De barricaden op of weglopen?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Tim »

Hey,

Even terug:

Wat gaan de schapen bereiken met Barricaderen?
Niets. Denk aan de Occupy....

Wat gaan de schapen bereiken met weglopen?
Niets. Het treft je dan alsnog, je afhankelijkheid van het geheel bepaald de impact.

Ik denk eerder dat een nieuwerwetse revolutie iets teweeg gaat brengen. Als de jongere generaties massaal een facebook rel, bankrun, of overheidsrun gaan doen, gaat alles plat. Want ook de overheid en GS systemen zijn volledig afhankelijk van internet. Denk alleen al aan alle betalingverkeer. Alle banken, beurzen en overheden zijn er afhankelijk van.

Deze generaties treft het ook het hardst, ze zijn opgegroeid in weelde en zullen zelf een nieuwe economie gaan eisen. Zij hebben de energie en macht het te veranderen. Zij hebben nog geen "verplichtingen".

Wij zitten slechts te zeuren over het laatste stukje hypotheek en de 7% extra die van ons vakantie geld is afgepakt. Wij hebben alles al. Mooi tuinen, weinig schulden, pre 2000 welvaart.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar zelf bij elkaar gewerkt, geen Griek die mij daar bij geholpen heeft. Andersom??? Werken zullen ze moeten, een andere oplossing is er simpelweg niet. En aan de puinhoop in dat land te zien, is er nog zat te doen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Tim »

J,

Ik had het niet specifiek over Griekenland. Maar ben het met je eens. Als je niet wil werken, prima, maar dan ook geen zwembad of giften betaald uit belastinggeld van derden.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door kockie »

Als we het over de zwembaden van de grieken hebben, moeten we het misschien ook eens over de rijdende zwembaden hier in NL hebben. De Nissan Outlander (Metsubsidie foutlander) die door z'n stukje elektrische aandrijving meer subsidie opbrengt aan de eigenaar dan alle auto's die ik ooit gekocht heb bij elkaar kosten. Dat vind ik ook een stukje belastingontduiking voor de rijke Nederlander. Ik ken in ieder geval geen bijstandsmoeder die zo'n ding rijdt. Wel een aantal mensen die "de boks niet kapot" hebben. Nederland het nieuwe Griekenland?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Dat is geen belastingontduiking, dat is gebruik maken van de mogelijkheden. Paar jaar geleden met de old-timers idem, die mogelijkheid is al ontnomen. Maar dat heeft niets met (bewust) manipuleren van cijfers te maken, wat de Grieken wel hebben gedaan, om vervolgens nog meer subsidies op te strijken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door kockie »

Het is geen belastingontduiking en helemaal legaal, maar wel bedacht door de "witte boorden" voor de "witte boorden". Ik vind dat dus een geval dat de grens al lang overgaat.

In Griekenland zijn allerlei belastingvrijstellingen in het leven geroepen voor vermogende mensen/partijen. Lijkt toch wel aardig op elkaar.

Overigens moet ik toegeven niet uitgebreid ingelezen te zijn over Griekenland, maar dom sbs nieuws volgen (bestaat dat eigenlijk nog?) doe ik ook niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Tja, uiteindelijk is die story zo uitgebreid te geworden dat ook niet 1 oorzaak meer aan te wijzen is. Maar dat is ook politiek. Verwarring zaaien en grijze wolken opwerpen.
Maar wat overeind blijft: voor welvaart :? zal gewerkt moeten worden punt
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Pietje »

Het klopt over de Grieken: ze hebben de afgelopen decennia op te hoge voet geleefd. Maar het werd ze ook heel makkelijk gemaakt dat te doen, dus wat dat betreft ligt er zeker ook schuld bij de kredietverstrekkers.
Maar nu is er een situatie ontstaan die niet meer op de "oude" manier op te lossen is (voor zover het niet erger is geworden door de "oude" manier). En dan moet je anders gaan denken naar oplossingen. Dat gebeurt niet: terwijl je op een bierviltje kan uitrekenen dat de genomen maatregelen niet werken blijft de politiek er mee doorgaan. En dat klopt gewoon niet. Achter de schermen wordt er bewust aan touwtjes getrokken zodat er, ten koste van miljoenen onschuldige (en ontwetende) Grieken, een klein groepje mensen stinkend rijk wordt. En dat wordt alleen maar erger.

Barricades opwerpen: de elite lacht er om. Voor jezelf zorgen helpt voor jezelf. Veranderen doe je van onder af. Met voornamelijk koop-keuzes. Kleine keuzes maal 2 miljard, dat is een grote keuze...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Rutte en Dijsselbloem een dagje Brussel. Het voelt hetzelfde als mijn vrouw met mijn pinpas naar de stad.....
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

Jantje V8 misschiene heb jij speciaal inzicht tot de Griekse samenleven en hedendaags culture gewoontes om zo'n breed en alomvattende generalisaties als verklaringen te maken maar het lijken mij wat zelfingenomenheid opvattingen langs de lijnen, de Poolse loodgieter van een paar jaar geleden onder het laatste rond, het ander de schuld geven. Ik heb het eerder gemerkt, wij gaan nog een rondje maken en dit is niks nieuws.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Die Poolse loodgieter komt om te werken, gewoon simpelweg hard werken voor z'n levensbestaan. Niet om de zaak te besodemieteren zodat de Poolse bevolking ook met de 47 met pensioen kan.
Nogmaals, het heeft niks met inzicht in culturen of wat dan ook te maken. Er zal voor gewerkt moeten worden. Volgens mij ontbeert het daar ernstig aan in dat Griekenland.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Pietje »

Basisinkomen bestudeerd...? :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en ook z'n kosten die z'n gezin thuis met zich mee brengen, en z'n onderkomen verzorgd, alles splinternieuw, 40m2 per persoon, tegen Poolse tarieven in laten wonen. Op 40m2 worden in NL 2,5 studenten in een container weg gezet.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door mro »

JantjeV8 schreef:Die Poolse loodgieter komt om te werken, gewoon simpelweg hard werken voor z'n levensbestaan. Niet om de zaak te besodemieteren zodat de Poolse bevolking ook met de 47 met pensioen kan.
Nogmaals, het heeft niks met inzicht in culturen of wat dan ook te maken. Er zal voor gewerkt moeten worden. Volgens mij ontbeert het daar ernstig aan in dat Griekenland.
Moest ik een Griek zijn, ik zou juist hetzelfde doen/gedaan hebben.

Het zijn al die jaren en jaren van politieke beloften gecombineerd met bakken europees geld die de gewone man in zo'n situatie gebracht heeft. Luxe en gemak went snel en als iedereen het doet...

Blijkbaar hebben wij hier minder vertrouwen in de overheid en daardoor zijn we meer geneigd van zelf te sparen.

Wie kan vertrekken uit Griekenland is al vertrokken om elders te gaan werken om zo hun famillie die achtergebleven is te ondersteunen. Zo zullen ze er heel langzaam weer bovenop geraken (er werken trouwens al heel veel grieken in het buitenland, het zijn niet allemaal doetjes).

Moest het van mij afhangen ik zou 50% van de schuld kwijtschelden. Europa (= wij) moet ook zijn verantwoordelijkheid nemen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

Toen ik thuis bij moeder woonden was er een uitgebreid Griekse gezin die daar boerden plus nog een Grieks familie, het waren de slimste en de hardst werkend mensen in de omgeving, ook de laste om hun grond te verkopen aan de projectontwikkelaars, de rest van de boeren waren af te dom of die vond het better om hun geld te nemen en aan de bank gaan zitten. Ik vraag me af wat die mensen zou denken over jouw beeld van hun.
Werken, das leuk.
Plaats reactie