Is dit Ecologische

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Dutch John »

Dat is het zeker Ernest! En pet af voor je scherpe schaaf. Fantastisch geluid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Is dit Ecologische

Bericht door midwoud1 »

Dat is een scherpe schaaf . Maar met een bovenfrees en een profielbeitel hoef je maar 1 keer van rechts naar links te lopen.
Makkelijk als je meer planken moet doen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Scherpe, ja dat is het. Als je kijkt toen ik de camera op de werkbank neerleggen, rond de 7 minuten, daar in de achtergrond is mijn slijpsteen die ik net heeft gebruikt om de mes te slijpen. Ik ben nog spullen aan het uitpakken voor in de nieuwe werkplaats en dit is voor het eerste in een paar jaar die ik hem heeft kunnen gebruiken wat wil niet zeggen dit is voor het eerste in een par jaren die ik heb mijn beitels geslepen hebben.
midwoud1 schreef:Dat is een scherpe schaaf . Maar met een bovenfrees en een profielbeitel hoef je maar 1 keer van rechts naar links te lopen.
Makkelijk als je meer planken moet doen.
Ha ha ha heel grappig.
Werken, das leuk.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Is dit Ecologische

Bericht door gerard »

Mooi plankie, 't zou me verbazen als die niet van de Praxis komt...
Respect Ernest, ik ben zelfs nog jaloers op de mooie "krullenbaard" die je zomaar op de grond gooit. Daar kan geen aanmaakblokje van winnen....
Je verbruikt met dat heen en weer lopen wel veel energie. Je zult daarom 's avonds extra eetlust hebben, en of dat ecologisch verantwoord is..?

groet,
Gerard
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Dutch John »

Volgens mij komt Ernest nooit bij bouwmarkten. En zelden bij supermarkten. En dan ben je altijd ecologisch goed bezig....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Nou kom op zeg. Je maakt een punt Gerard die ik moet toegaven, is mijn zwakte als het om ecologisch manier van werken gaat en op zo'n website als deze schaam ik mij een beetje voor. Ik hou van mooi hout, en dit plank van Russische herkomst van de zagerij uit Akkrum is dat wel, daarom werkt het zo mooi maar alhoewel in theorie hoeft het niet zo, de kans is dat het heeft niet zo'n ecologische herkomst. Hout van dichterbij thuis zou dat wel kunnen zijn maar vanwege de boombeheer hier in Nederland wat zo min mogelijk aandacht krijgt is inlands hout keuze niet al te best, heelaas. Maar toch probeer ik het waar het kan te benutten, niet altijd lukt dat.

Ik heb kilometers en kilometers langs de werkbank gelopen en veel benzine daarvan moeten opbranden, het is zo.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Is dit Ecologische

Bericht door deleted »

Interessant is dat Ernest.

Welke schaaf gebruik je daarvoor ? Waar wordt die verkocht ? Een ploegschaaf , groevenschaaf ?
Ik heb op het benedenverdieping nog oude vloerplanken liggen die ik volgend jaar wil restaureren.
Momenteel liggen ze 'koud' tegen elkaar. Is het een goed idee om er een veer tussen te plaatsen ?

Soms zie ik ook oude 'ploegschaven' of "groevenschaven" op tweedehands-sites. Vaak oude (antieke) houten schaven. Zijn die ook bruikbaar voor dit soort werk ?

Welk hout gebruik je voor de 'veer' ?

G
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Is dit Ecologische

Bericht door gerard »

Ik hielp laatst iemand tijdens het verhuizen/opknappen en had een echt rechte reilat nodig. Noodgedwongen snel even naar de Praxis. Ik kon geen enkele recht rei vinden! Nieuwe bundels die ik opensneed sprongen door de spanning schots en scheef uit elkaar….
Als jij om bv. kwaliteitseisen dit Russische hout kiest, heb ik daar beslist geen moeite mee. En de werkbankkilometers houdt je daarbij ver weg van de fitnesscentra. Daar schijn je vooral fit te kunnen worden als je met een blitse auto komt en die dan massaal voor de deur parkeert. Men schijnt er bang voor te zijn toch eens enkele echte meters te moeten maken!
So if you don’t use it, you’ll lose it… Dus blijven lopen Ernest, en daarna vooral flink je bord volscheppen.
Groet,
Gerard
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Is dit Ecologische

Bericht door swake »

Gandalf schreef:Momenteel liggen ze 'koud' tegen elkaar. Is het een goed idee om er een veer tussen te plaatsen ?
Bedoel je dat ze geen tand en groef hebben? Gewoon vlak tegen vlak? Zoals dat in oudere huizen meestal ging.
Wat bedoel je met een veer? Als dat resulteert in opspannen van het hout zou ik het zeker niet doen, dat hout moet kunnen 'werken' ivm over het jaar veranderlijke vochtigheid en dus opvangen van het uitzetten.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Is dit Ecologische

Bericht door MaartenB »

@Ernest: prachtig geluid alleen al :)

@Gandalf: de kasten en bedstee zijn hier gemaakt van nederlands gewaterd grenen, en een andere van douglas. Voor de wanden heb ik gewoon van grenen planken die wat te breed waren wat veren gezaagd, sterk genoeg. Voor deuren of luiken heb ik een stuk tamme kastanje, eiken zou ook prima zijn. Voor de kast van douglas hebben we wel gewoon de veren van douglas gezaagd, vrij taai hout. Om de veren op dikte te krijgen is een vandiktebank wel heel fijn om te hebben trouwens (heb nog wel een mini voor de verkoop trouwens).
Zelf heb ik geen geschikte schaaf voor, dus ipv aan aangenaam geluid, geluidsdemper op.
Ik gebruik dus een bovenfrees met deze combinatie:
https://www.ecotools.nl/schijffrees-5mm/
https://www.ecotools.nl/opnamespil-8mm/
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Die schaaf heet een combinatieschaaf en is van Clifton. Ik heb het met geld van mijn eerst timmeropdracht ooit gekocht, 900 gulden - beetje duur maar hij heeft mij goed deinst gedaan in perioden die ik zonder stroom hebben gewerkt waar anders had ik het minder moeten doen. Het verschil tussen die schaaf en houten schaven is dat het een "combinatie" schaaf en - zoals zijn naam doet denken - dienst doet van talloze individuele (houten)schaven want het is een kwestie van een andere mes inzetten, groef, profile, veer, holle, bol. Ik heb een stuk of twintig verschillende messen voor een schaaf en deze schaaf kan je ook goed instellen wat meestal niet het geval is voor houten schaven die een enkele staand hebben. Maar toch vind ik houten schaven beter en zou een van die gebruiken eerste als dat kan maar je moet een heel verzameling van hebben.

Gandalf, de oude vloer planken zou ik zo laten maar als er een reden voor is dan maak je een groef er in de beide kanten en geen groef en mes, dat schilt wat hout, met een lose veer. Met zo'n small sectie van hout is sterkte van het veer geen punt maar in de botenbouw gebruiken ze multiplex veren dat is het allersterkst. Ik doe het liefs met eigen gezaagd veren van wat hout die er te hand ligt en zoals Maarten schrijft is het heel makkelijk met een redelijk vandiktebank. Dat de veren goed passen is van belang anders heeft het weinig zin.

Het is gevaarlijk om aan dat hout van de bouwmarkten gewende te raken want het verschil tussen die hout en hout van de zager is enorm. Straks vergeten wij wat echt hout is of kan zijn. Ik ben bang dat voor ene of andere reden iemand die hun eigen KvK nummer niet heeft voelt zich bij de houtzagerij niet welkom. Het is niet waar zo ver ik het weet en als je allen een enkele plank wil hebben ben je bij de meeste wel welkom, je moeten alleen niet aan vuren panlaten vragen maar dat zou ze je dan uitleggen.
Werken, das leuk.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Is dit Ecologische

Bericht door MaartenB »

Ik heb me verbaasd over hoe lastig het is om fatsoenlijk een stuk hout te krijgen. Bij bouwmarkten heb je nog wel wat grenen, maar de keuze is beperkt. Ik heb nu wel een adresje waar ik hout kan krijgen wat uit Nederland komt, maar dat is wel weer ver rijden.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Is dit Ecologische

Bericht door Ernest Dubois »

Gewaterd grenen, fatsoenlijk Nederlands hout, beetje ver van Groningen rijden, oh ja die zager ken ik.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Is dit Ecologische

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef:Gandalf, de oude vloer planken zou ik zo laten maar als er een reden voor is dan maak je een groef er in de beide kanten en geen groef en mes, dat schilt wat hout, met een lose veer.
De reden dat de vloer er uit moet is dat de ondervloer moet vernieuwd worden.
De oude planken komen daarna sowieso terug. De vraag is of ik er inderdaad zo'n losse veer in zou plaatsen.
De enige reden is ee praktische: omdat er dan niets meer door de planken valt.
Heeft zo'n losse veer ook (structurele)nadelen tov de oude manier (gewoon planken tegen elkaar zonder tand en groef) ?

G
Plaats reactie