wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door dubje76 »

Hallo allemaal
Even weer een vraagje, ik heb al veel gelezen over leembouw, autobandenbouw, zandzakken bouw, etc,
maar welke is nu in ons klimaat het beste en makkelijkste te gebruiken?
Iets wat ik na een cursus ook nog makkelijk zelf kan doen?
En hoe wordt er in Nederland omgegaan met de regels en hypotheken als je deels zelf wilt bouwen?
Ik zat te denken aan een hout skelet bouw bijvoorbeeld.
Momenteel hebben we een koopwoning, 2 onder 1 kap, en ik heb een stuk grond gezien waar een sloop woning op staat voor een 45000 met een
oppervlakte van 1000 M2.
Echter staat de huidige bouwval meer vooraan als waar ik de woning zou willen hebben.
Verder zou ik graag grijswater, regenwater, zonneboilers, houtkachel etc willen integreren zodat we een nul energie woning hebben.
Met zo min mogelijk aansluitingen op de nuts voorzieningen.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door kockie »

Het lijkt me verstandig om eerst eens een balletje op te gooien bij de gemeente over wat er mag en mogelijk is. Vooral niet beginnen met slopen van het huis voordat de definitieve vergunning binnen is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door Ernest Dubois »

Hangt ook af aan de omgeving, een huis staat niet op zichzelf, ten minst buiten België.
Werken, das leuk.
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door dubje76 »

ik heb het over de provincie groningen in nederland
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door Ernest Dubois »

Bouw iets wat lijkt op de huizen in province Groningen. Een huis wat te ver afwijkende van wat in zijn omgeving staat is kan nooit een prettig gevoel voor de inwoners geven, ongeacht wat voor vergunning je hebben. Autobanden? Die hoort thuis in de woestijn van Arizona volgens mij en ver weg van Groningen.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door hotglass »

Ik zou met oog op de instabiele ondergrond in Groningen (ik weet natuurlijk niet precies waar het is)
denken aan een blokhut-stijl huis. Zeer stabiel als je ze goed bouwt en zo voorkom je de volgende bouwval :fff

Groet,


Ed
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door Pietje »

Strobouw is ook meer aardbeving bestendig dan regulier...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door Dutch John »

Maar kan weer niet tegen overstromingen....

Als ik nog eens nieuw mocht bouwen dan is mijn persoonlijke volgorde van de meest voor de hand liggende materialen en constructies:
-Wat in de regio al eeuwen gebruikelijk is; mensen waren vroeger niet achterlijk. Een earthship werkt niet in een land met een gematigd klimaat met weinig winterzon. Hier moet je isoleren.
-Wat voorhanden is. Dat kunnen regionale ecologische materialen zijn, maar ook moderne spullen die een ander afdankt. Denk aan ramen, deuren, kozijnen, dakpannen en ja, zelfs isolatie. Je stelt het ontwerp gedurende de bouw bij als de materialen daarom vragen. Stimuleert de creativiteit. Werp maar eens een blik in het plaatjesboek van Lloyd Kahn: "Home work, handbuilt shelter" om ideeën op te doen.
-Als je de keuze hebt: voorkeur voor natuurlijke materialen en een vormgeving, die opgaat in de omgeving.

Bij elk aspect de eigen smaak mee laten beslissen. Je moet niet in leem gaan bouwen als je van strakke baksteenarchitectuur houdt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door Ernest Dubois »

Dutch John schreef:

Bij elk aspect de eigen smaak mee laten beslissen. Je moet niet in leem gaan bouwen als je van strakke baksteenarchitectuur houdt.

Groet,
DJ
Leem is niet alleen geschikt voor organische, wild grot mannen structuren of Timboektoe huizen, zelfs met strobal kan je heel traditioneel bouwen. De permie-culities hebben het idea een betje gekaapt en bouwen met leem een slecht nam in sommig kringen gegeven. Ik will alleen zeggen, het hoort bij ieder sort, of type, of stijl van bouwen waar het geschikt voor is.
Werken, das leuk.
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door dubje76 »

Even weer wat extra info.
Ik woon in Groningen maar vooralsnog in een deel die geen last heeft van aardbevingen of overstromingen.
Dat het weer extremer kan worden is inderdaad iets om mee in gedachten te houden dus een hemelwater systeem zou voldoende
capaciteit nodig hebben om er maximaal profijt van te maken om maar eens iets te noemen.

Qua smaak vind ik de natuurlijk gevormde huizen " hobbit" huisjes geweldig, mooie ronde vormen etc.
En vind ik hergebruik ook het meest voor de hand liggen, dus het idee om zelf 3 dubbele ramen te maken van afgedankte dubbele beglazing.
Natuurlijke materialen dus geen plastiek kozijnen etc.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door ruspek »

Hoi,

ik denk dat je eerst bij de gemeente na moet gaan wat er mogelijk is.
Hobbit huisjes kunnen altijd als schuur(tje) en/of als "kelder" (koelhuisje)

Wij hebben het geluk dat we in een gemeente wonen die bepaalde kaders aangeeft maar dat er voor de rest geen welstand is.
Natuurlijk moet wel de gemeente goedkeuring geven aan constructie, ventilatie, energie, etc.
Soms om gek van te worden.

Ben benieuwd wat er van komen gaat

groet ruben
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door ritsaert snijder »

Wat ook een rol speelt is de ondergrond/ grondwaterpeil/ stevigheid/ grondsoort van de grond. Ik ben zelf bezig met een grote lage schuur met een laag dak met groen op het dak. Idee is dat je er zo over heen kunt lopen.
.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door JantjeV8 »

€ 45K voor een perceel van 1000m2 met opstal is voor Brabantse begrippen een koopje, bouwgrond kost hier ca. 400 knoeten/m2.

Vergunningstechnisch eerst controleren of je in geval van herbouw de opstal wel mag verplaatsen.
Controleer ook of de bestemming wel 'wonen' is, en er geen beletsels in het (toekomstige) bestemmingsplan is.

3-dubbel glas maken kan, maar hoe krijg je een 100% vacuüm daar tussen? Als je dat niet lukt, zit je binnen de kortste keren tegen vieze ramen aan te kijken.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door Johndc »

Dubbel glas kent geen vacuum hoor!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wat is de meest voor de hand liggende bouw materiaal?

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje schreef
3-dubbel glas maken kan, maar hoe krijg je een 100% vacuüm daar tussen? Als je dat niet lukt, zit je binnen de kortste keren tegen vieze ramen aan te kijken.
Dat kan prima met het 12 ambachten systeem. Je kan er desnoods zelf argon in spuiten.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie