Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door deleted »

mro schreef:Er moet zeker en vast geprotesteerd worden tegen de gevolgen van sommige producten zodat ze goed beseffen waar ze mee bezig zijn maar dat kan ook op een volwassen manier.
Volgens mij gaat het niet zozeer over de 'producten', maar over de waarden en normen die er achter liggen.
De multinationals zijn het logische gevolg van een bepaalde algemene mentaliteit.
We zijn in het algemeen de 'slechten' op dat vlak, want we streven de verkeerde waarden en normen na. De multinationals doen dat gewoon bovengemiddeld efficiënt.
Het enige 'product' dat zo efficiënt mogelijk wordt nagestreefd is trouwens een imaginaire: 'geld'. Al de rest mag daar voor op het offerblok.
Maar nogmaals, daar zijn de meesten van ons 'schuldig' aan.
De meesten van ons zijn de inefficiënte slechten. De multinationals de efficiënte slechten.

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Pietje »

mro schreef: Dat getuigt gewoon van een waanzinnig beperkte visie op de huidige maatschappij.
Zolang je dezelfde waardan najaagt waar het gros van de maatschappij naar jaagt, kan ik me jouw reactie voorstellen.
Als je van een klein afstandje naar het geheel kijkt, dan zal je OVERAL ontdekken (onderwijs, economie, agriculture, patenten, echt overal!) hoe waanzinnig idioot onze maatschappij in elkaar zit. Naarmate je de afstand vergroot, ontdek je meer en meer. Ik zou zeggen: doe eens je best. :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door pelletpower »

Mro ergens klopt het wel. Hoeveel zin heeft het om te blijven zeuren? Tegenwoordig trek ik steeds vaker mijn eigen plan. En als dat dan niet ecologisch is, jammer dan. Iets waar ik verre van blijf dat is Monsanto en aanverwante plaktijken. Het vergif en patenten is ronduit gevaarlijk. Jammer dat dat als kleutergedrag gezien wordt. Ik had het idee dat we ons op een kanterpunt bevinden. Zelf ben ik echt geen geitenwollensok, maar het is toch fantastisch dat zulke gedachten breder gedragen worden.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door mro »

Het gaat er mij om dat ik denk dat er zonder die massaproductie er volgens mij bijvoorbeeld geen ecologieforum zou zijn om te discussiëren. Er zou in ieder geval op individueel vlak veel minder tijd en energie overblijven om hier mee bezig te zijn.

Ik vergelijk dit forum zowat met een r&d afdeling van een bedrijf. Zo'n afdeling kan niet bestaan op zichzelf maar wel dankzij de productie-afdeling (ja, met al zijn nadelen). Op de langere termijn kan de productie ook niet zonder de r&d afdeling.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Dutch John »

Tijd, ja daar zeg je iets. Ik ben me steeds meer los aan het maken van de reguliere economie en besteed steeds meer tijd aan zelfvoorziening. Vergeleken met vroeger heb ik meer tijd over, geen stress, ben lichamelijk fitter en gelukkig. Enige minpuntje van een dergelijke manier van leven is dat je meer tijd heb om na te denken, terwijl de maatschappij die gedachten niet langer vergiftigt. En dan zie je dat er een heleboel mis is in de wereld. Ook dichtbij huis.

Massaproductie kan mij gestolen worden. Ik geef liever een veelvoud uit voor zaken die erg lang mee gaan. En dan ben je vaak overgeleverd aan antiquiteiten. Die misschien niet erg sexy zijn, maar wel goed en relatief goedkoop.

Iemand met een reguliere baan brengt tegenwoordig via directe en indirecte belastingen, accijnzen, heffingen en sociale lasten ergens tussen de 60 en 90 procent van zijn loon naar de staat. Een veelvoud van de middeleeuwse tiende penning. Natuurlijk wordt een deel van dat geld zinvol besteed. Maar bij een groot deel kun je vraagtekens zetten. Waarmee ik wil zeggen dat een mens over veel meer vrije tijd kan beschikken door zelfwerkzaamheid. Als je van bruto 30 euro per uur in de maatschappij er maar 3 voor jezelf over houdt, dan win je waarschijnlijk meer door je eigen aardbeien te plukken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door deleted »

mro schreef:Het gaat er mij om dat ik denk dat er zonder die massaproductie er volgens mij bijvoorbeeld geen ecologieforum zou zijn om te discussiëren. Er zou in ieder geval op individueel vlak veel minder tijd en energie overblijven om hier mee bezig te zijn.

Ik vergelijk dit forum zowat met een r&d afdeling van een bedrijf. Zo'n afdeling kan niet bestaan op zichzelf maar wel dankzij de productie-afdeling (ja, met al zijn nadelen). Op de langere termijn kan de productie ook niet zonder de r&d afdeling.
Foto met zo wat nadelen van die produktie-afdeling.
Schaalvergroting heeft vooral te maken met schaalverschuiving.

De tijd die overblijft wordt nu van anderen geroofd.

Textielarbeiders in Rana Plaza:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Pietje »

Ellen Goodman schreef:"Normaal" is dat je kleren draagt die je kocht voor je werk, in een auto rijdt waar je nog steeds voor betaalt, zodat je naar je werk kan rijden om de kleren en de auto te betalen, terwijl je huis leeg staat zodat je je kan veroorloven om er in te wonen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Dutch John »

Techno-optimisten kunnen volgend stukje beter niet lezen:
http://physics.ucsd.edu/do-the-math/201 ... -progress/
Ik kan me er helemaal in vinden.
Voor mij zijn Concorde en de Apollovluchten de historische scheidslijn tussen technische maakbaarheid en zinloze vooruitgang. En kennelijk denken de uitvoerders van weleer er hetzelfde over.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door mro »

Lijkt mij persoonlijk toch een mix van 'vroeger was het beter' en de (menselijke) neiging om het verleden te lineariseren; de lange periodes tussen twee 'echte' innovaties (=deze die we nu nog gebruiken, mogelijk bij gebrek aan beter) er uit te knippen.

het verleden is gewoon veel saaier dan we onszelf denken te herinneren :)

Wat niet wegneemt dat ik wel akkoord ben met het feit dat het merendeel van de zogezegde innovaties die ons vandaag opgedrongen worden gewoon niet veel waard zijn. Het is niet fundamenteel nieuw, meestal een copy van iets dat al lang bestaat. Maar ik hoop toch dat er in de toekomst af en toe nog wel eens iets uitgevonden wordt dat echt wel de moeite waard is.

Veel mensen trappen daarin natuurlijk: het wordt verkocht als iets nieuw dus dan zal het wel goed zijn denken de mensen.

Terwijl het eigenlijk net omgekeerd is! Het zijn de oudste dingen/innovaties die het meest degelijk en het beste zijn want die hebben dit al bewezen door simpelweg al heel lang te bestaan!
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Lieve »

Mensen die buiten de maatschappij leven, besteden ongeveer 3 uur per dag aan hun eigen onderhoud, verder word er geluierd.
Wij besteden 10 tot 12 uur aan ons zo gezegde onderhoud.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Pietje »

Vroeger was niet alles beter. Maar nu is zeker ook niet alles beter. We hebben een aantal voordelen van vroeger opgegeven voor voordelen van deze tijd. Onze beleving is dat we heel veel voordelen hebben verworven, en dat we heel veel slechte dingen van vroeger hebben opgegeven. Maar ik ben bang dat, als je de balans nauwkeurig gaat opstellen, blijkt dat we ook heel veel goede dingen van vroeger kwijt zijn. Belangrijke dingen.
Ik zeg zeker niet dat we terug moeten naar vroeger, maar dat we vooruit naar vroeger moeten. De goede dingen van vroeger combineren met de goede dingen van nu. Zodanig dat je een goed leven creeert. En dat kan; je hoeft er niet eens zo heel veel voor te laten vallen. Hoewel...? ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Dutch John »

Wat Lieve stelt, kan ik beamen. Luieren klinkt misschien in de moderne neo-liberale tijd als verknoeide tijd, maar het is in wezen vrije tijd. Tsja, hoe je die invult....

"Vooruit naar vroeger." Je hoort hem steeds vaker. Het is alsof je de kooideur van een in gevangenschap geboren wild dier open zet. Het beest zal de eerste dagen er niet door durven, omdat het nieuw en bedreigend lijkt. Dan de eerste stap, om nooit meer terug te keren.

Anekdote: sprak laatst met iemand over tiny homes, je weet wel, die minihuisjes. Nee, vond ie helemaal niks. Te beklemmend. Terwijl dezelfde persoon vrijwillig zijn schaarse vrije dagen doorbrengt in een caravan. Schaakmat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef:Mro ergens klopt het wel. Hoeveel zin heeft het om te blijven zeuren? Tegenwoordig trek ik steeds vaker mijn eigen plan. En als dat dan niet ecologisch is, jammer dan. Iets waar ik verre van blijf dat is Monsanto en aanverwante plaktijken. Het vergif en patenten is ronduit gevaarlijk. Jammer dat dat als kleutergedrag gezien wordt. Ik had het idee dat we ons op een kanterpunt bevinden. Zelf ben ik echt geen geitenwollensok, maar het is toch fantastisch dat zulke gedachten breder gedragen worden.

http://www.thestarphoenix.com/technolog ... story.html

Linkje van Taleb over Monsanto
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Tim »

Uw bericht bevat te weinig tekens.
Bijlagen
wiewilverandering.jpg
wiewilverandering.jpg (41.32 KiB) 4718 keer bekeken
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door mro »

Ik las in de krant onlangs een interview met een bekend persoon die veel betekend heeft voor de wereldwijde gezondheidszorg.
Hij werkt nu voor een europese instelling ivm gezondheidszorg.

In het kader van dat klimaatfestival in Parijs gaf hij een opsomming van de invloeden van de klimaatverandering op de mens: tropische ziektes, drinkwater,...

Hij zei somde de klassieke zaken op zoals: minder vlees eten, minder vliegen,... maar telkens een zin verder zegt hij dan: ik zie mezelf dat niet doen, voor mijn job ben ik verplicht te vliegen,... ja zeg, dan geef je beter geen interview.
Plaats reactie