Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Kleine moeite om na de landelijke metervervanging een tweede rondje te maken langs weigeraars (adressen zijn bekend) en daar de draaischijfmeters alsnog te vervangen door analoge meters met gescheiden telwerk, desnoods verplicht via afkeuring van alle types draaischijfmeters. Je kunt dan nog steeds de slimme meter weigeren maar niet voorkomen dat je automatisch salderende meter vervangen wordt. Weigeren om te kunnen blijven salderen acht ik dan ook kansloos.

De slimme meter rekent niet alleen af met de ongewenste salderingsregeling, door elk kwartier meterstanden te registreren ontstaat de mogelijkheid om met gedifferentieerde tarieven te werken. Weigeraars van de slimme meter kunnen geen gebruik maken van diftar en betalen dus altijd het maximale afnametarief en krijgen het minimale teruglevertarief (=nihil). Alsnog de slimme meter plaatsen uiteraard met hoge kosten.

Toch zal zo'n scenario mij niet weerhouden om de slimme meter te weigeren, de voordelen van de slimme meter blijven verwaarloosbaar klein en de hogere kosten zie ik als extra motivatie om stroomverbruik te minimaliseren en zoveel mogelijk eigen zonnestroom direct te verbruiken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

Ik mis privacy in je goede betoog.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Privacy is inderdaad ook een reden om de slimme meter op afstand te houden, alhoewel ik denk dat de fiscale argumenten voor de slimme meter een grotere drijfveer is voor de plaatsing ervan, die 2 miljard kosten voor het vervangen van alle meters door een slimme meter worden ruimschoots terugverdiend door het wegvallen van de salderingssubsidie.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Ingir schreef:Weigeraars van de slimme meter kunnen geen gebruik maken van diftar en betalen dus altijd het maximale afnametarief en krijgen het minimale teruglevertarief (=nihil).
Tot dusver is dit koek...
Ingir schreef:Alsnog de slimme meter plaatsen uiteraard met hoge kosten.
Dit is ook koek. Je huurt het ding. Als jij wilt dat ie vervangen wordt moet je betalen. In alle nadere gevallen niet.

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Tim schreef:Tot dusver is dit koek...
Klopt, net zoals de opwarming van de aarde en peak-oil. Dat weerhoudt echter niemand om aandacht aan die zaken te besteden en zo laat ik ook geen kans onbenut om mijn scenario onder de aandacht te brengen. Zonnepanelen worden vooral geplaatst omdat deze rendabel zijn dankzij de tijdelijke salderingsregeling. Voor particulieren die willen investeren in zonnepanelen is het best wel interessant om te weten dat de kans groot is dat de salderingsregeling afgeschaft gaat worden in 2020 als ook de slimme meter zo'n beetje 100% uitgerold is en zonnepanelen niet langer rendabel zijn.
Tim schreef:Dit is ook koek. Je huurt het ding. Als jij wilt dat ie vervangen wordt moet je betalen. In alle nadere gevallen niet.
De slimme meter wordt komende 5 jaar "gratis" aangeboden aan alle huishoudens, als je dit aanbod weigert en later alsnog een slimme meter wilt betaal je gewoon de volle mep voor de plaatsing. Ook hier is het zaak dat particulieren die zonnepanelen hebben of willen aanschaffen, weten dat het geen zin heeft om de slimme meter te weigeren met de bedoeling om de oude draaischijfmeter te behouden en daarmee het automatisch salderen. Die draaischijfmeters worden nu al in hoog tempo afgekeurd (en niet eens per se vervangen!) zodat het geen zin heeft om de slimme meter te weigeren, je krijgt eenvoudig een analoge meter met dubbel telwerk ofwel einde draaischijfmeter en einde automatisch salderen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door dormos »

kataklop, kataklop, wat hoor ik daar?

Oh, het zijn de stokpaardjes van Ingir weer!

Altijd zo jammer, iemand die zijn eigen aannames als feiten presenteert...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door holtere »

en zo laat ik ook geen kans onbenut om mijn scenario onder de aandacht te brengen
Wat mij betreft is je punt wel duidelijk en zie ik de meerwaarde van de zoveelste herhaling niet zo?

Grz,
Holtere
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Dat is inderdaad een beetje de makke van dit forum, er staat hier veel vast meubilair dat alles al een keer gehoord heeft. :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

Waarvan akte (of is het nu acte?)!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Blijfhopen »

Het mag zijn dat hier "meubilair" staat, maar dat meubilair (gewone mensen zeggen dan "forumleden " )heeft tot nu toe (bijna) nooit aangegeven geen behoefte te hebben aan het alsmaar berijden van dezelfde stokpaardjes.
Waarvan akte en wat mij betreft over en sluiten.
Gerard de Jonge
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Blijfhopen schreef:Het mag zijn dat hier "meubilair" staat, maar dat meubilair (gewone mensen zeggen dan "forumleden " )heeft tot nu toe (bijna) nooit aangegeven geen behoefte te hebben aan het alsmaar berijden van dezelfde stokpaardjes.
Waarvan akte en wat mij betreft over en sluiten.
Gerard de Jonge
Mijn berichten zijn ook niet bedoeld voor het vaste forummeubilair maar voor de vele gasten die op dit forum langskomen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Pietje »

En die vinden via een bekende zoekmachine heus de eerdere berichten hierover.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Brutus Groenus »

Zo'n meter word je door de strot gedouwd onder het mom van besparing op energiegebruik.

Maar hoe de h*ll kun je nou besparen met een meter?

Als ik mn analoge snelheidmeter van de auto vervang door een digitale word m'n auto toch ook niet zuiniger?..
- Word geen slaaf van je bezit -
Plaats reactie