ideale temperatuur buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vansukkelgem
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2014, 18:25

ideale temperatuur buffervat

Bericht door vansukkelgem »

Hallo,

sinds kort heb ik een houtvergasser met buffervat van 2000L. Het is nog een beetje experimenteren en zoeken maar wel heel plezant.
Vandaag heb ik, omwille van het koude weer, de vergasser nog eens aangezet. De temperatuur in het buffervat was overal 20°(boven, midden,onder). Nu heb ik eens goed gestookt en we hebben 80°boven, 80° midden en 20° onder. Mijn gevoel zegt me dat dit niet ideaal is. Ik denk dat mijn mengventiel(die momenteel water van rond de 45° vraagt) daardoor een beetje in de war geraakt. Kan er mij iemand zeggen naar welke temperatuur ik moet streven in het buffervat?
vriendelijke groeten
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door peer »

Warme water gaat altijd boven in zitten
Overal 80 graden (ook onder) buffer is opgewarmd

Gelaagdheid van een buffer werkt altijd zo
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door sfj »

Inderdaad, je buffer was gewoonweg nog niet helemaal 'vol' met energie. Je had nog iets langer kunnen doorstoken.

En dat is best goed nieuws dat de temperatuur onderaan nog steeds 20°C was. Betekend dat de gelaagdheid goed gerespecteerd wordt en er dus weinig turbulentie in het vat is door het instromende water.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door JantjeV8 »

mengventiel op 45grC is aan de lage kant, 65 zal beter zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door kockie »

Ehh, is het niet een mengventiel naar de cv installatie in huis? Dan kan 45 graden al zat zijn. Gezien de temperaturen in de buffer zit er een anticondensklep op van 80 graden oid.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
vansukkelgem
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2014, 18:25

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door vansukkelgem »

Wel,

van die gelaagdheid, daar wist ik wel van. Ik vind 80° wel heel hoog om mee te beginnen bovenaan in het vat. Ik had eerder aan iets gedacht zoals:
eerst tot 60° boven
dan tot 60° midden
dan tot 60° onder
indien er wordt bijgestookt zal het tot 80° gaan boven enzoverder.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door kockie »

Wat voor een anticondensklep heb je en op welke temperatuur is deze ingesteld?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door dormos »

80 graden is niet echt hoog. Ik heb geregeld 95-95-90 net na een stook. Ik vindt het prima, hoe meer warmte in de buffer hoe beter. Nadeeltje is de delta T tov de omgeving, dus verlies zal iets hoger zijn.

Groet,

Hans
vansukkelgem
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2014, 18:25

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door vansukkelgem »

kockie schreef:Wat voor een anticondensklep heb je en op welke temperatuur is deze ingesteld?
huh?
het warme water van de ketel loopt eerst naar de buffer. Vandaar gaat het naar een mengventiel en zo naar de cv-leidingen. We hebben een WAR maar ik hou er niet zo van en verkies daarom een vaste temperatuur voor het cv-water.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door kockie »

Heb je tussen de ketel en buffer niets zitten dan? Een Laddomat/kunzel/ander apparaat :?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door bonkelaar »

dormos schreef:80 graden is niet echt hoog. Ik heb geregeld 95-95-90 net na een stook. Ik vindt het prima, hoe meer warmte in de buffer hoe beter. Nadeeltje is de delta T tov de omgeving, dus verlies zal iets hoger zijn.

Groet,

Hans
Zo doe ik het ook, buffer goed heet vullen.
De huis-installatie met een handbediend mengventiel op een vaste aanvoertemperatuur instellen.
Normaliter kan ik ons huis (matig geïsoleerde woonboerderij) warm houden met een aanvoer van 45°C.
Zo kun je redelijk lang doen met je hete buffer.
Gaat het een beetje strak vriezen dan moet de aanvoer naar huis een graad of 10 hoger met een extra stook, 3x i.p.v. 2 x daags.
Atmos DC 32 S, 35 KW, 3000 ltr buffer.
Heimeier mengventiel ingesteld op 70°C geeft aanvoerwater uit de houtvergasser van ca 80°C.

Groet Jos.
vansukkelgem
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2014, 18:25

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door vansukkelgem »

kockie schreef:Heb je tussen de ketel en buffer niets zitten dan? Een Laddomat/kunzel/ander apparaat :?:
it

Dat heb ik niet gezegd. Er zitten 2 mengventielen die gestuurd worden door de ketel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door kockie »

En op welke temperatuur is/zijn deze ingesteld?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
vansukkelgem
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2014, 18:25

Re: ideale temperatuur buffervat

Bericht door vansukkelgem »

kockie schreef:En op welke temperatuur is/zijn deze ingesteld?
zo geprogrammeerd dat de invoertemperatuur minimum 60° is en maximum 65°. Maar dit is voorlopig niet belangrijk. Wat ik wel interessant vind is hoe ik de buffer moet vullen. Het is te zeggen, tot welke temperatuur zou ik gaan en moet deze maximumtemperatuur eerst bovenaan bereikt worden alvorens het midden en onderaan moet worden opgewarmd.
Plaats reactie