eco cursus centrum

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

eco cursus centrum

Bericht door Jelbert »

Hallo Allemaal,

Een vriend van me heeft in Noord Braband een stukje bos 8000m2 gekocht met daarop een vakantie huis ca 100m2 gelijk vloers.
Daar wil hij een (yoga) cursus centrum van maken. Het wordt 1 grote zaal een opgang en 3 douches en 3 toiletten. De cursisten zullen buiten in tenten of yurt's slapen.

Er wordt verwacht dat er per maand 10 cursus dagen zullen zijn en dat op die dagen er 30 mensen zullen willen douchen.
Het is de bedoeling dat deze plek zo min mogelijk gebruik maakt van externe energie (dus via het net) en zo groen mogelijk is (binnen bepaalde grenzen, er is bijvoorbeeld geen geld voor een grondwarmte installatie). Verder is de beheerder niet echt een techneut dus is het praktiesch als de installatie niet al te complex is.
Mijn probleem is dat ik dit nog niet eerder heb gedaan en dus wat praktijk advies kan gebruiken.

De isolatie van het pand is op dit moment niet echt geweldig. Er is geen kruipruimte het is enkel steens. Er is wel isolatie in de muur (op verschillende plaatsen 40 cm dik en het dak is geisoleerd. Ik heb geprobeerd de Rc uit te rekenen en kwam op ca 2.5 uit. Maar dat moet heel wat beter worden.

Om tot een ketel vermogen te komen ben ik uit gegaan van de grootste energie verbruiker: Het douchen.
Er willen 30 mensen douchen. Er wordt een douche kop gebruikt van 5L per minuut. er wordt ca 5 minuten pp gedouched en al die mensen zullen dat in ca 1 uur doen. Dus er is 5 x 5 x 30 = 750 liter water nodig. Water temperatuur =38 buiten water temperatuur is 10.
(750 * (38-10) * 4.19 )/3600 = 24.4kWh nodig. Als we een warmte terug winning pijp op de afvoer maken kunnen we 50% besparen, dus kat komt dan op 12.2 kWh voor het verwarmen van dat water.

Als er een boiler wordt gebruikt met een warmtewisselaar dan hoeft niet al dat vermogen in 1 keer geleverd te worden. Voor de verwarming ga ik even uit van 15kWh (al zou het met behoorlijke isolatie ook 7kWh kunnen worden).
De verwarming wordt vloerverwarming.

Waar moet al dat vermogen vandaan komen? Het liefste niet uit het net of uit gas. Er is geen gas aansluiting en dus zullen er (lpg) gas tanks geplaatst moeten worden voor het geval dat de andere energie voorziening niet werkt.

Mogelijke oplossingen die ik nu zie zijn:
Oplossing 1:
Het vermogen met PV cellen op te wekken. Het is bossig dus veel kans op schaduw dus monokristalijne cellen gebruiken en uit gaan van 35% minder opbrengst dan normaal. Het net gebruiken als buffer. Een installatie van ca 5000kWh is te bouwen voor ca €5000.
En bijverwarmen met lpg als dat nodig is en voor het koken

Oplossing 2:
Het vermogen opwekken met een pellet kachel. Ook zonnecellen plaatsen maar voor een veel lager vermogen. De mogelijkheid om bij te stoken op gas voor het geval dat er storing is met de pellet brander en natuurlijk om op te koken. Het zou fijn zijn als de pellet kachel ook hout pulp kan verbranden.

En er zijn vast nog oplossingen waar ik niet aan gedacht heb. Ik heb wel aan een Biomeiler gedacht maar dat lijkt me nog technisch lastig. De persoon die het runt is absoluut geen techneut. Maar misschien een kleine Biomeiler om buiten ook warm water te kunnen hebben.

Voor de toiletten was eerst het idee om droge toiletten te gebruiken maar nu lijkt een grijswater installatie de beste keus. Het douche water opvangen in een ondergrondse tank aangevuld met hemelwater. Dat oppompen om daar de toiletten mee te spoelen.

Vragen, ideeen, opmerkingen, heb ik vereselijke fouten in mijn ideeen? We willen het groen doen en het liefste geen vermogen uitgeven.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: eco cursus centrum

Bericht door Dutch John »

Je bent een lampetstel als mogelijkheid vergeten. Dan houd je alles in stijl. Een beetje ecologisch ingestelde yogabeoefenaar, die overnacht in een in een bos geplaatste yurt, zal niet anders willen.

Heeft veel voordelen: kost weinig in aanschaf, onderhoud en verbruik. Snel geïnstalleerd. Wat minder comfort, maar dat compenseer je het best met behulp van een marketingpraatje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: eco cursus centrum

Bericht door JantjeV8 »

Waar haal je de stroom vandaan voor licht, koelkast, koffiezetter e.d.?
Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Re: eco cursus centrum

Bericht door Jelbert »

Er is wel een aansluiting op het net 1x 32A wat naar een groepenkast gaat. En er is riool en water. Er is ook een bron.
Er is nu een klein geisertje wat voor warm water zorgt aangesloten op een gasfles buiten en een houtkachel.
Comfort (binnen) is belangrijk. Dus komt er een vloer verwarming. De vraag is wat is de beste oplossing om al die energie op te wekken?

Groet,

Jelbert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: eco cursus centrum

Bericht door kockie »

Als je in een bos zit lijken pellets mij wat overdreven; ga dan stukhout stoken, dat komt van eigen perceel of uit de buurt. Gebruik daarvoor een vergasser of bouw (of laat bouwen) een rocket met warmtewisselaar en een flink buffervat met evt boiler erbij/in.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: eco cursus centrum

Bericht door JantjeV8 »

Met alle yoga cursisten op een tredmolentje met dynamo. :D
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco cursus centrum

Bericht door deleted »

Jelbert schreef: Er is wel isolatie in de muur (op verschillende plaatsen 40 cm dik en het dak is geisoleerd.s zullen er (lpg) gas tanks geplaatst moeten worden voor het geval dat de andere energie voorziening niet werkt.
-Kan je dat wat meer in detail beschrijven ? Eventueel foto's ? Isolatie van 40 cm dik in een steens muur ?

-Heb je ook een seizoensgebonden bezettingsgraad? Stel dat je bijvoorbeeld tot de conclusie komt dat de 80% van de installatiekost gedaan wordt om de 3 koudste wintermaanden van comfort te voorzien (warmte en SWW), terwijl de bezettingsgraad juist in die periode terugloopt tot 10%, dan is het misschien beter om de koudste 3 maanden te sluiten (en onderhoudswerken uit te voeren)

-Als je (zoals campings en de meeste toeristische bedrijven) het gros van je omzet in het zomerseizoen draait, dan zal een grote zonnecollector en een grote DWW heel rendabel zijn.

G
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: eco cursus centrum

Bericht door sfj »

Gandalf schreef:
Jelbert schreef: Er is wel isolatie in de muur (op verschillende plaatsen 40 cm dik en het dak is geisoleerd.s zullen er (lpg) gas tanks geplaatst moeten worden voor het geval dat de andere energie voorziening niet werkt.
-Kan je dat wat meer in detail beschrijven ? Eventueel foto's ? Isolatie van 40 cm dik in een steens muur ?
G
Volgens mij slaat dit 40cm op het laatste onderwerp, ttz de muur zelf
Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Re: eco cursus centrum

Bericht door Jelbert »

Als ik van buiten naar binnen kijk dan is de muur ca 40 cm dik. We hebben er nog geen gaten in geboord om te kijken wat er precies in zit. In het weekend van 2/5 3/5 ben ik er weer. Oh ja ik heb een filmpje op m'n telefoon staan. Dan zal ik even kijken hoe ik dat op youtube krijg.

De cursisten boeken de cursus voor 2 jaar, 10 weekenden per jaar. De bezettings graad zal laag zijn in de zomer. Mogelijk dat er dan losse workshops komen natuurlijk.

Groet,

Jelbert
Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Re: eco cursus centrum

Bericht door Jelbert »

Oh Ja ik kom hier nieuwe termen tegen DWW en SWW. Vast een warmte wisselaar. Maar wat is een DWW en wat is een SWW?

Groet,

Jelbert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: eco cursus centrum

Bericht door kockie »

douche warmte wisselaar
sanitair warmte wisselaar
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco cursus centrum

Bericht door deleted »

kockie schreef:douche warmte wisselaar
sanitair warmte wisselaar
:mrgreen: Sanitair warmte wisselaar ???

DWW= Douche warmte wisselaar
SWW = Sanitair Warm Water
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: eco cursus centrum

Bericht door kockie »

wat jij wilt. Idee is in ieder geval duidelijk.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco cursus centrum

Bericht door deleted »

kockie schreef:wat jij wilt.
WJW
WIW ?

Weet ik nog niet wat die WWW voor .ecologieforum.eu betekent.
Wat wij willen ?
Wereld warmte wisselaar ?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: eco cursus centrum

Bericht door kockie »

De uitspraak van Caesar: Weni Widi Wici :mrgreen: En nu weer ontopic?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie