EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Dutch John »

Pietje,

Inderdaad zijn er dagen dat landen hun volledige stroomverbruik kunnen dekken uit de alternatieven. Maar stroomverbruik is slechts een deel van het totale verbruik. En voor heel veel toepassingen blijft olie de aangewezen brandstof.

Journalisten gooien het vaak door elkaar: stroomverbruik en energieverbruik. Schrijven het een, bedoelen het ander. Hetzelfde geldt voor energiezelfvoorzienend en energieneutraal. Ook twee compleet verschillende beestjes.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door benthuis »

Haha, gisteren eens geprobeerd het verhaal van Griekenland met een paar familieleden te bespreken. Men is gewoonweg niet geïnteresseerd in het hoe en waarom. Media hebben het netjes gereduceerd tot een schuld vraagstukje. Schuld=terugbetalen, niet terugbetalen=dr uit. Mensen zien alleen nog de verhalen over sjoemelen en niet betalen van waterrekeningen. Voorzichtig dieper graven wordt afgedaan met dooddoeners.

Ik verrek onderhand mn kinderen naar het nieuws te laten kijken. Eenzijdige mafia is het. De onderliggende vraagstukken zoals hierboven worden gewoon bedolven onder makkelijk hapklare voerbrok. Bah!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Dutch John »

Stevige kost van Gail Tverberg, maar tracht het maar eens te weerleggen: http://ourfiniteworld.com/2015/08/26/de ... more-40089
The only kind of renewables that we can truly count on for the long term are those used by our forefathers, such as wood, draft animals, and wind-driven boats. Anyone who decides to use today’s technology, such as solar panels and a pump adapted for use with solar panels, needs to plan for the day when that technology fails. At that point, hard decisions will need to be made regarding how the group will live without the technology.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Dutch John »

Nicole Foss zet het kompas voor de komende decennia. Zeer leerzaam voor wie het geduld heeft. En het lef heeft, want er is werk aan de winkel....

[youtube]watch?v=97HBnHIWGTc&feature=youtu.be[/youtube]

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door pelletpower »

Filmpje kijk ik een keer op mijn laptop. Vandaag wel wat staan te peinzen bij het tanken. 1,12 euro voor een liter diesel. Dat is ruim 10 jaar terug in de tijd. De economie heeft inderdaad goedkope olie nodig anders loopt ie compleet vast. Angstaanjagend hoe verslaafd we zijn.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Angstaanjagend hoe verslaafd we zijn.
Ik hoor vaker het geluid "dat er niets aan de hand is, er is olie zat, kijk maar naar de prijs!". Afhankelijk van wat je gelooft, ervaar je de realiteit.

(Maar ik ben het met je eens; mij lijkt dit een stilte voor een storm...)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door pelletpower »

Nou ja olie is er voorlopig zat. Het is nog maar de vraag of onze generatie er iets van gaat merken. Een ding is wel zeker: er komt een keer een eind aan. Die gevolgen gaan onze kinderen merken. En anders hun kinderen wel. Een doodlopende straat dus. In die zin angstaanjagend om daar volle gas in te knallen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Pietje »

Dat is één deel van het verhaal, al is de bereikbaarheid van de olie in hoog tempo aan het verminderen.
Het andere is de klimaatverandering die de uitstoot van deze fossiele brandstoffen veroorzaakt. En dat zijn wij nu al aan het merken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Dutch John »

Jongens, luister naar de video en laat je gedachtes stroomlijnen. Nicole spreekt niet over een doodlopende straat, maar over een ravijn waar je op twee manieren kunt inspringen. In een doodlopende weg kun je nog omdraaien, maar die tijd hebben we niet. Hoofdboodschap: zorg dat je zelfs niet de kleinste schuld hebt en wordt weerbaar door eenvoudig te gaan leven.

Een analoge uitspraak en titel van een boek komt van John Michael Greer: "Collapse now and avoid the rush"

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door mro »

Weer actueel vandaag: http://www.radio1.be/programmas/interne ... keuterboer (met bijhorende podcast).

Zoals het spreekwoord zegt: Alles met het woordje 'te' er voor is nooit goed.

De focus moet verschuiven van 'rijk willen worden' naar 'bestand zijn tegen negatieve gebeurtenissen'.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Dutch John »

Heb de video nu tweemaal bekeken. Wat kan dat mens duidelijk uitleggen. Naast analyse geeft ze ook suggesties hoe je leven om te gooien en daarbij haalt ze bijna alles aan wat wij hier de laatste jaren zijn gaan doen. Inclusief het wegdraaien van elektriciteit. Het is hier niet alleen maar luie ideologie, die we volgen. Een stukje noodzaak zit er tevens aan te komen en gelukkig passen de ecologische methodes ook dan prima.

Opvallend detail over hypotheekschuld: Foss adviseert om juist een kleine hypotheekschuld meteen af te lossen (video rond 1.35 uur). Zou je om wat voor reden achter blijven met aflossingen, dan kan de bank je woning verkopen om die makkelijk inbare kleine schuld te incasseren en dat is catastrofaal in een deflationaire periode, waar de huizenprijzen door het putje gaan. Een huis dat ver onder water staat gaan executeren, brengt nooit de oude som terug. Maar de kleintjes zullen ze pakken. En als niet de bank incasseert, maar de curator van de bank, dan betekent dit dat je aanwezige spaargeld al verdampt is en niet gebruikt kan worden om die kleine schuld af te lossen. Denk aan de nieuwe bail-in wetgeving.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:En als niet de bank incasseert, maar de curator van de bank, dan betekent dit dat je aanwezige spaargeld al verdampt is en niet gebruikt kan worden om die kleine schuld af te lossen.
John, de mensen van mijn generatie met hypotheekschuld hebben niet kunnen sparen of het nooit gedaan.

Tim
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door mro »

Dutch John schreef:Heb de video nu tweemaal bekeken. Wat kan dat mens duidelijk uitleggen. Naast analyse geeft ze ook suggesties hoe je leven om te gooien en daarbij haalt ze bijna alles aan wat wij hier de laatste jaren zijn gaan doen. Inclusief het wegdraaien van elektriciteit. Het is hier niet alleen maar luie ideologie, die we volgen. Een stukje noodzaak zit er tevens aan te komen en gelukkig passen de ecologische methodes ook dan prima.

Opvallend detail over hypotheekschuld: Foss adviseert om juist een kleine hypotheekschuld meteen af te lossen (video rond 1.35 uur). Zou je om wat voor reden achter blijven met aflossingen, dan kan de bank je woning verkopen om die makkelijk inbare kleine schuld te incasseren en dat is catastrofaal in een deflationaire periode, waar de huizenprijzen door het putje gaan. Een huis dat ver onder water staat gaan executeren, brengt nooit de oude som terug. Maar de kleintjes zullen ze pakken. En als niet de bank incasseert, maar de curator van de bank, dan betekent dit dat je aanwezige spaargeld al verdampt is en niet gebruikt kan worden om die kleine schuld af te lossen. Denk aan de nieuwe bail-in wetgeving.

Groet,
DJ
Interessante hypothese en er zit wel iets in. Alhoewel mijn eerste reflex wel was: dat is extreem, gaat nooit gebeuren... maar het is niet onmogelijk natuurlijk (evengoed zijn we binnen pakweg 2 jaar ook vluchteling en zijn we alle kwijt).
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door mro »

Gisterenavond laat de film helemaal uitgekeken -> stof tot nadenken, pfhew.

Moet wel zeggen dat ik blijkbaar mijn levenswijze (onbewust?) toch beetje per beetje aan het aanpassen naar in de toekomstvisie die zij beschrijft.

En wat betreft de hypothecaire lening: ik ga toch eens mijn akte opzoeken en die nog eens goed lezen! Dat een bank eenzijdige kan beslissen dat je een openstaande schuld onmiddellijk moet terugbetalen omdat ze van mening zijn dat je huis teveel in waarde gezakt is lijkt me wel heel erg straf ofwel heb ik haar uitleg niet goed begrepen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door kockie »

Ik ben er al een keer aan begonnen, maar na 20 minuten in slaap gevallen. Lag meer aan mij dan aan de interessante film. Ik heb nu het geluid gedownload om een keer in de auto te luisteren. Heb binnenkort een keer (relatief) lange ritten voor de boeg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie