Er zijn een drietal zaken die ik wil onderzoeken om de opbrengst te verhogen.
1) Waterkoeling.
Gisteren wat van naderbij bekeken. Verbruikt relatief veel energie, maar kan dat opvangen door een klein extra 2dehands paneel te plaatsen, rechtstreeks gekoppeld met een pomp. Levert op basis van eerste schattingen een 250 kwh op jaarbasis op, terugverdientijd zou daarmee rond de 1.5-3 jaar komen, afhankelijk van de precieze kosten.
De meeropbrengst is vooral in de warmere maanden.
2) Heroriëntatie, met minder effect van de ochtendschaduw. (Grote eiken langs de straat). Eventueel met ook deels snoeien/kappen van bomen die zorgen voor de avondschaduw: een deel moet weg wegens heraanlag inrit (en staan te dicht op de perceelsgrens) , een ander deel is ziek, en ik wil kijken of ik nog een aantal bomen eventueel op een verantwoorde manier kan inkorten, zodat ik ook wat meer zonlicht op het grasveld krijg etc. Geen nood, er komen sowieso ook andere bomen op mijn stuk grond, ze gaan echt niet weg puur om wat meer kwh opbrensgt te hebben!

, maar ik wil er ook wel eventueel kijken wat het effect zou kunnen zijn.
De panelen liggen op een redelijk plat dak en kunnen geheroriënteerd worden. ze zouden beter 5 graden naar het westen liggen tov 34 graden naar het oosten nu. Dit zou een 3% extra moeten opleveren bij een ongehinderde hemelopstelling, zijnde een 120 kwh op jaarbasis. Echter in mijn geval zou dit mogelijks tot een 7 % kunnen oplopen. (280 kwh, misschien nog wat meer) De meeropbrengst zou zich vooral in de tussenmaanden en koudere maanden situeren.
3) Solar tracker. Enkele as.
Hier zijn 2 issues van tel: Kostprijs (al zou het dhz zijn) en voooral de balast of verankering van dit spel.
Volgens pvgis zou ik dan maximaal een 6000 kwh op jaarbasis kunnen opwekken. Bij een onbeperkte hemel, wat echter nooit helemaal het geval gaat zijn.
ik schat op een dikke 5.500 kwh op jaarbasis waar ik in totaal op zou uitkomen, De productie stijgt elke maand drastisch, procentueel meer in de koudere maanden, vooral omdat mijn panelen nu redelijk vlak staan.