Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Ernest Dubois »

In de tuin gebruik het in plaats van of samen met tamme kastanje dus voor allerlei hekken en waar een paal in de grond moet geslagen worden. Het is mijn eerste keuze om toognagels van te maken ook. Voor balken en planken zou ik niet voor robinia kiesen met uitzondering als ik een mooi recht stam van de agrariër voor een bier kunnen krijgen.
Werken, das leuk.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Dank voor jullie reacties.

Het is inderdaad een beetje zonde dat het spul de kachel in gaat temeer omdat we historische wind en watermolens restaureren voor onze broodwinning. Hierbij wordt robinia gebruikt voor wiggen en kammen.

Echter, een keer heb je genoeg voorraad en je collega op de zagerij heeft nog plenty stammen liggen, dan maak je er alleen de kachel nog blij mee. Heb er nog even mee rondgevent en toen besloten het zonder wroeging aan stukken te zagen.

Als mid-vijftiger dikke stammen met een bijl te lijf te gaan heb ik een beetje afgeleerd, te weinig routine, te veel last achteraf. Het moet leuk blijven. De Echo-tjes uit mijn verzameling mogen het voor me opknappen, lopen ze ook nog eens, en elke week mag een ander duo mee.

Heb nog een beetje keuze....

Afbeelding
75 cc militaire uitvoering om onopvallend te zagen.....

Afbeelding
90 cc voor als de boom onverhoopt iets dikker is.

Afbeelding
Tweecylinder 61 cc als het exotisch mag en niet hard hoeft te gaan.

En een boel kleiner spul dat beter is voor je rug.

Denk jullie willen toch plaatjes kijken, dit is me de afgelopen jaren aan komen vliegen.

Groet Jos.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

Ik ben ook nog steeds blij met m'n Echo, al ga ik hem de komende 15 jaar weinig nodig hebben. Verbazend dat die dingen zo schoon blijven. Zelfs hars heeft er geen vat op.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Mooie verzameling zeg! Maar inderdaad, je hebt geen last van verkleuring? Wat voor kettingolie gebruik je?
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

De getoonde twin heeft nog nooit gelopen, wordt daardoor ook niet vies.
Er zit ook een zondags Tsumura zwaard op dat niet zal gaan werken.
Er staan echter nog 5 twins te popelen om een keer mee te mogen.

Afbeelding

Afbeelding
foutje....

De 750 loopt minder maar de 900 regelmatig.
Hoort niet op het ecologieforum thuis denk ik maar ik heb het niet zo op plantaardige olie in zagen die niet al te vaak lopen. Plantaardige olie oxydeert tot lak en verkleeft na verloop van tijd alles waar zuurstof bij kan. De enige remedie is veel reinigen.
De poedercoat van Echo pakt weinig vuil aan.
Weinig lopende zagen krijgen minerale olie.
Voor zagen die veel lopen heb ik Husqvarna bio.

Groet Jos.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Die bio-olie ervaring deel ik.
De motoren draaien allen op aspen, de kettingsmering heb ik altijd Dolmar olie. Biologisch afbreekbaar staat op de kan. Geen idee wat het bestanddeel is, maar het verklontert en verkoekt niet in elk geval.
de zagen verkleuren er wel mee. Zowel het aluminium als de kunststof worden bruinig. Met oven-reiniger wordt het wel weer mooi schoon. Maar dat die ik ook niet na iedere zaagbeurt.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Dus daarom kan ik geen enkele Echo-twin meer vinden :shock: .... :wink:
Ben nu een Echo cs3400 oliepompje aan het reviseren, totaal verkleeft door bio-olie. Heb het al dagen in benzine laten weken maar dat haalt niet veel uit.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Buiten leggen Erik, dan smelt het er af... :lol:
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door MatthiasD »

Ik had nooit gedacht dat kettingzagen verzamelen ook n hobby was :mrgreen: Maar wel een mooie hobby 8)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Kijk maar uit, voor je het weet heb je het virus te pakken.. :fsm:
groet,
Erik
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Ben vanmiddag gevraagd voor een hobbybeurs in een buurtdorp, de bedoeling is dat mensen bijzondere hobbys laten zien. Verzamelen van kettingzagen valt hier schijnbaar onder.

Jantje kom ik ook al op buitenlandse forums (of is het fora) tegen. Er is een Duits en een Amerikaans forum van liefhebbers van kettingzagen.

Ook in Nederland en Belgie zijn verzamelaars te vinden. Enkele houden zich bij een bepaald merk bijv. Dolmar of zoals ik Echo.
Er zijn er ook die alles verzamelen uit een bepaalde tijd of gewoon wat ze tegen komen en interessant is.

In mijn verzameling heb ik mij proberen te beperken op het merk Echo, de EVL modellen, bouwjaar ongeveer mid 80er jaren. Echter kwamen er van lieverlee enkele hele oudjes bij zoals een CS 100 het tweede model dat ooit door Echo werd geprocuceerd, bouwtijd midden tot eind 60 er jaren.
Momenteel is het meer het in stand houden van de verzameling, soms anderen voort helpen met kennis of onderdelen.
En regelmatig het bos in met de spullen.

In het dorp waar ik woon word ik bij de tuin en park handelaar een beetje meewarig aangekeken als de looser met het verkeerde merk die enkel eens een zaagkettinkje van de rol laat maken.
Echter als ze opeens een oudere Echo binnen krijgen heb je ze een beetje timide aan de lijn met de vraag om een onderdeel.
Leuk als je ze dan toch kunt helpen.

Groet Jos.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Broekhoest »

Sandman79 schreef:Hi Harold, ik ben best tevreden over mijn makita UC4530A

Heeft een stille! motor van 2 kw.
mocht wat mij betreft iets meer olie geven, en het 45 cm is misschien een tikje lang voor deze zaag, maar met een korter blad erop is het oliedebiet ook geen issue meer denk ik. Mijne krijgt binnenkort een 35 cm blad ipv 45.

Online vond ik mijne nieuw voor een 180 euro geleverd, wat een pak meer is als een cheap chinazaagje, maar hij is zoveel stiller, en ook krachtiger, dat het voor mij de prijs waard is.
Hoi Sandman,Kockie met een vergelijkbare zaag en alle anderen,

Ik kan een gebruikte (zgan) Makita UC4530A (met 35 cm zaagblad) krijgen voor 100Eur. Welke (cruciale) onderdelen moet ik opzeker checken alvorens de zaag te kopen? Vernomen via via dat de verkoper betrouwbaar is met zijn handel

gr Harold
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Oliepomp, blad en kettingen denk ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Middagje kloven.....

Afbeelding
Mc cormick hulpjes, D326 en D439.
Afbeelding
BGU SSA 310 Evolution (gebruikt).
Afbeelding
Werkplek.
Afbeelding
Ca. 14 m3 los gestort, 2 bouwstaalmatten silo, niet met de hand aan geweest, bandje gooit het er prima in.

Machine is aangeschaft in een buurtinitiatief om streekhout vlot te kunnen verwerken.
Omdat het budget slechts toereikend was om een erg licht apparaat te kunnen kopen is besloten een gebruikte machine aan te schaffen met een grotere capaciteit. Zagen/kloven tot 310 mm, alleen kloven tot 400 mm doorsnede, max lengte 500 mm.
Moest proefgedraaid worden om het apparaat te leren kennen.
Draait op 400 V 16A traag en op aftakas ca. 30 Pk, de 326 lijkt het aan te kunnen. Er is dan 12 V nodig om de boordcomputer te voeden die bewegingen en beveiliging coördineert.

Groet Jos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Bah, wat een vervelend klusje vandaag voor je.....

Ben enigszins jaloers.... :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie