Is dit Ecologische

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Dus je gaan niet met zo'n stok dorsen?
De hooiberg, 7x7m vierkant, is gedekt en aan drie van de vier zijden open en je bouwt erbinnen de zolder met gebinten als steun als ik het toestand goed heb?
Heb je met jouw zager al afgesproken en dat hout wordt bij jouw op een tijdstip gebracht? Kommen de gebinten op iets te staan? Wat voor vloer staat er binnen dat hooiberg nu?
Ik begin een beetje een beeld van te krijgen, een sort drie beukig toestand met drie gebinten, dus de 9 staanders en 3 liggers, balken vloer enz. ja, ja dat is lekker simple zoals die hier bij mij.
Oh, ik wil je best hulpen, in eider geval kan ik je uitleggen hoe ik het zou aanpakken. En ga je dat hout zelf bekanten? Dan krijg je zeker een extra twee handen van mij mee.

Wat jammer dat je Amerikaans niet lezen anders had ik je naar mijn website https://shinglemaker.wordpress.com gestuurde waar ik ook een bouwsel binnen aan het bouwen ben.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Is dit Ecologische

Bericht door jwardenier »

Het dorsen met de stok heb ik jaren gedaan , ook in een wedstrijd groepje .Maar met een dors machientje heb je wat meer capaciteit.
Een stukje antiek ,De houdzager levert het houd aan huis ,Ik krijg er latjes bij om de boel te laten ademen en drogen .
De gebinten zet ik op poeren , 4 kunnen bij op de voeten van de berg roeden .
Het kanten , ja dat zal ook gebeuren moeten , ik heb wel een trek mes , met bijlen ? ik zal op je site kijken .Het lezen in Engels gaat wat moeilijk ,misschien helpt een vertaal programma
De vloer bestaat nu gedeeltelijk uit zand en een gedeelte beton ,zal ooit een ander schuurtje gestaan hebben .Misschien is het beter de vloer wat op te hogen ,zodat er geen water meer in loopt ,dat is nu het geval bij een hoosbui .
Als ik af en toe al wat vragen kan komt het vast wel goed , ergens in mijn achterhoofd staat nog wel wat over de verbindingen .Een gebint werk als deze heb ik nooit gemaakt .het is natuurlijk wel lichter hout als echt bintwerk zoals in een boerderij gebruikt wordt .
Staanders 15 x 15 liggers 18 x 20 balklaag 18 x 10 vloer 2,5 x 15 kantrecht . en dan komen er dus nog schoren in [ zo uit mijn hoofd]
Het is ook geen haastklus ,als het volgend zomer klaar is vind ik het prima .Het hout is besteld moet nog gezaagd worden en ze hadden nogal wat orders liggen ,ik heb nog even voordat het komt .In de berg staat nu nog 2 voer koren in die moeten ook nog even verwerkt worden . De zolder had ik op 3 m hoogte gedacht zodat er een wagen met koren onder gereden kan worden t b v het dorsen .Er is dan nog hoogte genoeg om boven het hooi te bergen . gr John
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Als ik wat voor je kan doen hoor ik het John. Veel sucess.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Een impressie van dit deur tot nu toe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Is dit Ecologische

Bericht door jwardenier »

Ernest , mooie deuren ,ga je aan de spijkers je jas ophangen .
Ik heb in oude boerderijen wel eens deuren gezien met in plaats van spijkers houten pluggen ,maar ik vind de gesmede spijkers ook erg mooi staan , mooi blank hout ,gr John
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Mauw, ik gaan die Hindustanies na doen en er op leggen.

Houten spijkers, doe ik het volgende keer, goed suggestie.

Gesmeden spijkers zou heel mooi zijn maar te posh voor mijn portemonnee. Dit zijn geknipt spijkers gemaakt met de oude machines. Die ziet goed uit en het gaat beter als met draadnagels.
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Lieve »

Ziet er helemaal prachtig uit.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Is dit Ecologische

Bericht door kockie »

Ernest Dubois schreef: ik gaan die Hindustanies na doen en er op leggen
:pp :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Dankjewel Leive, als ik klaar ben laad ik een foto op.

Koekie, als ik deze grappig glimlachende figuren zien heb ik de sterke wens om de punt van mijn klomp rechtstreeks in de taanden van een te doen. :shock:
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Is dit Ecologische

Bericht door kockie »

Oei, dan hou ik mijn mond gesloten als we elkaar een keer ergens tegenkomen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Is dit Ecologische

Bericht door dormos »

Maar wat werd er nu bedoeld met de zin waar kockie op reageerde? Ik snap er eerlijk gezegd niets van. Waar komen de hindoestanen ineens vandaan en waar ga je ze op leggen?

Ik weet dat nederlands niet je moedertaal is, en meestal begrijp ik prima wat je bedoelt, maar nu even niet.

Klopt het trouwens dat er geen patroon lijkt te zitten in hoe de spijkers erin zitten? Lijkt een nogal willekeurig patroon.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Is dit Ecologische

Bericht door kockie »

Als ik mijn interpretatie mag geven:
JWardenier vraagt of Ernest de spijkers gaat gebruiken om z'n jassen aan op te hangen. Ernest antwoord hierop dat de Hindoestanies na gaat doen en er op gaat leggen; ik heb dat vertaald als "de Hindoes nadoen en er op gaan liggen als op een spijkerbed". Daar wilde ik wel een foto van zien... Daarna wil Ernest zijn klomp planten tussen de tanden van de groene smilies (hopelijk niet in mijn mond...)

Duidelijk :?:

Laten we maar zoveel mogelijk on-topic verdergaan, want ik vind de creaties van Ernest om jaloers van te worden! Ik zou graag meer van 'm zien en leren!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Nee, niet jouw tanden Kockie, Ik hope om ver weg van zo'n interpretatie te blijven, zo is het zeker niet bedoeld.

Hans, zelfs in mijn moedertal ben ik bang dat ik niet te verstaan ben en ongetwijfeld is mijn Nederlands een puinhoop.

Ik laat het op die interpretatie/vertaling van Kockie staan als in eider geval voldoende.

Voor de rest. Met deze deur was het moeilijk bij een vast spijker patroon te blijven omdat er een stuk of vier gehangen moeten op komen, zelfs twee op de midden klamp voordat ik hem dwars door midden zagen. Wat ik altijd proberen is vijf spijkers in elke lange plank te slaan op alle de drie klampen en dan de spijkers in spiegelbeeld op de spiegelklampen. Opgelet moeten dat je niet te veel spijkers in een lijn slaan met het kans dat het hout gaat splijten. De boven klamp is een stuk die kan makkelijk splijten. Die deur heeft veel smal planken wat betekent veel spijkers wat het moeilijker maakt ook.
Werken, das leuk.
Plaats reactie