Zelf bron spuiten/slaan.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door Matthijsb »

Ik ben van plan om zelf een bron te gaan spuiten of te gaan slaan.
Nu is daar op internet redelijk wat informatie over te vinden, maar weinig verhalen van mensen die het ook echt zelf gedaan hebben met simpele materialen, dus zonder tankwagen of motorspuit, maar gewoon met kraanwater of enkel met het inslaan van een filterbuis.

Zijn er hier mensen die dat zelf gedaan hebben en hun ervaring willen delen?
Tot hoe diep zal het nodig zijn om de bron te maken, het grondwater staat hier als het peil hoog is zo'n 75cm lager dan mijn vloer. Nu regent het de laatste tijd amper, dus is het weer een stuk gezakt, maar kan ik er van uit gaan dat als ik max 9 meter buis de grond ik heb dat ik dan redelijk water op kan pompen?
Het hoeft niet een extreem grote hoeveelheid te zijn.

Als ik een bron ga slaan met een ramfilter, dan heb ik geen enkel idee in wat voor grondlaag ik terecht zal komen, dat is wel een beetje lastig lijkt me.
Met het spuiten van een bron is dat weer wat duidelijker, enkel lijkt me een ramfilter makkelijker gaan.

Veel twijfels of ik het zelf zal doen en hoe, ik hoop dat iemand hier ervaring er mee heeft.
JantjeV8
Berichten: 4021
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door JantjeV8 »

Als je hem spuit zul je met kraanwater veel te weinig spoelwater hebben. Dan zul je moeten pulsen en ben je vaak wel even bezig. Doorgaans is de diepte tussen de 6 en 10 meter.
Moeilijk is het ook niet. Maar het is zo zonde als je er bijna bent en je putje loopt dicht vlak voor je de mantelbuis wil laten zakken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door Dutch John »

Daarom altijd met z'n tweeën een put spuiten. Eén spuiten en de ander de buis induwen. Dieper dan een meter of 3 zul je niet komen met leidingwater. Tenzij je vrienden hebt bij de brandweer.... Niemand in de buurt met een bronpomp en royaal slang?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door Matthijsb »

Hartelijk bedankt voor de reacties.

Dat zou wel knap balen zijn als het instort wanneer ik de buis er in wil zetten.

Er is volgens mij wel iemand met een beregeningspomp, die kan geloof ik tot een meter of 30 opvoeren.
Enkel zal die water uit de sloot moeten oppompen dan, en dat is al ruim 25 meter slang, dat komt de druk ook niet ten goede.
Maar met de waterleiding zou je toch een heel eind moeten komen, daar komt ongeveer 2.5 bar uit als het goed is, dan zou ik toch zo'n 20 meter diep moeten kunnen geraken?
Niet dat ik zo diep wil gaan, als ik de 10 meter haal ben ik al blij denk ik.
Ik hoop dat dat voldoende diepte zal zijn voor hier.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door GTV6 »

Ervan uitgaande dat je op zand zit, want in de klei heb je wat meer moeite.
Het gaat wat minder om de druk, wel om de hoeveelheid water.
Leidingwater heeft wel genoeg druk alleen de hoeveelheid is te klein, je moet toch een pijp van 75 erin zien te krijgen.
Gerj
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2014, 21:33

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door Gerj »

Maak een puls
Ik heb hier zand en zelf een bron geslagen van 10 meter diep en heb voldoende water voor de tuin
Jammer genoeg heb ik ijzer in het water zitten .

Een puls maak je met ongeveer een meter ijzeren buis van ongeveer 10 cm doorsnee .onder in deze buis maak je een houten plaatje met een gat er in aan de binnenkant maak je een rubberen vlapje
Boven aan de buis een lang stuk touw wel recht hangen .
En het eerste stuk zelf water bij voegen om moder te krijgen heb je eenmaal water gaat het snel naar beneden .
Veel plezier
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door de snor »

ik heb mijn puntstuk er gewoon met de hand in geslagen(werkt beter dan sport school)
eerst wel een blok ijzer in een stuk pijp gelast wat over het puntstuk heen past om mee te slaan(heien)
en boven op het puntstuk een extra stuk pijp draaien wat kapot mag.
ik zit hier op een diepte van ongeveer 7,5 meter met rood blik,wil dit ooit nog verlengen met 2/3 meter in de hoop van het rood blik af te zijn.
mijn buurman 25 meter verderop zit op 5 meter diepte en heeft helder water.

groeten de snor.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door Dutch John »

Hier hetzelfde: op 4 meter (infiltratielaag) beter water dan op 16. Diepte zegt niet alles, tenzij je heel diep gaat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door Matthijsb »

Ik zit hier helaas op klei.

Het pulsen hou ik even in mijn achterhoofd.

Het slaan van een bron met puntstuk/filterpijp lijkt me wel iets om te proberen.
Enkel vraag ik me af of ik dat in de klei zo ver er in ga krijgen.
En als dat lukt, is het dan verstandig om het eerst tot een diepte van een meter of 4 te slaan en dan te kijken wat voor water er uit komt en of het genoeg is?
Kan ik dan later eventueel nog de pijp dieper slaan als het toch niet goed/voldoende is op 4 meter?
JantjeV8
Berichten: 4021
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door JantjeV8 »

Hoe wil je dat later doen?

Je spuit/boort/pulseert een gat, dat gat is groter dan je filterbuis.
Die filterbuis steek je in het gat, met dop onderin.
Rondom die filterbuis loopt de grond/zand/klei weer dicht. Dat gebeurt vrij snel (vergis je niet in de waterstroom daar onderin) , en al weinig dichtloop zal er voor zorgen dat je filterbuis niet meer uit het gat te trekken is. De wrijving wordt gewoon te hoog.
Vanwege de dop onderin lijk het mij knap onmogelijk om hem later nog eens dieper te porren.

Wat je kunt proberen:
Zorg dat een groot watervat, al dan niet gevuld met leidingwater, 1000L of iets dergelijks boven je boorput hebt staan. Hoe hoger hoe beter. Als je daar een dikke slang opzet en je maakt zelf een spuitlans geef ik je meer kans dan met de waterleiding. Misschien kun je bij boels o.i.d. nog wel een flinke waterpomp huren. Als je voldoende water en slang hebt, ben je met een kwartier klaar.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door kockie »

Ik heb hier filterbuizen van 7 en 14 meter uit de grond getrokken nadat ze 20 jaar hebben gezeten. De 7 meter met de hand (rond 60), de 20 meter moest met de trekker (rond 120). Beide zijn daarna weer in gebruik genomen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door GTV6 »

In de klei kan dat volgens mij niks worden, je moet een zandlaag vinden van zomaar een meter dik, eerst komt wat grind en dan zand.
Dit kan met een handboor tot een meter of tien diep, wel zwaar klusje. Als je die filterkous in de klei steekt zit dat snel dicht, daarbij komt er weinig water vrij.
Spuiten in de klei gaat niet met een beetje water en je ziet slecht of je op zand zit.
Pasterza
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2015, 19:07

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door Pasterza »

Waar wil je de bron voor gebruiken? Als drinkwater? Dan zul je veel dieper moeten gaan. In mijn huis en die van mijn buren stroomt geen leidingwater. Wel hebben we een put op 32 meter die is goedgekeurd als drinkwater voor de mens. Vind het nog lekkerder ook. Tijdens extreme droogte is het ook wel handig dat je put wat dieper zit. In mijn omgeving zijn meerdere putten opgedroogd. En dat wil je niet als je er afhankelijk van bent.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door martijn1984 »

Matthijsb schreef: Er is volgens mij wel iemand met een beregeningspomp, die kan geloof ik tot een meter of 30 opvoeren.
Enkel zal die water uit de sloot moeten oppompen dan, en dat is al ruim 25 meter slang, dat komt de druk ook niet ten goede.
Maar met de waterleiding zou je toch een heel eind moeten komen, daar komt ongeveer 2.5 bar uit als het goed is, dan zou ik toch zo'n 20 meter diep moeten kunnen geraken?
Over opvoeren, zuigen en persen, lengtes.

Een pomp kan maximaal 9 meter zuigen. Praten we over een centrifugaalpomp wat meestal zo is, is de pers bijna oneindig. Afhankelijk van diameter en hoeveelheid waaiers. Een beregeningspomp(lees centrifugaalpomp) kan misschien wel 60 of 70 meter opvoeren, dus 6 of 7 bar.
Echter wat je wil is niet afhandelijk van druk.
Je wil een gat spuiten in de grond voor een bron.

Wat je hiervoor nodig hebt is toch wel enige kennis of raad. Waar je namelijk mee te maken krijgt als je om en nabij je gws (grondwaterstand) of dieper komt is dat je spuitwater "wegraakt", te merken aan je spoelwater dat word minder en het product wat naar boven moet komen om een gat te krijgen blijft zweven. Naarmate je dieper komt heb je steed meer water nodig om het zand boven te krijgen.
Inderdaad kun je dit redden met 2,5 bar. Ook wel met 1 bar maar wat je nodig hebt is volume.
Hiermee behoudt je snelheid in je boorgat waardoor alles bovenkomt.

Zoals hierboven al gezegd een paar dingen zijn van belang.
Een grote pomp (volume, geen druk), inderdaad een beregeningspomp of vuilwaterpomp bij de boels.
Hieraan een slang 1,5 duims of groter, bijvoorbeeld 10 meter lang, aan het eind een buis erin opeenvolgend dus resp. 1 1\4 van 30 lang met wat hoeken eruit geslepen, zodat je tanden vormt. Dit snijdt als je in de klei of veen zit, hier moet je doorheen.

Gelukkig ben je af als je bijv in een kleigebied woont je eerst je gat boort met een een palenboor, dit gaat beter als spuiten en bespaart veel water.

Bepalen van je filter en blind buis lengte, alsmede diameter, alles hangt af van je grondslag en je debiet wat je wilt gaan pompen.

Als laatste, elk gat wat je spuit "valt dicht".
Dit varieert per gebied en hoe diep je zit.
Dit is op te lossen, eea gebeurt door onderdruk.
Als je een gat graaft tot je gws of verder komt er water opzetten of vd zijkanten inlopen, dit gebeurt met het meenemen van zand.
Ditzelfde gebeurt in je zojuist gespoten gat.
Oplossing, overdruk!

Je hebt dus ergens je boorgat zitten. Voorgeboord evt als je op klei of veen achtigen woont. Vanaf je boorgat graaf je een geul van een kleine meter lang. Een schop breed, een schop diep. Aansluitend een groot gat.
Het mooiste 1x1 meter en een halve diep.

Hier kan een halve m3 water in. In de praktijk worden deze veel groter gemaakt, vooral naarmate boordiameter toeneemt alsmede de diepte.
Het gat wat gegraven is noemen we het spoelgat, als je gaat spuiten in je boorgat loopt zand ed door de sleuf naar het spoelgat. Hier kan het zand bezakken.

De zuigslang van je pomp ligt hier ook in.

- Je gebruikt dus maar weinig water, je gebruikt het weer, geen kliederboel.
- Zand, leem klei veen alles wat uit je boorgat komt loopt niet op je stoep, tuin, weg.

Je bent op diepte, zeg 10 meter voor het gemak, vaak volstaat 7 of 8. Je stopt met spuiten, er komt geen water meer in je boorgat. Door de onderdruk wil je gat dicht klappen echter kan dit nu niet. Je buffer gaat namelijk via de sleuf in verbinding komen met je boorgat.

Als in jouw situatie het grondwater twee meter diep zit, krijg je nu twee meter overdruk op je boorgat, zolang je spoelgat gevuld blijft tot ongeveer maaiveld.
0,2 bar overdruk dus op je boorgat.

Dit maakt dat je gat losblijft eventueel dagen lang.
En je dus in alle rust bepalen hoeveel filter en blinde buis je zet. Alle tijd om goed te lijmen.
Vervolgens kun je nog fijne grind om je filter storten wat al zorgt voor filtering.
Als je je spoelgat niet meer bijvult met water gaat je boorgat water opnemen. Je krijgt een soort infiltratiewerking. Waardoor je overdruk verdwijnt en je boorgat dicht valt.

Tijdens het spuiten heb je dus de tuinslang in het spoelgat liggen omdat je boring water "opneemt"

Dit is situatie waar ik dagelijks mee werk.
Spuiten en boren van bronnen tot 150 meter diep.
JantjeV8
Berichten: 4021
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door JantjeV8 »

Aha, nou snap ik dat ze altijd zo'n opvangbak naast de boorput bouwen tijdens het boren. Niet alleen om het bezinksel af te vangen, maar om overdruk op de put te zetten. Goed en duidelijk verhaal!
Plaats reactie