dan krijgen we misschien een draadje waardoor we elkaar inlichten en anderen die er naar zoeken.

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Dutch John »

Wijs voorstel.

Zelf heb ik nog geen ketel. Die komt er wel. Maar ik orienteer me nu nog niet zozeer op een merk. Ik denk dat het belangrijk is om eerst gedachten te maken welk brandstofformaat je in de toekomst denkt te gebruiken. Stukhout ligt voor de hand en zal altijd het meest toegankelijk zijn. Pellets zijn makkelijk te voeren aan een ketel, maar de prijs van pellets is moeilijk te voorspellen. Snippers vormen de toekomst. Zeker de grove snippers, want die drogen ook in een hoop, zonder dat broei en schimmel optreedt. Deze grove snippers vragen ook nog eens minder brandstof om ze aan te maken. Aldus kosten ze slechts een fractie van pellets.

Mijn ideale houtketel kan het volgende:
-stukhout verwerken.
-snippers verwerken; hier zal een doseer-inzetstuk of een vijzel voor nodig zijn.
-minimale elektronica voor de besturing of een noodloopsysteem zoals in de automobielwereld.
-minimale buffer en maximale turndown ratio. Bv een turndown ratio van 5 bij een ketel van 20 kW houdt in dat de ketel op minimaal 4 kW nog kan draaien. Maw: in september steek je hem aan en in mei mag ie de zomerslaap in.
-alleen een vergasser kan het bovenstaande. Gewone verbrandingsketels zijn al bijna niet meer te koop. Kan ook niet meer ivm de emissie's.
-ik overweeg een ketel/fornuis combinatie zoals de vroegere Rayburns en AGA's. Maar dan als vergasser.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Wouter Gillis »

Beste DJ,

de vergasser die jij beschrijft als ideaal, bestaat die? Ik bedoel, bestaan er vergassers die kunnen werken op grove (of iets minder grove) houtsnippers en die de snippers op een automatische manier (dus via worm of vijzel) in de verbrandingskamer krijgen? Ik vrees problemen met blokkages van de vijzel gezien de harde structuur van de snippers en de toch vrij onregelmatige vorm (itt bijvoorbeeld pellets). Of is dit volgens jou geen probleem en bestaan er dergelijke systemen?

bedankt voor jouw feedback.
Wouter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Dutch John »

Wouter,

Nee, ik vermoed dat die vergasser niet bestaat. Zal hem zelf moeten bouwen....

Een ketel met een degelijke vijzel die te grote snippers eenvoudig "doorknauwt" wordt geleverd door dit bedrijf:
http://www.d-tec-t.nl/index.html
Helaas geen gecombineerde stukhout/snipperketels. Je zou dan een vijzel moeten hebben die de stukhoutsilo van de ketel vult ipv direkt de verbrandingskamer.

Grove snippers, die in de hoop drogen worden geleverd door: http://www.devobo.nl/ . Ik gebruik ze in mijn houtgasauto. De maat is niet alleen ideaal om te drogen, maar het behoudt ook structuur in de verbrandingskamer. Een luchtig gloeibed met houtskool dat niet meteen uiteenvalt tot poeder, zoals met fijne snippers en pellets, is ideaal voor vergassing. Alle houtketels hebben een vast gloeibed, dat vraagt om een luchtige brandstof, zoals stukhout of grove snippers. Wervelbedovens, gebruikt in energiecentrales, kunnen wel een fijne struktuur aan. Helaas reken je dan in mW ipv kW....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Wouter Gillis »

ok bedankt. Dus als ik goed lees dan zou het wel kunnen als je enkel snippers (en dus geen stukhout) gebruikt gezien die vijzel de te grote stukken kan doorknauwen?

mijn broer werkt namelijk bij een composteerinstallatie en kan gratis snippers bekomen min of meer gesorteerd naar fractiegrootte. We zijn aan het bekijken of er een veilige en duurzame methode bestaat om deze te stoken in een cv systeem.

groetjes
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Wouter Gillis »

sorry, ik doe nu pas jouw link open (Hack). het is dus inderdaad mogelijk om die snippers te stoken.
toch bedankt!
mvg
Wouter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Albert van WdJ »

In Duitsland in het zwarte woud was ik afgelopen zomer op vakantie bij een boer die een ketel stookte met gehakseld hout. Dat was echter geen vergasser. Hij bezit zelf een stuk bos, en daar kapt hij elk jaar een aantal naaldbomen. Die worden met alles erop en eraan verhakselt (leek nij meer verklepeld, want de stukken waren van allerlei grootte tot ca 5 cm). Deze zette hij op een hoop onder een afdak en dat broeit dan droog in ca. een jaar tijd. Hij verbruikte ca 150m3 per jaar. Dus hij had standaard twee hopen liggen. Eén verse en één drogende.

In feite wordt het hout verbrand in een soort stenen pot, waarin de vijzel met hakhout uitkwam. Daarnaast werd het vuur aangeblazen middels een ventilator. En dat vuur blijft eigenlijk het hele jaar aan. wanneer de kachgel geen warmte vroeg, dan smeulde er gewoon wat hout. De schoorsteen rookte daar dus letterlijk het hele jaar. Bij warmtevraag werd hout aangevoerd en de ventilator gestart. En dan begon het vuur weer. Middels een vlampijp kwamen de hete rookgassen in een Buderus stukhoutketel, die de warmte dan op het water overbracht. Bij storing in het hakhoutsysteem kan overgegaan worden op stukhout.

Op deze site vind je een dergelijk systeem, hieraan moet je dus nog een ketel koppelen.
(Je kunt de taal en de valuta instellen!)
http://kotly.com/product_info.php?cPath ... ts_id=1135

Voordelen van dit systeem waren:
-kleine buffer nodig.
-hout droogt vanzelf.
-kost in verhouding veel minder tijd dan hout zagen
etc.?

Nadelen
-Je moet plaats hebben voor zo'n dampende drogende laag
-het systeem is redelijk storingsgevoelig bij te grote stukken
-je hebt altijd een rokende pijp --> creosoot?, hinder voor de omgeving?
etc.?

De boer gaf wel aan dat hij wel een jaar bezig was geweest om het systeem praktisch storingsvrij te krijgen.
Change, before you have to.
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door johan reynders »

Bedoelen jullie nu gewoon gehakseld hout, zoals ze op het containerpark hebben??
Lees ik goed dat die boer 150 cube per jaar nodig had??
Ik gebruik slecht 15 a 20 cube stukhout per jaar, dus 150 lijkt me enorm veel!!
Vliegt zo een hoop gehakseld niet in brand (spontaan)?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Albert van WdJ »

Met mijn laatste post bedoel ik gehakselt hout, maar dan met naalden en schors erbij.
In Ned is het gehakselt hout meestal van loofbomen, en dan wordt dat klein gemaakt als er geen blad meer aan zit. Dus dan is de samenstelling anders.

En die boer had:
een eigen (vrijstaande) woonboerderij met daarin 2 extra gezins-etages en een apart vakantiehuis. Dus dat waren eigenlijk 4 woningen. En daarbij wordt ook al het sanitair gebruikswater via hout warm gemaakt.

Wat betreft brand:
Die hoop hout is in het begin veel te nat om in brand te vliegen, en daarna wordt hij al snel steeds minder warm. Volgens die boer ontstond er nooit brand, hij had er zelf een aparte schuur voor gebouwd om het op te slaan. Blijkbaar een beproeft concept in Duitsland.

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Dutch John »

Broei... creosoot....

Weer een bewijs dat grof hout (stukhout of luchtige snippers/chunks) in combinatie met vergassing de juiste weg is.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John,

Laat ik het zo zeggen. De bewuste boer had een buurman wiens boerderij compleet was afgebrand. Mogelijk door schoorsteenbrand. Ik vond hem zelf wat overdreven bang voor brandgevaarlijke zaken, want een kapot lampje in het vakantiehuisje mocht ik daarom niet zelf vervangen. En licht laten branden terwijl je niet thuis was, was absoluut niet toegestaan.

Hij liet zijn stenen schoorsteen één keer per jaar vegen.
En zijn opslagschuur was speciaal gebouwd voor hakhout. (betonfundering met houten opbouw en dakpannen)
Dus dan denk ik: die broei is niet gevaarlijk blijkbaar, en vervuiling in de schoorsteen valt ook wel mee.
Was dat allemaal wel brandgevaarlijk, had die boer dat zeker niet zo toegepast. Want zijn boerderij was een soort cultureel erfgoed, die gebouwd was rond 1800.

Het vuur in de branderpot smeulde natuurlijk regelmatig, maar je praat dan over een handvol hakhout. Ik weet niet hoeveel hout er per jaar nodig was om deze 'waakvlam' aan te houden.
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Dutch John »

Albert,

Brand is niet het probleem. Maar een rokende schoorsteen verspreidt teer. En teer bestaat uit giftige, cyclische koolwaterstoffen. Geen duurzame oplossing. Broei in hout wil zeggen dat er een fermentatie plaatsvindt. Dit gaat door tot het aanwezige water "op" is. Houdt wel in dat een deel van de opgeslagen energie ontwijkt door productie van oa methaan. Ook niet echt duurzaam en slecht voor het rendement. Bovendien verdwijnt de structuur.

Ik sta nu nog voor de keuze welk houtformaat te gaan gebruiken, maar kan al zeggen dat ik jouw Duitse voorbeeld niet ga volgen.

De grote biomassa installatie's van onze energieleveranciers gebruiken fijne snippers of hout in poedervorm. Dit heeft te maken met de gebruikte ovens. Voor particulier en klein bedrijf gebruik komen andere ovenprincipes in aanmerking vanwege het feit dat wervelbedovens zich nu eenmaal in het megaWatt bereik bevinden ipv kiloWatt. Voor ons zijn het de vaste bed ovens. Stukhout of pellets/snippers. Verbranding of vergassing. Wij kunnen geen nat hout verwerken omdat we geen koeltorens hebben. Ook geen dagelijkse aanvoer van vers hout vanwege het lage verbruik. Fijne snippers broeien en verliezen zo energie. Dus blijft over: grove snippers of stukhout. Stook je met buffer en geef je niets om werk, dan stukhout. Wil je het stoken automatiseren, dan snippers en een vijzel of silo. En wat de ketel betreft: de verbranders worden nu toch verdrongen door de vergassers. De emissie's zijn beter bij een vergasser en het regelbereik veel groter. Helaas hangt er een boel elektronica aan, maar buiten mij zullen daar weinig mensen een hekel aan hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck »

Ik stook nu onderhand 5 en een half jaar met een frohling fhg-turbo, 30 Kw. Een vergasser dus. Op dit moment heeft ie 12300 uur storingsvrij op de klok. Wel is het zo dat er al een en ander aan slijtdelen zijn vervangen.
Ons hele huis inclusief de warmwatervoorziening wordt er mee verzorgd. Tot op de dag van vandaag stook ik hoofdzakelijk stukhout van een halve meter lang, grotendeels afkomstig uit de sloop. Dit werkt probleemloos, sloophout is vrijwel altijd kurkdroog. Voordeel van sloophout is dat het niet gekloofd hoeft te worden en het gratis aan huis word gebracht met 38 M3 containers.
Wij hebben een redelijke voorraad gezaagd liggen, geschat voldoende voor een jaar of vier. Wel is het zo dat de voorraad niet al te groot moet worden en er moet verstandig worden "gerouleerd" om te voorkomen dat het hout verwormd of vergaat door optrekkend vocht.
Op dit moment ben ik echter bezig om langzamerhand over te schakelen op gesnipperd hout, wilg wel te verstaan.
De redenen zijn: voldoende ruimte om huis om het vereiste aantal wilgen kwijt te kunnen, verder automatiseren van de ketel, wilg is een snelgroeier en geeft makkelijk te oogsten rechte takken, geen enorme bergen sloophout meer achter de schuur, "self-supporting worden :D "
Gezien mijn voorraad stukhout heb ik hier nog zeker vijf jaar de tijd voor. Er moet nog een automatische aanvoer gebouwd worden en er zal een houtversnipperaar moeten komen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door Albert van WdJ »

nck,

Naar aanleiding van jouw post heb ik 5 vraagjes:

1. Kan jouw frohling ook het gesnipperd hout gemakkelijk verbranden? Want ik zie (http://www.hout-cv.nl/froling_fhe.htm) dat het een onderbrandketel is. Raakt het systeem niet verstopt?

2. Heb je bij de aanschaf van deze Frohling bewust voor dit type gekozen vanwege zijn eigenschappen of waren daarvoor ook andere redenen?

3. Welke onderdelen bedoel je met slijtonderdelen, en wat waren ca. de vervangingskosten?

4. Stook je ook sloophout met spijkers en dat zonder problemen?

5. Heb je een buffer op je systeem?

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: voordelen en nadelen van diverse houtgestookte cv-ketels

Bericht door nck »

Hallo Albert,

1 houtsnippers zijn geen enkel probleem juist omdat het een onderbrander is. Alleen wanneer je de vulruimte helemaal volstouwd met bijvoorbeeld zaagmot en aanverwant spul, na het opruimen van de zagerij, dan is er wel kans op brugvorming. een aantal planken ertussen en een klap met de pook is afdoende. Na het zagen is zo vrij vlot van het zaagsel af te komen.

Houtsnippers werkt vrij probleemloos, ik heb bij wijze van proef ongeveer 3M3 handmatis gestookt om e.e.a. uit te proberen. geen last van verstopping of of brugvorming. vulling ongeveer 75% vol.

2 Ik heb de frohling gekozen vanwege de reacties op de diverse (duitse en oostenrijkse) fora en omdat het principe van de kachel me aanspreekt. Verder is die van mij uitgevoerd met een Lambda-regeling zodat ik elke gewenste brandstof kan stoken. De regeling is helemaal naar eigen inzicht in te regelen en mits de brandstof redelijk droog is is elke houtsoort bruikbaar, tot azobe aan toe. en dat is stukken van max. 50 cm tot snippers.

3 De vulruimte van de ketel is "bekleed" met 4mm stalen beplating. deze beplating beschermd de ketelwand tegen direkt contact met de gloeiende houtmassa onderin. deze bekleding verteerd in de loop der tijd. Ik heb er geen nieuwe voor gekocht maar zelf een zwaardere bekleding gelast uit 12 mm plaat, wat ik nog had liggen. Dit werkt gewoon goed.

De verbrandingskamer helemaal onderin de ketel in een 2-delige chamotte-steen. Deze heeft volgens opgave van de leverancier een levensduur van 5 jaar bij 1600 stookuren. 8000 uur dus. De steen begon bij mij te scheuren en er viel een paar keer een stuk uit als gevolg van slakvorming. Zodoende een nieuwe besteld, ong 400 euro. Echter de steen leeft nog steeds en gaat niet verder kapot. En de leverancier verzekerde mij om hem ook gewoon te laten zitten totdat hij helemaal stuk is, nieuwe steen plaatsen schijnt ongeveer een uur werk te zijn.
Zodoende heb ik nu een nieuwe steen nog steeds op voorraad staan.

4 sloophout word gewoon gestookt met alles erop en eraan, het beslag brand vanzelf schoon. Ook pallethout met spijkers en al gaan gewoon de kachel in. Wel 1 opmerking. Alles wat niet branden wil vormt slak. En deze slak brandt vast op de chamotte-steen en de gietijzeren roosters die in de steen liggen en juist bij het verwijderen van die slak gaat de steen kapot. ook worden de roosters door die slak zo heet dat ze gewoon doorzakken. Dit heb ik ondervangen door de steen te bedekken met 12 mm staalplaten en een soort brug over de gietijzeren roosters te plaatsen zodat de spijkers en andere ongerechtigheid niet meer in de vuurgang en op de steen kunnen komen. Dit maakt een stuk makkelijker schoon en een stuk staalplaat is eenvoudiger en goedkoper te vervangen dat een komplete steen.

5 uiteraard, 3000 liter gemaakt uit een melkkoeltank.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie