Thuisbatterij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Thuisbatterij

Bericht door Paul Joosten »

Wordt het binnenkort mogelijk om je overtollige energie zelf thuis op te slaan? Zou wellicht een goed alternatief zijn wanneer de saldering en/of de vergoeding van aan het net terug geleverde stroom minder wordt. Houdt de pers in de gaten op 30 april!

http://www.bndestem.nl/algemeen/opmerke ... -1.4874838
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door JantjeV8 »

Wel interessant. Zag een docu over die auto, die accu is niet meer dan heel veel 'normale' 1,5V batterijen. Althans dat werd verteld. Het kloetje zat hem in de manier van stapelen en aan elkaar verbinden, dat werd niet uit de doeken gedaan.

Volgens mij is het enige voordeel van een heleboel van die kleine cellen aan elkaar knopen, dat je een ideale inbouwvorm kunt maken. Met de wat lompere natte accu's kun je dan niet een uitgebalanceerde auto ontwikkelen. In huis is dat denk ik wat minder van belang.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door sfj »

Klopt, in die Tesla zitten oplaadbare 16850 Li-ion batterijtjes.

Zoek eens op het net. Iemand heeft zo'n batterij 2de hands gekocht (was toch nog 10.000$ of zoiets) en dat ding uit elkaar gehaald met exact datzelfde idee om het te gaan gebruiken als batterij voor zijn huis.

Denk dat het idee bij Tesla ofwel van die kerel afgekeken is, of dat Tesla dat project zelf heeft opgezet om te zien hoeveel animo er hiervoor was. Als je het mij vraagt... er is veel animo voor en dit wordt in de toekomst ook een zeer bruikbaar iets.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thuisbatterij

Bericht door Dutch John »

Tesla, is dat niet dat bedrijf dat in zijn bestaan nog nooit winst maakte, vorig jaar ruim $8.000 per verkochte auto verlies leed en verwacht op zijn vroegst in 2020 winst te gaan draaien? Henry Ford zou buikpijn gekregen hebben als zijn model T zolang verliesbrengend geweest zou zijn.

Technisch Weekblad deed onlangs verslag van superbatterijontwikkeling, met name voor auto's. Ook Tesla kwam voorbij. Zij bouwen samen met Panasonic een fabriek in Nevada, om daar een gemodificeerde versie van de huidige Panasonic batterij te ontwikkelen. Moraal van het verhaal: we zijn nog steeds minstens 10 jaar verwijderd van een bruikbare vernieuwing, die zich dan nog moet bewijzen qua veiligheid. Het gaat erg langzaam. Lithium blijft in beeld. Even geduld nog (steeds), hopen dat de wereld genoeg lithium voor iedereen heeft en vooral: sparen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Thuisbatterij

Bericht door Ingir »

Het wordt een wedstrijdje wie goedkoper wordt: accu's of zonnepanelen... Voorlopig ga ik niet investeren in beide, ik wacht rustig af hoe de stroomvoorziening zich de komende jaren gaat ontwikkelen en ondertussen steek ik mijn geld in zaken die mijn energieverbruik verder verlagen. Des te gemakkelijker is straks de overstap naar accu's/zonnepanelen te maken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Thuisbatterij

Bericht door Tim »

Hey,

Dit kon natuurlijk allang, alleen niet als mooi en plug&play consumenten product. Maar ze zijn er al wel.

http://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/ecomulti

Tim
Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Re: Thuisbatterij

Bericht door Jelbert »

Ja er is veel ontwikkeling in acculand. Een kennis van me is bezig geweest met een techniek om oude lood zuur accu's om et bouwen naar lood aluin accu's. Die dingen hebben maar 3% achteruitgang per jaar. En het is een mooie manier om je oude accu te hergebruiken (als er geen sluiting is tussen de platen). Het nadeel is is dat de spanning per cel omlaag gaat.
Hij was van plan om er een bedrijfje van te maken maar heeft het uiteindelijk niet gedaan omdat hij op de lange termein niet kan concureren met de nieuwe technieken die in de startblokken staan.
Maar je kan dus je oude accu's her gebruiken door het zuur er uit. Accu van binnen spoelen tot alle troep er uit is. Dan gedeminiraliseerd water er in met 50% aluin. Ook thuisbatterij maar dan anders...
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door pelletpower »

Interessant, kun je daar wat meer over vertellen?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door JantjeV8 »

Jelbert schreef: Maar je kan dus je oude accu's her gebruiken door het zuur er uit. Accu van binnen spoelen tot alle troep er uit is.

Waar laat je die troep, en het residu van dat spoelen??
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Thuisbatterij

Bericht door ritsaert snijder »

Het wordt een wedstrijdje wie goedkoper wordt: accu's of zonnepanelen... Voorlopig ga ik niet investeren in beide, ik wacht rustig af hoe de stroomvoorziening zich de komende jaren gaat ontwikkelen en ondertussen steek ik mijn geld in zaken die mijn energieverbruik verder verlagen. Des te gemakkelijker is straks de overstap naar accu's/zonnepanelen te maken.
Ondertussen heb ik de investering in panelen terug verdient en brengen de panelen met een beetje zon al geld op....
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Thuisbatterij

Bericht door Ingir »

ritsaert snijder schreef:
Het wordt een wedstrijdje wie goedkoper wordt: accu's of zonnepanelen... Voorlopig ga ik niet investeren in beide, ik wacht rustig af hoe de stroomvoorziening zich de komende jaren gaat ontwikkelen en ondertussen steek ik mijn geld in zaken die mijn energieverbruik verder verlagen. Des te gemakkelijker is straks de overstap naar accu's/zonnepanelen te maken.
Ondertussen heb ik de investering in panelen terug verdient en brengen de panelen met een beetje zon al geld op....
Precies wat ik denk... daarom voorzie ik dat het plaatsen van overcapaciteit meer waarde heeft dan het plaatsen van meer opslagcapaciteit. In die zin is het maximaliseren van de zomerproductie vrij koddig.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Thuisbatterij

Bericht door mro »

Wat denk je van deze: http://www.adventuremovieclub.be/#!landscapes/ck0q

Mobiel en al :)
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door sathopper »

Jelbert schreef:Ja er is veel ontwikkeling in acculand. Een kennis van me is bezig geweest met een techniek om oude lood zuur accu's om et bouwen naar lood aluin accu's. Die dingen hebben maar 3% achteruitgang per jaar. En het is een mooie manier om je oude accu te hergebruiken (als er geen sluiting is tussen de platen). Het nadeel is is dat de spanning per cel omlaag gaat.
Hij was van plan om er een bedrijfje van te maken maar heeft het uiteindelijk niet gedaan omdat hij op de lange termein niet kan concureren met de nieuwe technieken die in de startblokken staan.
Maar je kan dus je oude accu's her gebruiken door het zuur er uit. Accu van binnen spoelen tot alle troep er uit is. Dan gedeminiraliseerd water er in met 50% aluin. Ook thuisbatterij maar dan anders...
Ik kan over deze methode niet veel informatie vinden. Wel dat het erg moeilijk is om aan bruikbare aluin te komen.
Ik heb hier nog 12 lood tractie accu's staan zonder sluiting maar met nog maar weinig capaciteit.
Accus zijn losse elementen van elk 2Volt en de vloeistof makkelijk te verwijderen/toevoegen.
Zou mooi zijn deze opnieuw leven in te blazen al heb ik daar weinig hoop op. :)
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Thuisbatterij

Bericht door Blijfhopen »

@sathopper
Het is maar een idee.
Wat is "bruikbare aluin ."
Hortensiatelers gebruiken het in grote hoeveelheden om hun bloemen blauw te kleuren.
Makkelijk aan te komen in Boskoop.
Groeten,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door sathopper »

Blijfhopen schreef:@sathopper
Het is maar een idee.
Wat is "bruikbare aluin ."
Hortensiatelers gebruiken het in grote hoeveelheden om hun bloemen blauw te kleuren.
Makkelijk aan te komen in Boskoop.
Groeten,
Gerard de Jonge
http://www.ufowijzer.nl/tekstpagina/Kri ... pt2011.htm
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Plaats reactie