Leemverf

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Leemverf

Bericht door Tim »

Hi People,

Ik sta op het punt onze slaapkamer te verven. De onderlaag is 1á2cm basisleem. Hierover komt leemverf.

Ik de woonkamer zit ook alles in de leemverf (wit). Is er een manier het wat minder af te laten geven?

Beetje lijnolie erdoor of zo? Welke verhoudingen?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Leemverf

Bericht door Dutch John »

Geen ervaring met leemverf en lijnolie, wel met leemstuc en lijnolie. Gekookte lijnolie maakt de kleur wat geler of donkerder. Is op een droge muur zo aan te brengen, maar wordt vlekkerig, omdat je het niet mooi kunt verdelen. Mengen in een pot verf kan alleen als je emulgeert met bijvoorbeeld eigeel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Leemverf

Bericht door deleted »

Ook geen ervaring met leemverf, maar bij toeval wel eens Japanse leemverf tegengekomen: Nori-Tsuchi.
Is Leem met zeewierlijm (funori).
http://japaneseplastering.blogspot.be/2 ... -glue.html

Echter Zeewierlijm is hier verschrikkelijk duur.
Misschien kan het met lijm van ingekookte bloem ?
http://www.boskanter.be/index.php/probeersels/1-verf

Best wat proefstukken maken eerst natuurlijk.

Misschien kunnen jullie wel goedkoop aan gedroogd zeewier geraken. Aziatische winkels ?
Kan je ook inkoken, dan heb je ook lijm.
Ik vermoed dat de zeewierlijm wat beter werkt dan de andere celluloselijmen, anders zouden de Japanners het niet al eeuwenlang gebruiken.
G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Leemverf

Bericht door Krelis »

Mijn ervaring: finishings zijn overpriced. Gewoon aquamarijn muurverf evt gemengd met fijn zand (verkoopt Rigo ook maar een beetje prijzig) en met blokwitter en roller opbrengen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Leemverf

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Ook geen ervaring met leemverf, maar bij toeval wel eens Japanse leemverf tegengekomen: Nori-Tsuchi.
Is Leem met zeewierlijm (funori).
http://japaneseplastering.blogspot.be/2 ... -glue.html

Echter Zeewierlijm is hier verschrikkelijk duur.
Misschien kan het met lijm van ingekookte bloem ?
http://www.boskanter.be/index.php/probeersels/1-verf

Best wat proefstukken maken eerst natuurlijk.

Misschien kunnen jullie wel goedkoop aan gedroogd zeewier geraken. Aziatische winkels ?
Kan je ook inkoken, dan heb je ook lijm.
Ik vermoed dat de zeewierlijm wat beter werkt dan de andere celluloselijmen, anders zouden de Japanners het niet al eeuwenlang gebruiken.
G
Je zoekt het tever van huis. Dus duur en geen toegevoegde waarde. Leem is of de basis perfect afwerken of prutsen met 'gezochte' middelen. Ik kies dan voor muurverf.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Leemverf

Bericht door deleted »

Krelis schreef:Mijn ervaring: finishings zijn overpriced. Gewoon aquamarijn muurverf evt gemengd met fijn zand (verkoopt Rigo ook maar een beetje prijzig) en met blokwitter en roller opbrengen.
Met aquamarijn ook al ettelijke meters geverfd. Goede verf, maar perperduur. Overpriced².

G
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Leemverf

Bericht door Lieve »

Waarschijnlijk zou je beter arabische gom toevoegen, koop je in stukjes of poeder bij de drogist.
Gewone behangerslijm kan ook. (is dezelfde basis)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leemverf

Bericht door ritsaert snijder »

Wat is het voordeel van leemverf? Ik zie leem als een bouwmateriaal, niet als verf. Om een goede verf te maken moet je hele fijne leem hebben. Zelf maken is daarmee lastig. Kopen is duur. Je kan wel je laatste leemlaag op kleur brengen. Met natuurleem wordt het dan nooit egaal...maar ik vind dat wel mooi. Maar waarom geen kalkverf?
groet!

Ritsaert
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Leemverf

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:
Krelis schreef:Mijn ervaring: finishings zijn overpriced. Gewoon aquamarijn muurverf evt gemengd met fijn zand (verkoopt Rigo ook maar een beetje prijzig) en met blokwitter en roller opbrengen.
Met aquamarijn ook al ettelijke meters geverfd. Goede verf, maar perperduur. Overpriced².

G
Duizenden m2's mee gedaan......maar ik begrijp dat je een kenner in de afwerkingssector bent.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Leemverf

Bericht door Krelis »

ritsaert snijder schreef:Wat is het voordeel van leemverf? Ik zie leem als een bouwmateriaal, niet als verf. Om een goede verf te maken moet je hele fijne leem hebben. Zelf maken is daarmee lastig. Kopen is duur. Je kan wel je laatste leemlaag op kleur brengen. Met natuurleem wordt het dan nooit egaal...maar ik vind dat wel mooi. Maar waarom geen kalkverf?
Ook een idee denk ik. Een gemakkelijk te recyclen. Leem mocht ooit ruig zijn, maar op een gegeven moment 'verburgerlijkt' het en moet het op 'Sikkens' lijken. Vervolgens op 'flexa' .....etc. Ik heb een strobalen workshop bij Cascalida gedaan en daar waren ook een paar deelnemende stucadoors....op dat moment is mijn conclusie: leemstuc is geweest. Dus laten we lekker ons eigen gang gaan en ons niet druk maken over de kleurtjes van de burgerman.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Leemverf

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Ook geen ervaring met leemverf, maar bij toeval wel eens Japanse leemverf tegengekomen: Nori-Tsuchi.
Is Leem met zeewierlijm (funori).
http://japaneseplastering.blogspot.be/2 ... -glue.html

Echter Zeewierlijm is hier verschrikkelijk duur.
Misschien kan het met lijm van ingekookte bloem ?
http://www.boskanter.be/index.php/probeersels/1-verf

Best wat proefstukken maken eerst natuurlijk.

Misschien kunnen jullie wel goedkoop aan gedroogd zeewier geraken. Aziatische winkels ?
Kan je ook inkoken, dan heb je ook lijm.
Ik vermoed dat de zeewierlijm wat beter werkt dan de andere celluloselijmen, anders zouden de Japanners het niet al eeuwenlang gebruiken.
G
Wat van ver komt is lekker :wink:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Leemverf

Bericht door Tim »

Sow,

Flink wat reacties, bedankt.

Waarom geen kalkverf, geen idee. Ik ben onbekend in de mogelijkheden. De "verf" liefst niet afdichtend, waarom zit er anders leemstuc onder? De missus wil een kleurtje, mij is bruin prima. Dat het niet egaal is is mij egaal.

Thuis hadden we vroeger kalk op de muren, maar ook daar dikwijls een witte jas. Ik kan me niet voorstellen dat daar nooit iemand over nagedacht heeft.

Behangerslijm, kan, maar niet teveel. Anders dicht het teveel af, ben ik bang.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Leemverf

Bericht door deleted »

Tim schreef: Waarom geen kalkverf, geen idee. Ik ben onbekend in de mogelijkheden. De "verf" liefst niet afdichtend, waarom zit er anders leemstuc onder?
Klopt, maar is met kalk geen probleeem. Wat betreft het vochtregulerend vermogen (snelheid afgeven/opnemen vocht) wint kalk het zelfs van leem. Wat niet gezegd kan worden van de oplossing van de echte kenner hierboven. Aquamarijn is op (lijn)oliebasis en zal dus aardig aan snelheid van vochtregulatie inboeten.

Thuis hadden we vroeger kalk op de muren, maar ook daar dikwijls een witte jas.
Als de verf traag kan carbonatiseren (lang genoeg vochtig houden), dan verbrandt hij niet en geeft hij in principe niet af.
Of men gaat er caseïne (magere melk of kwark) aan toevoegen om het zeker veegvast te krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=hJsyD3DtTVo
Krelis schreef:Wat van ver komt is lekker :wink:
Wat de boer niet kent ...

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leemverf

Bericht door ritsaert snijder »

ecotec
Water, leem, krijt, marmermeel, cellulose, azijnzuurester, titanium dioxide (in de witte leemverf) , 0.1% synthetisch conserveringsmiddel

Galtane
Witte klei, marmerpoeder, asbestvrije cellulose, plantaardige caseïne, kiezelgoer,
natriumcarbonaat, methylcellulose.

Ultranature
water, leem, krijt, kaolien, cellulose, titaanoxide, fosfaat, natriumzout en 0,1% synthetisch conserveringsmiddel. Het VOC-gehalte van dit product is max. 1 g/l. De EU-grenswaarde bedraagt max. 30 g/l (Categorie “a” vanaf 2010).

Mijn conclusie is dat leemverf een samenstelling is van klei, cellulose, pigmenten en toevoegsels. Het heeft weinig met leem te maken, behalve dat je er goed leem mee kan verven. Het is duur spul en het heeft voor mij geen meerwaarde. Dan kleur ik liever mijn eigen leem. Of ik maak zelf kalkverf, dat is mij echt heel goed bevallen. Maar je moet geen harde of donkere kleuren willen (maar dat is ook niet beschikbaar in leemverf).
groet!

Ritsaert
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Leemverf

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef: Wat de boer niet kent ...

G
Dat is precies wat ik tegen bijvoorbeeld tegen de harde kern macrobioten filosofie heb: het moet uit Japan of erg verre oosten komen. Alsof we hier duizenden jaren alleen maar wat geprutst hebben.
Laatst gewijzigd door kockie op 27 mei 2015, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Plaats reactie