Bron naar schuur en bevriezing

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Bron naar schuur en bevriezing

Bericht door tobsie »

Ik heb afgelopen jaar een oude varkensschuur opgeknapt. Het volgende heb ik gedaan:
- de muren van één van de lange zijden en beide korte zijden opnieuw opgemetseld (met spouw). De andere lange zijde muur is nog steeds steens
- de ramen die er in zitten zijn allemaal enkel glas
- het dak is voor de helft asbestplaten en de andere helft vernieuwde onderplaten
- het geheel is redelijk windvrij
- Er zijn twee paardenboxen in de stal gebouwd en er komen dus twee paarden in

Nu wil ik graag een bron laten slaan om water uit op te pompen (is een persoon langs geweest met een wichelroede en er is een goede plek naast de schuur). Of water uit de sloot te halen (ligt wat verder).
Nu wil ik dit water gaan gebruiken voor de paarden in de schuur, als drinkwater en voor de wasplaats (dus incl een warmwater boiler). Ik heb al een gardena hydrofoorpomp gekocht om het water op te pompen.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan doen zonder risico te lopen voor bevriezing. Mijn ideeën zijn:
- kleine put maken in de schuur waar ik de hydrofoorpomp in zet
- waterleidingen van kunststof kunnen dan nog steeds bevriezen denk ik (ik heb gehoord dat je dit via een stroomdraad kunt voorkomen, maar wat is het kostenplaatje)
- Boiler aan een binnenmuur maken. Deze kun je kopen met bevriezingsbeveiliging

Heeft iemand hier ervaring mee? Geven twee paarden bv al genoeg warmte af om te voorkomen dat het in de schuur vriest? Is het nodig om een put te maken voor de hydrofoorpomp (of kan ik ook een houten bak maken met bv isolatieplaten?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bron naar schuur en bevriezing

Bericht door jwardenier »

Water in de paardenstal bevriest bij mij altijd , een paard vraagt veel verse en frisse lucht en daarom staan meestal de bovendeurtjes los.Ik heb een drinkbakje in de stal maar als de weerman of vrouw aangeeft dat het gaat vriezen moet direct het water er af ,tyleen leiding vriest ook onherroepelijk kapot .Als de stal gebruikt wordt zet ik er een grote waterton in .
Er zijn waterbakken die doormiddel van elektra vorstvrij gehouden kunnen worden ook kun je linten om de leidingen doen.
voor mij zou ik het zo doen ,bron dicht bij de stal zetten met een handpomp er op ,deze loopt leeg en bevriest dan niet .
Water wel even laten testen of het geschikt voor drinkwater is , veel paarden krijgen te veel ijzer binnen .
Ik vang hemelwater op waarvan het eerste water via een flus wegloopt .
De paarden staan liever buiten dan in een stal ,dit is ook beter voor de doorbloeding van de benen .
De paardenhoef werkt als een pomp om het bloed rond te pompen .veel stil staan of ijzers gaan deze werking tegen .
Ik gebruik de stallen alleen voor als het paard erg bezweet is om even op te drogen ,in de 2 e staat er dikwijls ander diersoort .
Ik bekap natuurlijk en mijn paard heeft nog nooit ijzers onder gehad ,zelfs dagtochten zijn de hoeven al zo op ingesteld dat ze niet of nauwelijks slijten .Een boiler heb ik ook niet in of bij de paarden stal ,warm water houd minder zuurstof en bevriest dus sneller .
Tuigage schoonmaken doe je bij voorkeur ook niet met vorst ,als het moet neem ik het mee in huis ,voor de winter zet ik het in het vet ,om uitdroging bij winter weer te voorkomen .
Mijn paarden stallen waren voor heen een koestal ,de buitenmuur heb ik ook gemetseld met spouw ,glas is enkel de zolder heb ik op 3 m hoog geplaatst en is boven het voer pad open,staat meestal vol met stro ,buitendeuren op de oostzijde .gr John
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Bron naar schuur en bevriezing

Bericht door sathopper »

jwardenier schreef: Water wel even laten testen of het geschikt voor drinkwater is , veel paarden krijgen te veel ijzer binnen .
Ik vang hemelwater op waarvan het eerste water via een flus wegloopt .
ik geef onze paarden voornamelijk regenwater opgevangen in een ouderwetse betonnen put.
Via een dompelpomp vul ik de waterbakken. In de winter wanneer de slang bevroren is geef ik leidingwater. Als in een droge periode de put leeg is geef ik grondwater. Hier zit wel een lage concentratie ijzer in. Het water geeft geen aanslag op o.a. de tegels.
In hoeverre kan ijzer in het water slecht zijn voor de paarden?
jwardenier schreef: Ik bekap natuurlijk en mijn paard heeft nog nooit ijzers onder gehad ,zelfs dagtochten zijn de hoeven al zo op ingesteld dat ze niet of nauwelijks slijten .
Ik bekap zelf al meer dan 10 jaar op deze wijze. Alleen wel alleen onze eigen paarden.Tevens lopen ze ook 24/7 het hele jaar door buiten.
Loop hier al jaren niet meer mee te koop omdat heel veel paarden liefhebbers dit vaak niet begrijpen en vaak narrig reageren. Onze dierenartsenpraktijk staat er gelukkig wel volledig achter. Maar goed heeft niets met het water onderwerp te maken :?
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bron naar schuur en bevriezing

Bericht door jwardenier »

IJzer (Fe)
IJzer is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, maar tegelijkertijd is ijzer een heel nare stof voor het lichaam: het behoort tot de vrije radicalen. Het veroorzaakt schade aan de cellen, zorgt voor veroudering, hart- en vaatziekten en kanker. Een teveel aan ijzer verhindert de opname van koper en zink. Het ijzer dat niet nodig is voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes is dus ongewenst. Een paard van 500 kilo heeft 0,4 gram ijzer per dag nodig, eet dat paard per dag ongeveer 7 kilo gras of hooi dan krijgt het hiermee gemiddeld al meer dan 0,6 gram ijzer binnen. En dan hebben we het nog niet eens over het drinken van ijzerhoudend (grond)water.

Hierom dus

of een ander het paard op ijzers zet zal men zelf moeten uitmaken , het is wel zo dat hoefijzers de bloedsomloop kunnen verminderen ,net als stil staan in een box .
Als we ecologisch zeggen te zijn horen onze huisdieren daar dan niet bij ? voor mij wel en wel mijn hele leefomgeving ,
En als paardeneigenaren niet willen of kunnen horen dat het bekappen anders kan maakt voor mij geen verschil , ik bekap mijn paard natuurlijk en doe het soms ook voor een ander , niet om geld, ik vraag niet meer dan goed op te letten ,kijk en leer dan kun een ander het ook leren . Mooi dat jij ook zo bekapt , er mee te koop lopen lijkt mij meer iets van adverteren en dat doe ik dus ook niet . gr John
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Bron naar schuur en bevriezing

Bericht door tobsie »

Bedankt voor het antwoord. Jammer genoeg voor mij niet werkbaar. Ik heb dressuurpaarden en die moet ik ook in de winter kunnen wassen..
Dus ik zoek nog steeds een oplossing waarmee het wel mogelijk is. Iemand nog ideeen en nog beter praktijk ervaring.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Bron naar schuur en bevriezing

Bericht door sathopper »

tobsie schreef: Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan doen zonder risico te lopen voor bevriezing. Mijn ideeën zijn:
- kleine put maken in de schuur waar ik de hydrofoorpomp in zet
- waterleidingen van kunststof kunnen dan nog steeds bevriezen denk ik (ik heb gehoord dat je dit via een stroomdraad kunt voorkomen, maar wat is het kostenplaatje)
- Boiler aan een binnenmuur maken. Deze kun je kopen met bevriezingsbeveiliging

Heeft iemand hier ervaring mee? Geven twee paarden bv al genoeg warmte af om te voorkomen dat het in de schuur vriest? Is het nodig om een put te maken voor de hydrofoorpomp (of kan ik ook een houten bak maken met bv isolatieplaten?
- Tocht ook al is het een klein zuchtje is al genoeg. Spreek uit ervaring.
- Er bestaat inderdaad leidingverwarming soort kabel die je tegen de leiding aan legt. Aan laten schakelen via een thermostaat. Werkt prima maar kost aardig wat stroom.
- Ook een rondpompsysteem werkt goed. Wel een rvs pomp gebruiken.
Beide systemen in combinatie al eens met succes in een stal aangelegd :D

Gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Plaats reactie