Is dit Ecologische

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Is dit Ecologische

Bericht door MaartenB »

Ik zou zeggen als de planken krom willen trekken, dan kan dat in deze situatie prima. Als je er groeven in maakt verzwak je wel de plank. Misschien is het dan wel beter om een inferieure houtsoort als veer te nemen. Eigenlijk net als bij kalkmortel tov cement, liever de voeg kapot dan de steen, hier liever de veer kapot dan de plank/groef. We hadden planken van rond de 22-23mm, met een groef in het midden van 5mm blijft er dan best nog wat staan. Ik heb de veren niet gelijmd trouwens en de groef dieper dan de helft van de veer, zo kunnen de planken rustig werken. Bij de deuren heb ik de veren wel gelijmd, maar er zitten klampen op en ze zitten maar aan een kant vast.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Is dit Ecologische

Bericht door deleted »

OK Maarten,
Bedankt. Een inferieure veer om de plank te sparen onthoud ik.
De oude planken zijn overigens niet krom en ik heb nog een 20m² extra uit een andere ruimte, dus ik kan de beste planken uitsorteren.
Misschien toch maar gewoon op de oude manier plaatsen en af en toe een speld, legoblokje e.d.kwijtspelen.
Maar als er een veer inkomt dan doe ik dat op de manier die jij aangeeft.

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Is dit Ecologische

Bericht door holtere »

De wat minder principiële timmerman zaagt gewoon stroken triplex en zet die erin als veer.
Overigens wordt een vloer niet zwakker van veer en groef, integendeel. De planken krijgen meer verband met elkaar en daardoor meer draagkracht. Beetje krom trek je recht en dan pas spijkeren...

Grz,
Holtere
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Ja natuurlijk zijn er nadelen. Het kost tijd en als je hout van een plank weghalen is het, hoe klein dan ook, verzwakt. Maar het zijn niet zo merkbaar nadelen, vraag is als je ook zo veel voordelen hebben. De vloer waar ik nu op zit is het zelfde opbouw een werkvloer onder met oude koud tegen elkaar planken er op. Je wil voorkomen dat er vuil tussen de planken komt maar dat krijgen je in beide gevallen, In de ene vallen de kruimels tussen de 22 en 25 mm naar beneden in de andere vallen ze 5 mm. De oude planken, die werken niet zo veel meer en omdat je ze niet gaan scheuren zou je onomkoopbaar hoogte verschillen hebben van die ene plank en de andere, (losse) veer of niet. Dat over een zwakker veer is onzin maar dat je speelruimte in de groef moeten hebben is belangrijk dus groeven van 11 mm veren 20 of 21 mm.
Werken, das leuk.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Is dit Ecologische

Bericht door swake »

Markeer en nummer die planken dat ze weer in dezelfde richting en volgorde komen te liggen.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Is dit Ecologische

Bericht door MaartenB »

Hier zijn wel oude planken (groef-groef en veer-veer) waarbij de veer vrij dik is en de groef dus vrij breed. De groef is zo hier en daar aan een kant kapot. Ik had ik liever gehad dat de veer stuk was gegaan, vandaar mijn idee over dat je mssn moet nadenken over dikte en/of het materiaal van de veer.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Is dit Ecologische

Bericht door MaartenB »

Ook hoor je volgens mij als vloer de planken zo te leggen dat de buitenkant boom onder ligt. Ten eerste als de plank krom trekt rust het op 2 punten op de balk eronder, en ligt dus stabiel. Ten tweede zie je meer jaarringen en heb je dus een slijtvastere kant boven liggen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Je heb gelijk Maarten, de groef en mes moeten de juist verhouding hebben om goed hun functie te bedienen wat in eerste instantie alles in een vlak te houden is, en er zijn meer. Maar probeer eens een twee centimeter breed 6 mm dik stuk van wat voor ook hout, zelfs kwartiers in twee te breken. Dat gaat niet zo makkelijk hoor.

En ook als de buitenkant onder ligt heb je veel minder last van de loose trekkende jaar ringen die de sprinters veroorzaken.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Meer muziek
<iframe src="https://archive.org/embed/P8241981" width="640" height="480" frameborder="0" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" allowfullscreen></iframe>[archiveorg P8241981 width=640 height=480 frameborder=0 webkitallowfullscreen=true mozallowfullscreen=true]
https://archive.org/details/P8241981
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Is dit Ecologische

Bericht door midwoud1 »

Hi Ernest.

Volgens mij kan je ook een paar prachtige propeller bladen maken voor een home windturbine.
Je hebt goed hout en je weet met een schaaf om te gaan .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Over techniek weet ik te weinig maar wat is de plan?
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Ik heb een klein instructief film gemonteerde voor degene die interesse heeft.
https://vimeo.com/137738200
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Is dit Ecologische

Bericht door jwardenier »

Ernest , mooi werk ,petje af . Ik heb een opleiding bouw hout maar de technieken die jij kent worden niet meer geleerd of gebruikt ,alles komt kant en klaar aan of gaat machinaal . Heb je nog tips voor mij ,ik ga een zolder in de hooiberg maken ,boven komt los hooi onder dorsen en graan bewerking . Gebint werk en balken zijn constructief berekend door de plaatselijke houtzagerij ,ik moet het in elkaar zetten ,pen en gat verbindingen . De achterwand wordt bekleed met schaaldelen zij en voorkanten hou ik voorlopig open, gr John
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Dat is een mooi project John. Zelfs ben ik, (een beetje) opgeleid in de meubelmakings school, daar zijn ze niet zo onder de indruk van dit soort toestand, maar ik vind het zo leuk.

Ik ga hier ook zo'n zaak aan, het schapenhok moet herbouwd, niet dat ik schappen houd maar hij stond er eens en ik wil hem terug.

Een geschikt zoldervloer in de hooiberg maak je van poplier hout, een dorsvloer onder van ouderwets klei lijkt me het beste.

Zet je het dan allemaal in de houtteer. Hooi, ik heb toevallig een heleboel Zweedse houtteer hier thuis liggen, veel te veel voor mijn eigen gebruik.

Gebinten, zet de lijnen uit, teken af, verbindingen maken, zet je die in elkaar, hijs je ze omhoog, dak erop.

Het kost alleen tijd.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Is dit Ecologische

Bericht door jwardenier »

Van het hout teer wil ik wel wat overnemen .
het gaat om een bestaande hooiberg met betonnen palen ,een 4 roeder van 7 x 7 m .
Op de ondervloer komt een dors kast een graan molen strosnijder en pletter ,deze worden aangedreven door een rosmolen , op de zolder komt dus het hooi ,ik heb via en met hulp van ,,,een hooi grijper gehad , deze komt in de optrek bare kap en zal gebruikt worden om het los hooi naar boven te takelen .
Binnen het bestaande werk [Betonpalen] zet ik een gebint werk met zolder .
De houdzager adviseerde inlands douglas hout ,een beschermlaag zal nodig zijn .
Dat het tijd gaat kosten is niet zo erg ,het enige waar ik genoeg van heb , aftekenen zagen en gaten hakken .
Het zijn 9 staanders met daarover 3 zware liggers daarop komt de balklaag met vloer ,de staanders moeten met schoren aan de liggers komen pen en gat met deuvel vast gezet .Het wordt een mooie klus , gr John
Plaats reactie