Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door sathopper »

Tim schreef:Rien,

Het is echt 2015. Nofi. Ik kan de video zo niet vinden, maar een paar jaar geleden lieten een paar Duiste hackers laten zien met hun algoritmes, via de slimme meter, zelfs de film die je aan het kijken bent te kunnen voorspellen. Dus puur op het patroon van energieverbruik van je televisie.

Tim
Vraag mij af of zonnepanelen dit om zeep helpen met het wisselend vermogen wat de panelen over het algemeen leveren :shock:
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door SanderL »

Nee, zonnepanelen hoeven dit in principe niet om zeep te helpen, de stroom die ze leveren is namelijk afhankelijk van de zonne-instraling en die is goed te meten.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Hey,

Het patroon van teruglevering is niet zo snel wisselend als dat van beeld. Komt nog bij dat een omvormer in stappen het vermogen regelt. Als je deze interval tijd kunt vaststellen, filter je het er zo uit.

Voorbeeld wat bijna iedereen dagelijks gebruikt zit in je mobieltje. De meesten van jullie hebben het begin van de mobiele telefonie wel meegemaakt, met vaak onverstaanbare gesprekken als je in een luide omgeving zat (bv in de auto). Tegenwoordig hoor je dit geluid niet of nauwelijks meer. Soft/hardware in je telefoon filtert dit eruit.

Soms hoor je nog wel eens een kleine storing op de lijn, vlak voor of na iemand spreekt. Hier is het algoritme/filter net even in de war.

Als je dit continu hoort, moet je ophangen. Dan is het iemand die je niet wilt spreken :mrgreen:.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

sathopper schreef:
Vraag mij af of zonnepanelen dit om zeep helpen met het wisselend vermogen wat de panelen over het algemeen leveren :shock:
Er wordt toch ook grillig vermogen van het net afgehaald.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

mathilde schreef:Dus vroeg ik direct om een gewone meter terug te plaatsen, zoals in hun brief werd aangeboden. Ineens moest ik daar 75 euro voor betalen, want ik had van tevoren moeten weigeren. Daar ben ik mee akkoord gegaan, ik was bereid dat te betalen. Daarna werd ik genegeerd, mijn brieven niet beantwoord en de meter is nooit vervangen. Mogelijk zijn ze wettelijk verplicht mensen de keus te geven om de slimme meter te weigeren en doen ze dat voor de schijn. Want ze weigeren doodleuk om keus te geven.
Ik zie het als een fuikwerking, alle omstandigheden worden afgestemd op een beweging dieper de fuik in, een weg terug is ondenkbaar. Eenmaal een slimme meter zit je er voor altijd aan vast.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

Niet voor 100% Ingir. Ik kreeg een aantal weken geleden een serieus aanbod van mijn netbeheerder Enexis om weer een conventionele meter te plaatsen i.p.v. de tweede(!) 'slimme'. Helaas alleen voor gas anders had ik het aanbod direct geaccepteerd....

Zo'n 2,5 jaar geleden werkte mijn ferrarismeter niet meer, althans hij schakelde niet over tussen hoog en laag tarief en natuurlijk stond hij 'vast' op het hoge. Ik wist nog niets van de nadelen en ging dus grif akkoord met het plaatsen van een vervanger; een slimme meter. Tot mijn verbazing kreeg ik ook meteen een slimme gasmeter. Omdat die buitenshuis in een stalen behuizing is opgesteld, ruim 10 meter van de elektrameter, werd een draadloze module aangesloten waarmee beide meters met elkaar moesten communiceren. Als zendamateur had ik al mijn bedenkingen maar de monteur was behoorlijk zeker van zijn zaak, dat zou prima werken. Ik had nog geen mogelijkheid om dat te controleren maar toen maanden later mijn gasverbruik volgens de energieboer kennelijk nul was ben ik zelf eens gaan kijken. Wanneer je op de rode knop drukt krijg je de meterstand te zien en die liep (bleek de volgende weken) wel degelijk gestaag op. Ik nam een account bij slimmemeterportal.nl en kon nu ook in de grafieken duidelijk zien dat er geen meetwaardes binnenkwamen voor het gas. Heel veel mailtjes volgden tussen energieleverancier, slimmemeterportal en Enexis die elkaar keurig als de oorzaak van het probleem bestempelden. Ik moest dreigen met rechtsbijstand om uiteindelijk Enexis zijn verantwoordelijkheid te laten nemen voor het leveren van juiste meetwaardes.

Vervolgens kreeg ik dus opnieuw nieuwe (slimme) meters. De oude nieuwe gasmeter was er een waarbij wel meer problemen waren geweest, ook in gevallen waarbij geen draadloze verbinding in het spel was, met het nieuwe type was dat zeker verholpen. De nieuwe meters waren opnieuw draadloos met elkaar verbonden. Inderdaad kreeg ik na enkele dagen oplopende gasmeterstanden te zien op slimmemeterportal. Over langere periodes gezien klopten die zo ongeveer wel maar vreemd genoeg klopten de tijdstippen van het verbruik niet (in de grafiek is per uur te zien wat je gasverbruik is). Allerlei theorieën over de mogelijke oorzaak werden geopperd maar die verhielpen het probleem niet.

Ondertussen was toch iemand dieper in de organisatie bij Enexis zich persoonlijk gaan interesseren voor dit toch wel curieuze probleem. Hij heeft 'mijn' input in de database een paar dagen nauwkeurig gemonitord en daarbij bleek dat er maar een of hooguit enkele malen per etmaal een meetwaarde werd doorgegeven door mijn gasmeter. Eindelijk kreeg ik gehoor voor mijn al vanaf het begin geuite vrees dat het radiosignaal wel eens te zwak zou kunnen zijn om de demping vanwege de afstand en de metalen behuizing te kunnen overwinnen, en lukte het maar in hooguit 10% van de tijd. Dit verklaarde alle optredende verschijnselen en mij werd aangeboden om de metalen buitenkast te laten vervangen. Aangezien de rechte lijn tussen beide meters door de achterwand van die kast gaat en daar geen metaal maar alleen bakstenen zitten vreesde ik dat daar weinig verbetering van te verwachten was. Toen ik ze de gelegenheid aanbood om een kabel te trekken tussen beide meters bleek dat niet mogelijk. Alle nieuwe meters worden bij Enexis draadloos met elkaar verbonden. De meerkosten zijn kleiner dan de kosten van het monteren van draadverbindingen dus worden alleen nog maar meters ingekocht die generiek al met draadloze verbindingen zijn uitgerust en waar dus geen draadverbinding meer op aangesloten kan worden(!). Ik kreeg dus dat aanbod om de gasmeter maar weer in te ruilen voor een ouderwetsche domme meter. Inruil van de prikmeter was echter uitgesloten dus besloot ik dat aanbod te weigeren. We waren het er over eens dat de meetwaardes over langere termijn wel correct waren en zo hoefde er in ieder geval geen meterstanden opgenomen en doorgegeven worden. Inruil zou dus mijn probleem alleen maar verergeren.

Ik kwam met een tegenvoorstel. Wanneer ik de frequentie zou mogen weten waarop de communicatie tussen beide meters plaatsvindt zou ik een passieve repeater kunnen installeren. Daar hadden ze nog nooit van gehoord dus werd ik gebeld om uitleg. Nou kwam ik in mijn element als radiozendamateur. Ik zal jullie de achterliggende theorie besparen maar wanneer je twee afgestemde antennes met elkaar verbindt met coax, straalt de ene een deel van het signaal weer uit dat de andere ontvangen heeft. Daarmee bereik je dat de demping van het tussenliggende traject wordt opgeheven. Dit wordt o.a. vaak gebruikt om WiFi signalen door betonnen of metalen scheidingswanden te laten stralen. De simpelste vorm van een afgestemde antenne is de dipool, o.a. te maken door aan het uiteinde van een coax de metalen buitenmantel over een lengte van precies een kwart golflengte van de te gebruiken frequentie los te maken en over de kunststof buitenmantel terug te trekken, ongeveer zoals je een velletje van een bierworstje terugtrekt voordat je hem gaat afhappen. Deze man geloofde er duidelijk maar weinig van maar aangezien ze verder zelf helemaal niets zouden hoeven doen beloofde hij me een mailtje te sturen met de betreffende frequentie.

Dat liet 'even' op zich wachten dus ging ik maar met Google op zoek. Ik kreeg sterke aanwijzingen dat het om 868 MHz zou gaan. De lichtsnelheid gedeeld door de frequentie is de golflengte, die was dus ca. 34,5 cm en met de verkortingsfactor voor coax meegerekend was een kwartgolf dus ongeveer 82mm. Kort daarna kreeg ik die frequentie ook per mail bevestigd en kon ik aan de slag. Ik heb 'even' een stuk oude TV-coax tussen beide meters getrokken en aan weerszijden zo'n dipoolantenne gemaakt. Die antennes heb ik botweg met wat tape tegen de buitenkant van de meters geplakt en toen was het afwachten. Ik heb een mailtje teruggestuurd met uitleg en een foto en de vraag nog eens een poosje mijn meetgegevens te monitoren, of er nu wel elk uur een meetwaarde ontvangen wordt. Ik vermoed van wel want sinds deze passieve repeater is geïnstalleerd zie ik op slimmemeterportal meetwaardes die ook in tijd behoorlijk overeenkomen met wat ik verbruik. Ik denk dus dat ik het probleem heb opgelost maar wacht nu alleen al een paar weken op de bevestiging van Enexis.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/Gasmeter%20met%20passieve%20repeater.png

Van mijn slimme meters kom ik nu inderdaad niet meer af maar daar zit ik niet zo mee. Zolang de huidige salderingsregels niet veranderen is dat geen probleem, zodra dat wel gebeurt vrees ik dat ook de resterende ferrarismeters geen lang leven beschoren zal zijn. Ondertussen heb ik nu wel heel snel betrouwbare meetgegevens (gas elk uur, prik elk kwartier) waarmee ik tamelijk snel het effect kan zien van verdere besparingsmaatregelen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Reken maar dat Enexis zelf aan het experimenteren is met jouw antenne, al is het maar om zeker te weten dat je met jouw vinding de boel niet kunt belazeren maar wellicht ook om deze technische oplossing vaker te gebruiken als hetzelfde probleem zich voordoet. Zijn ze nog langs geweest om de antenne te bekijken?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

Nog niet maar ze zijn welkom en dat heb ik ze zelfs aangeraden. Het is een zeer eenvoudige, goedkope en doeltreffende manier om soortgelijke problemen elders te verhelpen. Fraude is hiermee onmogelijk, er komt totaal geen extra elektronica aan te pas en alles is puur passief.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door sathopper »

Mooie oplossing Paul :D

Ik hoop echter voorlopig de ferraris en niet slimme gasmeter te kunnen behouden.
Mijn meters staan (nog) niet op de lijst van afgekeurde meters.
Ook ik ben zendamateur en ik heb al berichten gezien dat de slimme meters storing kunnen veroorzaken op verschilllende frequenties :(
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

De te verwachten tactiek na installatie van slimme meters is de invoering van prijsdifferentiatie (hoge kWh-prijs in winter, lage prijs in zomer) waardoor de teruggeleverde zonnestroom in de zomer vrijwel waardeloos wordt of zelfs geld gaat kosten. Voor weigeraars met een Ferrarismeter zal de meter eenvoudig afgekeurd worden waarna een digitale meter zonder zendfunctie geplaatst zal worden. En dan afrekenen met het hoogste tarief voor afgenomen stroom en laagste tarief voor netinjectie (= nultarief). Altijd prijs dus... :evil:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

Ingir schreef:De te verwachten tactiek na installatie van slimme meters is de invoering van prijsdifferentiatie (hoge kWh-prijs in winter, lage prijs in zomer) waardoor de teruggeleverde zonnestroom in de zomer vrijwel waardeloos wordt of zelfs geld gaat kosten. Voor weigeraars met een Ferrarismeter zal de meter eenvoudig afgekeurd worden waarna een digitale meter zonder zendfunctie geplaatst zal worden. En dan afrekenen met het hoogste tarief voor afgenomen stroom en laagste tarief voor netinjectie (= nultarief). Altijd prijs dus... :evil:
Maar laten we even eerlijk zijn; je kunt zomer stroom niet zonder grote verliezen in de winter verbruiken.
Waarom zouden paneel bezitters dat dan wel moeten kunnen op kosten van de niet paneel bezitters?

PS: Ik ben paneel bezitter.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door dormos »

De te verwachten tactiek na installatie van slimme meters is
Voor weigeraars met een Ferrarismeter zal de meter eenvoudig afgekeurd worden
En dan afrekenen met het hoogste tarief
Het orakel heeft weer gesproken. Wat dacht je van de formuleringen:

Ik verwacht dat.....
Volgens mij....
Ik denk dat....

Meer dan meningen zijn hetgeen je schrijft niet, en over meningen is er een mooie Engelstalige spreuk: Opinions are like assholes; everybody's got one, and they all stink..

Groet,

Hans
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door MaartenB »

Het is misschien wat stellig geformuleerd, maar hoogstwaarschijnlijk wel wat gaat gebeuren (ik zou verbaasd zijn als het anders zou gaan).
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door sathopper »

Niet op deze manier denk ik :o
Wat wel op de loer ligt en al over gesproken is in Den Haag is btw heffen op de terug geleverde kilowattjes.
Dit is niet mogelijk (meetbaar) met een Ferraris meter die al netjes saldeert in de meterkast.
Hierdoor zal de terugverdientijd v/d paneeltjes behoorlijk toenemen.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

OBL-Rien schreef:
Ingir schreef:De te verwachten tactiek na installatie van slimme meters is de invoering van prijsdifferentiatie (hoge kWh-prijs in winter, lage prijs in zomer) waardoor teruggeleverde zonnestroom in de zomer vrijwel waardeloos wordt of zelfs geld gaat kosten. Voor weigeraars met een Ferrarismeter zal de meter eenvoudig afgekeurd worden waarna een digitale meter zonder zendfunctie geplaatst zal worden. En dan afrekenen met het hoogste tarief voor afgenomen stroom en laagste tarief voor netinjectie (= nultarief). Altijd prijs dus... :evil:
Maar laten we even eerlijk zijn; je kunt zomer stroom niet zonder grote verliezen in de winter verbruiken.
Waarom zouden paneel bezitters dat dan wel moeten kunnen op kosten van de niet paneel bezitters?

PS: Ik ben paneel bezitter.
Vergis je niet, ik ben vóór afschaffing van de salderingsregeling, juist omdat vrijwel waardeloze zomerstroom(overschotten) niet dezelfde waarde heeft als duurdere winterstroom en de rekening voor het verschil ten onrechte bij niet-paneelbezitters wordt gelegd. Bovenstaande is dan ook vooral bedoeld om weigeraars te wijzen op de mogelijkheden die de overheid heeft om het leven zuur te maken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie