De barricaden op of weglopen?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

De barricaden op of weglopen?

Bericht door Dutch John »

Ook al een tijdlang dat gevoel dat de wereld niet meer logisch functioneert, met de Griekse tragedie als meest recent voorbeeld? Het lijkt wel of de leidende elite een agenda heeft die zachtjes aan de wereldbevolking tot slaaf maakt. De westerse bevolking gekluisterd aan gouden kettingen, maar evengoed kettingen. En evengoed slavernij. Hetzelfde in Griekenland. Daar speelt gewoon een westerse oorlog op z'n eenentwintigste eeuws. Geen kapotgeschoten huizen en infrastructuur, geen lijken, maar papieren confiscatie, verarming van de bevolking en een regering die aan de leiband van de elite ligt. Een langdurigere tragedie dan een gewone oorlog. En wij staan erbij en kijken ernaar. En doen niks, want de ketting blinkt.

Nu kun je stellen: "Maar we hebben het toch goed?" Historisch gezien klopt dat. Maar je weet niet hoeveel beter we het gehad zouden kunnen hebben. De opgedane kennis en ontwikkeling voor ons laten werken in plaats van andersom. Financiële vrijheid. Meer spel en cultuur in plaats van hersendodende consumptie. Afijn, vul je eigen immateriële wensen maar in.

Het zal daarom nog wel even duren voordat we de barricaden opgaan. En als dit proces zich over generaties uitstrekt, dan waarschijnlijk nooit, want alles went en de nieuwe lichting weet niet beter. Een soort Brave New World in armoede.

Ik loop ervan weg. Dit is niet meer mijn wereld. Liever een gouden ketting doorknippen, dan hem telkens aangehaald voelen, ook al betekent dat inlevering van comfort en zekerheid. Met geheven hoofd.

Groet,
DJS
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Lieve »

Al héél lang het gevoel dat de wereld niet meer rond draait.
Het aantal slachtoffers in Griekenland word al erg hoog, tussen de mensen die zelfmoord gepleegd hebben en de anderen/ouderen die bij gebrek aan verzorging overleden zijn??
Maar misschien hebben de Grieken geluk, voor hen word het een verplichting terug voor zichzelf te zorgen, om terug in reële waarden te rekenen.

Wij zijn allemaal slaaf van onze money maatschappij en ik weet niet hoe ik die ketting doorzaag.
Barricaden zullen dit maal niet helpen, tegen wie, tegen wat zou je willen gaan betogen, tegen onze eigen domheid?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

Na zo'n trommeling als de Grieken net hebben gehad aan de handen van de voor all Duits elite - maar landsherkomts neemt een secundair plaats hier - ben ik met je eens. Maar de geschidenis herhaalt, Europa is Europa zoals het altijd was en is, ik zie geen brave new world, ik maak mezelf op voor meer van de zelfde ouwe en bekend stront, maar voor all de enig waarhied, de constant en oneindig worstelpartij.
Werken, das leuk.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Sandman79 »

Sorry, in mijn ogen hebben de Grieken het over zichzelf uitgeroepen. En dat wilt niet zeggen dat we het hierin de lage landen wel goed doen. Dus als je dat ziet, dan doe je zoals John, en zorgt dat je zo min mogelijk geraakt kan worden.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

Sandman79 schreef:Sorry, in mijn ogen hebben de Grieken het over zichzelf uitgeroepen. En dat wilt niet zeggen dat we het hierin de lage landen wel goed doen. Dus als je dat ziet, dan doe je zoals John, en zorgt dat je zo min mogelijk geraakt kan worden.
Met gulp van Goldman saachs.
Werken, das leuk.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Chevman »

ik heb het idee dat er een heleboel mensen de Griekse cultuur en democratie niet kennen.
Ze zitten in de schuldsanering dus ff de broekriem aantrekken.

zo denken de grieken:
vb 1.
ik heb 2 auto's maar betaal maar een keer wegenbelasting dat vind ik genoeg.
vb 2.
ik betaal geen belasting over het zwembad in mijn tuin want het is mijn tuin.
vb 3.
ik betaal niet mijn gas/water en licht rekening want niemand sluit mij af.
enz enz
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

Somerset Maugham, The Razor's Edge,

"You just don,t get it Sophie."
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door kockie »

@Chevman: de eerste twee punten ben ik het helemaal mee eens! Ik heb alleen maar 1 auto en het zwembad is nog een opblaasbad.

Ik twijfel nog over de barricaden en trek intussen toch enigszins mijn eigen plan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Pietje »

Ik kies voor weglopen. Een bordje bij de oprit voor bezoekers: "U verlaat de Europese Unie".

Bah, wat een misselijke gang van zaken rond Griekenland. In het verleden is er veel gerommeld en gefraudeerd, en misschien nog wel. (Gebeurt in NL ook nog steeds). Maar wat buiten beeld blijft is dat Goldman Sachs de Griekse schuld ongeveer heeft verdubbeld met een fraaie derivatenconstructie. Niemand weet precies hoe die in elkaar steekt... En hier kan geen Griek iets aan doen. En GS heeft natuurlijk alleen legaal gehandeld.

En wat je ook niet hoort, is de hoeveelheid krediet dat banken aan Grieken heeft verstrekt tegen heel lage rentes. De banken hebben gedacht dat als het fout gaat de EU wel bijspringt. En zo is het gebeurd: de burgers hebben de risico's betaald, de banken de winst opgestreken.

Dat Duitsland voornamelijk door deze geldschepping (eigen export financieren) het zo goed doet, hoor je niemand over.

En dan de "hulp" 5 jaar geleden: nog meer leningen, tegen hoge rentes. Bezuinigen tot er van de economie niets meer over is. Dat is toch geen helpen!?

Griekenland moet uit de Euro. Dat is het beste voor Griekenland (al doet het in het begin wat extra pijn), maar zal er snel merken dat er prima leven is na de Euro. En goed voorbeeld doet goed volgen. Einde Euro. Einde experiment. Daarmee ook goed voor ons.

Maar nu wordt er gepapt en nat gehouden, waarbij de banken de grote winnaars zijn. De komende jaren hebben zij hun winsten weer gegarandeerd (door de burgers). Affijn, ik heb er geen last van. Maar heb meelij met de Griekse bevolking.

(...en TTIP gaat ook vrolijk verder ...)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Pietje »

foudation_Eu.jpg
griekenland.jpg
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Dutch John »

Ik haalde Griekenland slechts aan als een voorbeeld. Natuurlijk zijn zij in eerste instantie zelf schuld. Maar Brussel wist waar ze aan begonnen en lieten en laten het gebeuren. En nu moet er een voorbeeld gesteld worden of misschien wil men een domino-effect onder banken voorkomen -alle scenario's komen voorbij- feit blijft, dat de elite in feite een oorlog is gestart.

De EU, het Nieuwe Derde Rijk. Weliswaar zonder etnische zuiveringen, kanonnenvlees en platgeschoten infrastructuur, maar democratie is gaandeweg een leeg woord geworden en elke werkende burger mag direct en indirect 50 tot 80% van zijn inkomen afstaan. En als je dat laatste niet gelooft, dan is dat een teken dat onze leiders goed hun best gedaan hebben. "We moeten zorgen voor brood en spelen, maar zorgen dat de ketting kort blijft."

Ooit heb ik gesteld dat het bovenstaande gelijk staat aan klagen met gezonde benen. Dat is relatief. In vergelijk met grote delen van de wereld klopt dat zeker. Feit blijft dat daar niet de alhier geketende bevolking schuld aan is, maar de elite met hun geldmachines in de vorm van multinationals en organisaties als het IMF als de maffia van de kopstukken. Alles zonder directe fysieke dreiging en met lange termijn doelstellingen. Onderdrukking doe je het best over meerdere generaties.

Je kunt jezelf ook afvragen hoeveel beter en vrijer we hadden kunnen zijn zonder graaiende elite. Dat zal een utopie blijven, want de onderdrukking is zo subtiel, evenals de hersenspoeling via de media, dat de gemiddelde burger nooit de barricaden op zal gaan. Ik ook niet, want het zal een eenzame bezigheid zijn. Dan het best starten met burgerlijke ongehoorzaamheid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door mro »

Ik heb ooit eens een film gezien over Cuba. Door de boycot was er bijna niets van wat wij hebben en blijkbaar lukt het hen toch om min of meer gelukkige te leven. Het zag er nogal idyllisch uit in de film, de werkelijkheid zal waarschijnlijk niet zo evident zijn.

Ik vraag mij af of er onder de Griekse bevolking ook initiatieven bezig zijn om iets alternatiefs te doen ipv geld verdienen, schulden maken,...

Als je in staat bent om te leven zonder dat geld een belangrijke functie heeft dan heb je volgens mij weinig last van de huidige situatie. Dat is volgens mij het zwakke punt van de elite/politiek: hun focus op geld. Van al de rest hebben ze geen verstand.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

Weglopen? Ik geef en onbetwijfelachtig nee als antwoord. Elke dag een min of meer klein deuken in de machine leveren en op elke zijn eigen manier zoals hierboven staat jezelf isoleren van de neoliberal constructies, zoals hun markt.ëWeglopen, dat is wat je doet in relatie tot bijvoorbeeld de media die de fout verhalen van deze elite herhalen en bewapenen.
Een einddoel moeten zeker het kapotmaken van de euro zijn dat had nooit moeten geburen. Ik herinneren mij ff goed die invoerings campagne en moeten mezelf een goed schop gaven dat ik niet meer hadden geluisterde tot de strek nee kant die toen dit nachtmerrie hebben blootgelegd/voorspeelde. Wie warren die mensen?
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Pietje »

Mee eens, Ernest! Ik zie "weglopen" dan ook als "niet meer meelopen". Van de banken ben ik al los, de rest duurt niet lang meer. En ik kan dat iedereen aanraden: aflossen. Voor je eigen vrijheid, en om de monetaire waanzin niet meer te steunen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Een stap terug doet altijd pijn, maar dat gaat over. De genuchten hebben ze al die jaren allang verteerd. Hoe naief kun je zijn, als er niet gewerkt wordt, komt de bodem eens in zicht. Nog meer er bij schooien of de schouders er onder en aan de gang. Wij moeten hier ook met 60 uur in de week een aantal gezinnen aan de vreet houden. Geen Griek die ons vraagt hoe we dat doen.
Die Bank de schuld geven? Ook naief, die heeft gewoon mis/gebruik gemaakt van de kortzichtigheid van de Griek, ze zijn er in getrapt. Los steken van Europa, en af laten drijven. Ze moeten d'r eigen broek maar op zien te houden.
Plaats reactie