Zonnecollectoren of zonnepanelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door William »

Ik wilde graag van jullie horen wat in mijn geval nou het meeste besparing opleverd.

Ik heb een 2-onder-1 kapwoning. (goed geïsoleerd, 5 jaar oud).
Electrisch verbuik: 4300 kWh
Gas verbruik: 1500 - 1200 m3

Ik heb reeds:

een intergas 36kW HR ketel (+naverwarming)
Hout-CV (welke ik te weinig gebruik ivm altijd onvoldoende hout eigenlijk)
Een tapwaterboiler aangesloten op mijn Hout-cv kachel (200l)
Een buffer in garage van 2000 liter met 2 spiralen (beide nog vrij, houtvc verwarmt direct inhoud)
Gehele beneden verdieping + badkamer heeft vloerverwarming (beneden als hoofdverwarming)

Ik heb een dak dat nagenoeg op het zuiden licht (iets zuid-oost)
geschat dakoppervlakte 7m x 5m (35m2 minus 2 dakramen) = 32 m2

Wat zou nou meer besparing geven?
Ik dacht zelf om mijn dak vol te leggen met zoveel mogelijk vacuumbuis-collectoren aangzien ik reeds als een boiler en buffer heb.
Ik houd daarbij ook rekening met het feit dat het zeer waarschijnlijk is dat het salderen van opgewekte zonne-energie in de nabije toekomst gaat vervallen.
Wat denken jullie?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door JantjeV8 »

De tijd en geld besparen op die aanvullende systemen, en gebruiken om voldoende hout te verzamelen.

Wat wil je besparen: kosten of energie?
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door William »

@ JantjeV8,

Daar maak je inderdaad een goed punt wat ik mezelf ook jaarlijks verwijt ware het niet dat het gewoon een te grote opgave is met mijn gestel.
Ik haalde voorheen regelmatig oud stuwhout uit de haven, maar zie daar tegenop omdat ik daarna 3 dagen mank loop.
Desondanks zoek ik gewoon een groene manier en dan wel eentje die gewoon het meeste geld bespaard.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door pelletpower »

Er is recentelijk een ander draadje waar dit besproken wordt. Conclusie: het maakt financieel niet zoveel uit waar je voor kiest. Een collector is compacter. Stroom kun je nog op een andere manier gebruiken dan opfikken.

Een collector is als pv zonder salderen
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door swake »

Wat betreft water verwarmen zijn geen van beide financieel rendabel met de installatie die je nu al staan hebt. Verwarmen met blokken hout is veruit het goedkoopste zelfs nog wanneer je 80Eur of meer per m3 hout betaalt. Ook als je gas gebruikt hiervoor zal de rendabiliteit meer dan 20 jaar op zich laten wachten. Moest je heel erg goedkoop panelen vinden/krijgen/maken dan is de situatie anders natuurlijk.

PV paneeltjes zijn momenteel in belgenland pas rendabel na ongeveer 15 à 17 jaar. Dan moet je wel zeer scherp aankopen. Er mag op die 17 jaar dan ook helemaal niets mis gaan of de rendabiliteit schiet direct een paar jaar achteruit. De rechtszekerheid en het belastingssysteem hier spoort ook al niet meer aan en als ze straks het salderen gaan stoppen/aanpassen is het helemaal om zeep. Wat mij betreft is 17 jaar ook veel te lang om van financiële rendabiliteit te spreken. Moest de kost voor stroom enorm stijgen dan kan het verhaal anders worden. MAar dat gaat niet gebeuren.

Ecologische rendabiliteit in de zin van de aarde minder belasten is iets heel anders. Geen idee of die er is of niet met die panelen. Die panelen moeten namelijk ook geproduceerd en geïnstaleerd worden en na zoveel jaar gerecycleerd. Hiervoor moet je ook het verbruik en de vervuiling hiervan beschouwen natuurlijk. Het klinkt zeker goed, maar zou er eerst een berekening van willen zien met harde feiten.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door Wouter Gillis »

Ik zou starten met collectoren (bijv 12m²). Gezien je de buffer al hebt én op lage temperatuur verwarmt, zijn collectoren erg interessant voor portemonne én milieu. Buffer gelaagd te laden over de twee spiralen.

Indien budget nog toelaat aanvullen met kleine pv installatie om 2000 à 2500kWh af te dekken en verbruik daarnaar terugschroeven.
Groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door JantjeV8 »

William schreef:@ JantjeV8,

Daar maak je inderdaad een goed punt wat ik mezelf ook jaarlijks verwijt ware het niet dat het gewoon een te grote opgave is met mijn gestel.
Ik haalde voorheen regelmatig oud stuwhout uit de haven, maar zie daar tegenop omdat ik daarna 3 dagen mank loop.
Desondanks zoek ik gewoon een groene manier en dan wel eentje die gewoon het meeste geld bespaard.
Lichamelijk moet het natuurlijk ook wel kunnen.
Ik zou in je overweging ook een kolommetje tussen plaatsen met 'aankoop en levering aan huis van stookhout'. De investering in het systeem wat je suggereert is ook in brandstof om te zetten.

Nog een suggestie:
De hout-cv vervangen voor een pelletsysteem. Hartstikke ecologisch, kwestie van kachel omwisselen.

Overigens, die hout-cv. Is dat een woonkamer model of heb je een vergasser o.i.d?
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door William »

JantjeV8 schreef:
William schreef:@ JantjeV8,
Nog een suggestie:
De hout-cv vervangen voor een pelletsysteem. Hartstikke ecologisch, kwestie van kachel omwisselen.
Overigens, die hout-cv. Is dat een woonkamer model of heb je een vergasser o.i.d?
Pelletsysteem is inderdaad ecologisch, maar zie bij mijn zus toch niet zo'n grote besparing.
Mijn hout-cv staat in de woonkamer en is een inbouw variant. Niet erg gemakkelijk.
Hout kopen. Ik wil er nog weleens aan rekenen, maar dat lijkt me toch echt duurder dan gas.
Ik stook op een winterse dag gemakkelijk 8 (boodschappentassen) zakken leeg.

Bedankt voor de overige reacties. Het zet me aan het denken.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door kiekeboe »

met andere woorden: gas is te goedkoop.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Zonnecollectoren of zonnepanelen?

Bericht door William »

Gas is nogal scherp geprijst in de markt ;)

Ik heb nu een offerte aangevraagt bij Sun-Solar (die uit Oss): http://www.sun-solar.nl/index.php/produ ... -incl-btw/

Dit dus: (3720 Wp)

12x EC Solar Mono 310Wp Zonnepanelen fully black.
1 x Hosla bright 3680 MTL dual tracker met wifi Omvormer .

Dit alles voor €4200,- incl toebehoren. (wel doe het zelf)
Dat is dus (zonder btw teruggave): € 1,13/Wp
met btw teruggave: € 0.92/Wp

Ben nog wel een beetje sceptisch over het merk paneel. (EC-Solar), kan er erg weinig over vinden.
Plaats reactie