keuze zelfbouw kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door peterberg »

Een goeie methode is de hele mal volscheppen en dan pas gaan trillen. Terwijl de beton uitloopt als zoete pap meteen bij scheppen. De triltafel op een lager pitje zetten helpt ook, dan is er minder verschil tussen wat er het eerste en het laatste de mal in gaat. Er is geen bruikbare richtlijn voor de tijd dat er getrild moet worden, dat hangt van de uitslag van de tafel af en dus ook van het gewicht van de mal plus vulling. Kijk goed naar het resultaat en pas het aan.
Afdekken met plastic heb je al gedaan, dat is ook prima.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door holtere »

Correct me if wrong...

Volgens mij doet een laatste luchtbelletje niet zoveel kwaad en gaat het er veel meer om dat het beton in alle hoekjes en gaatjes zit!
Met te veel trillen doe je meer kwaad dan goed!
Ik zou meer energie steken in het goed mengen van de massa!

Grz,
Holtere
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Bedankt voor de reacties zo wordt ik langzaam aan wijzer.

@Peterberg
Om het beton beter te laten vloeien zou het dan iets natter mogen ?
Zonder te trillen vloeide het nu namelijk niet uit maar bleef gewoon liggen.

@Holtere
Bedoel je dat het beter gemengd moet worden?
Ik heb het nu met zo'n grote bouwmixer in een specikuip gedaan en op het einde met de troffel alles nog meerdere keeren heen en weer geschept. Wat kan ik daar nog aan verbeteren?

Ik hoor het graag

Groet Watze
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door peterberg »

wbe schreef:@Peterberg
Om het beton beter te laten vloeien zou het dan iets natter mogen ?
Zonder te trillen vloeide het nu namelijk niet uit maar bleef gewoon liggen.
Dat het zonder te trillen gewoon op een hoop blijft liggen klopt helemaal. Vuurbeton wordt met weinig water verwerkt, dat levert een sterker product op. In een betonmolen heb je een minimum hoeveelheid water nodig om geen bal vorming te krijgen, met een dwangmenger kan het nog droger. En inderdaad, een paar luchtbelletjes is minder erg dan ontmenging van de beton.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Oké ik zie nu dat ik het verkeerd begreep dacht namelijk dat het al ging vloeien voor het trillen maar snap nu dat Het vloeien tijdens het trillen bedoeld werd.
Niet natter maken dus.

Groet Watze
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door SanderL »

Hoi Watze,
Heb je van de leverancier van het beton een richtlijn gekregen voor de hoeveelheid water?
Het valt met op dat voor de curon 160hs de hoeveelheid water vrijwel hetzelfde is. Kan natuurlijk best toeval zijn. Volgens een datashet die ik ergens gedownload heb zou je voor 160 HS veel minder water moeten gebruiken, wellicht dat je dan een betere meng methode moet gebruiken. Ik heb de naden van mijn mal met acrylaatkit afgedicht. Dat is na het lossen ook makkelijk te verwijderen. Bij de action is de kit maar 2 euro of zoiets per koker!
Bij mijn eerste stort poging was er ook flink wat water/vocht weggelopen uit de mal, maar ik had niet het probleem dat er veel kiezelachtig materiaal in de mal zat. Dit bevestigd dan ook de eerdere opmerkingen en het vermoeden over te lang trillen.

Gaaf dat je ook aan het experimenteren hier mee bent, zeer leerzaam voor mij..
Heb je al iets om de betondelen aan elkaar te lijmen?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Nee heb er van de leverancier geen informatie over de hoeveelheid water bij gekregen.
Maar ik had ergens 3 liter per 25 kg gelezen en ook dat te veel water een slechte invloed zou hebben.
Dus heb ik het eerst met 2 liter gedaan daarna met 2,5 en pas bij 3 liter wou het redelijk mengen.
Verder heb ik gewoon gedaan wat ik dacht dat in de buurt komt.
Nu blijkt dat er nog heel wat beter kan en zo leer ik het toch het best. Zelf vond ik het resultaat niet eens tegen vallen en ik denk dat ik em ook gewoon ga gebruiken of als er voldoende beton over blijft stort ik em op nieuw.

Voor de volgende poging heb ik de mal met siliconenkit afgekit.
Om eerlijk te zijn ben ik niet van plan om de delen aan elkaar te lijmen.
Het plan is om de beton delen in een bijna luchtdicht stalen omhulsel te plaatzen uiteraard met isolatie tussen het staal en het beton. Hoe dat er precies uit gaat zien weet ik nog niet maar dat komt dan wel.

Groet watze
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door SanderL »

Klinkt goed met de betondelen in een stalen omhulsel. De isolatie blijft dan meteen mooi op zijn plaats. Dat geeft volgens mij al voldoende luchtdichtheid. Misschien moet je het gewicht van het beton wel wat drukvat isolatiemateriaal opvangen om te voorkomen dat het isolatiemateriaal te veel platgedrukt wordt. Hangt natuurlijk ook af van de dichtheid van je isolatiedeken.
Mooi dat je de betondelen zo kunt gebruiken. Wat niet gelijmd zit kan ook niet scheuren :) lijkt me een prima idee.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Inmiddels schiet het storten al mooi op ik tril nu op een lager toerental en ook veel korter en heb de naden waarmogelijk afgekit. Alles met elkaar leverd in mijn ogen een veel beter resultaat op.

Nu zit ik vast te denken over de volgende stap het maken van een stalen omhulsel wat alles bij elkaar houd. Nu vraag ik mij af of het nu beter is om de vuurkamer wel te isoleren of juist niet.
Dat de riser geïsoleerd moet worden lijkt mij duidelijk.
Maar over de vuurkamer las ik ergens dat die beter niet te heet kan worden omdat het dan daar te hard gaat branden en er teveel gas voor de riser geproduceerd word.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Groet Watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Nog even een vraagje voor het isoleren van de riser wil ik van die keramische dekens gaan gebruiken maar nu moet ik nog kiezen welke. Via een kennis kan ik vrij gemakkelijk aan van die dekens komen die tot 900 graden kunnen maar ook 1400 graden kan hij wel bestellen.
Ik weet dat het in de riser 1400 graden zou kunnen worden maar wordt de riser dan uitwendig ook zo heet ?

Nu is dus de vraag : zou 900 graden voldoende zijn of kan ik toch beter voor de 1400 graden kiezen?

Groet Watze
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door hotglass »

Hallo Watze,

Keramische deken is er ook in een typische 1200-1250 ºC uitvoering. De 900ºC kwaliteit zo ik laten liggen
want er bestaat een kans dat je isolatie gaat smelten. Bij de 1400ºC uitvoering betaal je gewoon meer dan nodig is.



Groet,

Ed
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

oke das duidelijk
die 1200 graden versie heeft hij het niet overgehad.
de 1400 graden versie zou trouwens iets van 130 of 140 euro per doos moeten kosten is dat een reële prijs?

het gaat trouwens wel om de versie zonder kankerverwekkende stoffen.

groet watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

ik was nog even aan het zoeken en kwam toen deze site voorbij.
http://thermall.nl/52-keramisch-isolatiedeken

zou dan de bio versie die tot 1200 graden dan goed genoeg zijn voor de riser?

voor de vuurkamer zou ik dan platen willen gebruiken en kwam ik op het volgende uit.
http://thermall.nl/vuurvaste-isolatiema ... -25mm.html

zouden deze materialen geschikt zijn of heeft iemand betere suggesties?

groet Watze
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door hotglass »

Ik denk dat je met die isolatiedeken wel een goede keus maakt.

Wat betreft de platen :?: ik zou het je niet kunnen vertellen............
Met de warmte zal het wel los lopen.
Je eerdere opmerking over een vuurkamer die te heet wordt kan ik me niets bij voorstellen.
Niets is toch mooier als een blok hout dat spontaan van alle kanen begint te branden als je
het in de vuurkamer schuift !

Persoonlijk vind ik een flexibel omhulsel (dus deken) van een gemetselde vuurkamer wel fijn.
De hele boel beweegt toch door krimp en uitzetting en een harde plaat gaat dat niet tegenhouden.
Een deken geeft lekker mee en veert weer terug als je in het juiste temperatuurbereik blijft.

Groet,

Ed
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

nog even over de eerdere vraag of de vuurkamer wel of niet geïsoleerd moet worden.
in het volgende topic wordt er ook over gesproken.
viewtopic.php?f=3&t=3759&start=180

het idee achter de isolatie platen is dat de vuurkamer daar in wordt opgesloten en dus het gewicht daar ook op rust.
of zou ik daar ook wel dekens voor kunnen gebruiken?
Plaats reactie