Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Sandman79 »

Door een paar specifieke regelgevingen in België is het geen goed idee om zomaar panelen bij te plaatsen op mijn installatie en/of het vermogen van de omvormer aan te passen.

De installatie staat een 34 graden oostelijk van het zuiden, onder een hoek van een 20 graden.
Momenteel heb ik een jaaropbrengst van een 4100 kwh met een 4800 wp installatie. Als ik echter sommige opbrengsten zie van mensen zijn deze significant hoger. Nu wist ik wel dat ik deels last heb van ochtend en avond schaduw zie (grafiek):

Afbeelding

De donkergroene grafiek is die van mijn installatie, de lichtgroen die van een vergelijkbare die geen hinder heeft.
(dagopbrengst 25.5 vs 28.6 kwh )

In mijn grafiek zie je 2 belangrijke dippen, een in de ochtend, en 1 in de avond, beide door schaduw veroorzaakt.
Mijn maximale gegenereerde vermogen schommelt zo rond de 0.75 kW/kW (3600)

Als de panelen warm zijn, en ik koel ze, dan heb ik al gemerkt dat ze wel mijn omvormer voluit laten werken (4000) dus 0.83 kW/kW. Je kan dit zien in het piekje op deze grafiek:

Afbeelding
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Sandman79 »

Er zijn een drietal zaken die ik wil onderzoeken om de opbrengst te verhogen.

1) Waterkoeling.

Gisteren wat van naderbij bekeken. Verbruikt relatief veel energie, maar kan dat opvangen door een klein extra 2dehands paneel te plaatsen, rechtstreeks gekoppeld met een pomp. Levert op basis van eerste schattingen een 250 kwh op jaarbasis op, terugverdientijd zou daarmee rond de 1.5-3 jaar komen, afhankelijk van de precieze kosten.
De meeropbrengst is vooral in de warmere maanden.

2) Heroriëntatie, met minder effect van de ochtendschaduw. (Grote eiken langs de straat). Eventueel met ook deels snoeien/kappen van bomen die zorgen voor de avondschaduw: een deel moet weg wegens heraanlag inrit (en staan te dicht op de perceelsgrens) , een ander deel is ziek, en ik wil kijken of ik nog een aantal bomen eventueel op een verantwoorde manier kan inkorten, zodat ik ook wat meer zonlicht op het grasveld krijg etc. Geen nood, er komen sowieso ook andere bomen op mijn stuk grond, ze gaan echt niet weg puur om wat meer kwh opbrensgt te hebben! :) , maar ik wil er ook wel eventueel kijken wat het effect zou kunnen zijn.


De panelen liggen op een redelijk plat dak en kunnen geheroriënteerd worden. ze zouden beter 5 graden naar het westen liggen tov 34 graden naar het oosten nu. Dit zou een 3% extra moeten opleveren bij een ongehinderde hemelopstelling, zijnde een 120 kwh op jaarbasis. Echter in mijn geval zou dit mogelijks tot een 7 % kunnen oplopen. (280 kwh, misschien nog wat meer) De meeropbrengst zou zich vooral in de tussenmaanden en koudere maanden situeren.



3) Solar tracker. Enkele as.

Hier zijn 2 issues van tel: Kostprijs (al zou het dhz zijn) en voooral de balast of verankering van dit spel.
Volgens pvgis zou ik dan maximaal een 6000 kwh op jaarbasis kunnen opwekken. Bij een onbeperkte hemel, wat echter nooit helemaal het geval gaat zijn.
ik schat op een dikke 5.500 kwh op jaarbasis waar ik in totaal op zou uitkomen, De productie stijgt elke maand drastisch, procentueel meer in de koudere maanden, vooral omdat mijn panelen nu redelijk vlak staan.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door x21r »

Water koeling....

Het koelen van pv panelen kost veel energie.....
Gewoon aaan de bovenkant sproeien is vragen om problemen....en waterverbruik is hoog.

Je zal PER PANEEL.... het volgende nodig hebben.

PER PANEEL !!!!!!!

Een meter of 10 aan Earth Pipe..

https://www.google.nl/#q=earth+pipe+cooling+system

dan kom je omhoog uit de grond en blaas je met een laag vermogen ventilator de lucht in
de 2 meter hoge Bong cooler in. (evaporative cooling)zeker 125mm dia...geeft een extra 5 graden koeling.

Bong Cooler Build Log (Evaporative Cooling
Afbeelding
Rode pijl is lucht in van Earth Pipe... blauw gaat naar de panelen.

https://www.google.nl/search?q=bong+coo ... B290%3B300

En dan verder omhoog naar je paneel welke nu aan de achterkant gekoeld word door je vers gemaakt gekoeld lucht ..
(wel afgesloten bak maken met uitgang die hoog uitkomt )

Door dat de lucht eigenlijk door de schoorsteen gaat (onderweg verwarmt) heb je niet veel ventilator power nodig.
Niet vergeten snacht je Earth Pipe terug te koelen
Water verbruik is niet bijzonder hoog.
De Earth Pipe alleen inschakelen bij meer dan 50% vermogen en buiten temperatuur is boven de 15-20graden (Earth Pipe heeft maar beperkte capaciteit)
Ventilators gelijk aan zetten bij zonneschijn.
Denk er om...een paneel van 250 Wp kan maar 12% omzetten in electra...dus de rest 1835 Watt wil jij koelen....(koele kikker hoor ).
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Sandman79 »

Waterkoeling kost redelijk wat energie. Een geschikte pomp die het koele water uit mijn regenwaterput kan omhoogpompen vraagt een 80 watt. Potentieeel kan ik echter een 300-400 watt meer opbrengst hebben. Een 2dehands zonnepaneel op zo een pomp is ook nog wel betaalbaar. Ik kijk jouw luchtkoeling ook nog eens na
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Sandman79 »

ik denk dat de kost van zo een luchtkoeling voor mijn 20 panelen als snel een veelvoud wordt tov een waterkoeling. Het energieverbruik zal wel lager liggen, maar een paar zuinige fans verbruiken ook wel ettelijke watts denk ik voor voldoende luchtstroom voor 20 panelen te genereren.

De benodigde extra energie voor de pomp is iig betaalbaar en economisch haalbaar aan te schaffen. De reden voor extra panelen niet op mijn bestaande installatie aan te koppelen, heb ik ook al aangehaald.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door sathopper »

Ik heb ooit eens een proef gedaan met automatische waterkoeling.
Grondwaterpomp gestuurd door een temperatuur gestuurde schakelaar en KWH meter.
Extra opbrengst ging weer op aan stroom voor de pomp plus dat ons grondwater ietwat ijzer bevat wat op de lange termijn roest aanslag op mijn panelen zou kunnen veroorzaken.
Gestopt met het experiment omdat investeren in een installatie met bijv. regenwater, pomp, sensoren enz. nauwelijks terug te verdienen zal zijn met de extra opbregst.

Draadje van dit en andere expirementen is hier te vinden:
http://www.wijhebbenzon.nl/index.php/3- ... r?start=54
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door le_pilaf »

door het koelen van je zonnepanelen kun je veroudering tegengaan en daardoor de levensduur verlengen.

suc6 Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door x21r »

sathopper schreef:Extra opbrengst ging weer op aan stroom voor de pomp[/url]
Daar is een reden voor om het toch wel te doen(regels daar in België). zie voorgaand post.

En inderdaad ijzer en andere aanslag bij water sproeien op de panelen.

Bij sproeien zal je constant grond water onttrekken .... en zal waarschijnlijk je huis doen kantelen met een extra 10 graden (ik hoop wel de goede kant op :-)
Je water verbruik bij verdamping is minimaal .

Nu materiaal ... dat is slim denken... en wat kan je misbruiken ...en hoe goedkoop kan je aan materiaal komen.
Mocht je toch een carport of schuur moeten bouwen ...dan holle bakstenen gebruiken(niet in halfsteens verband ) zo dat je daar lucht kanalen in je stenen muur heb.

Mocht je twee panelen hebben liggen achter elkaar van beneden naar boven.... dan een iets grotere pijp of snellere lucht stroming beneden aan zetten.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door x21r »

Sandman79 schreef:ik denk dat de kost van zo een luchtkoeling voor mijn 20 panelen als snel een veelvoud wordt tov een waterkoeling. Het energieverbruik zal wel lager liggen, maar een paar zuinige fans verbruiken ook wel ettelijke watts denk ik voor voldoende luchtstroom voor 20 panelen.
Het is een schoorsteen.... dus ergens word warmte gegeneerd welke naar boven stijgt... en onderaan lucht zuigt.
Dus met een paar watt zal je al genoeg hebben.

Water pomp je in de ronde bij (verdamping) voor een hoogte van 2 meter.
een keer per uur zal je de grond water pomp aan moeten zetten om de voorraad water in de verdamping units aan te vullen.

Sproeien zal minder installatie kosten hebben... maar te veel negatieve effecten.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Ingir »

Wat een toestanden voor een paar kWh meer... zo duur zijn zonnepanelen niet meer. Over enkele jaren leggen we gewoon het dak vol zonnepanelen met een jaaropbrengst die het jaarverbruik enkele malen overschrijdt, tenminste als je er de ruimte voor hebt. Zonnepanelen worden dan niet langer opgesteld voor een zo'n hoog mogelijke jaaropbrengst maar op de hoogst mogelijke opbrengst in de winter.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Sandman79 »

@ sathopper: ik gebruik ijzervrij en kalkvrij regenwater. Het is idd even zoeken naar een zuinige pomp die voldoende power heeft, maar ik heb al enkele mogelijke kandidaten.

@ Ingir, Gij zijt lomp of kunt niet lezen ofzo?
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Ingir »

Sandman79 schreef:@ Ingir, Gij zijt lomp of kunt niet lezen ofzo?
In België betaal je netvergoeding om de verhoging van de staatsschuld enigszins te compenseren... dat is echter een tijdelijke zaak, over 10 jaar lach je om die malle netvergoeding van 2015, alleen uw nakomelingen zullen deze episode van de PV-geschiedenis minder op prijs stellen vanwege de extra schulden die door hen terugbetaald moeten worden.

Ik zal wel lomp zijn, dat past wel bij mij, en wellicht heb ik ook niet goed gelezen. Maar liever dat dan vals, achterbaks, hooghartig of neerbuigend genoemd te worden...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Sandman79 »

Die netvergoeding heeft nul komma nul met de staatsschuld te maken. En verder niet teveel offtopic hier aub, zeker niet met gezwans.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door sathopper »

Sandman79 schreef:@ sathopper: ik gebruik ijzervrij en kalkvrij regenwater. Het is idd even zoeken naar een zuinige pomp die voldoende power heeft, maar ik heb al enkele mogelijke kandidaten.

@ Ingir, Gij zijt lomp of kunt niet lezen ofzo?

Ik ben benieuwd hou ons op de hoogte.
Hou er rekening mee dat de winst alleen in de hele warme dagen met nonstop zon zit.
In het voorjaar en najaar en op een bewolkte dag zal er weinig winst zijn te behalen.

Tenzij je de levensduur vd panelen zoals al eerder aangegeven wilt verlengen :D

Gr
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Pieke »

Sandman, wat dacht je van het plakken van condensors aan de achterzijde van je panelen?
condensor.jpg
condensor.jpg (13.94 KiB) 10086 keer bekeken
Ze zijn voor een prikkie te scoren bij de oudijzerboer.Voordeel is dat ze licht en vlak zijn.Dit in combinatie met een pompje van een wisinstallatie van een auto(wrak).Ik vind dat ze behoorlijk wat vermogen hebben en desnoods eentje bijplaatsen.Bij mijn oudijzerboer liggen ook autowrakken dus met een duppie ( 10 cent )Voor de Belgen onder ons :wink: kan je klaar zijn èn de aansluitingen komen overeen.Houd er wel rekening mee dat ze niet continue mogen draaien, maar dat was je toch al niet van plan,toch?

viewtopic.php?f=3&t=2843 ff doorscrollen naar 6 juli

Gr. Pieke

P.s. Ik heb ook wel 'ns met een gietertje boven mijn panelen gestaan en het maakt écht een groot verschil.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie