Onderzoek nieuw energiezuinig systeem voor particulieren.

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
toonhens
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2008, 18:01

Onderzoek nieuw energiezuinig systeem voor particulieren.

Bericht door toonhens »

Beste,
Naar aanleiding van een masterthesis productontwikkeling voer ik een onderzoek naar de aankoopintentie voor
en consumentenvisie op energiezuinige systemen voor residentiëel gebruik.
Graag had ik U even deze bevraging voorgelegd, deze neemt enkele minuten in beslag.
Onderaan vindt u een antwoordformulier. Gelieve deze als reply te posten.

dank bij voorbaat,

Toon Hens
Student Productontwikkeling
Artesis Hogeschool Antwerpen


Bevraging:

Inkomenscategorie:
netto-inkomen huishouden per jaar:

a: 0 - 25 000 euro
b: 25 000 euro -50 000 euro
c: 50 000 euro -100 000 euro
d: 100 000 euro – meer

Samenstelling huishouden?: bvb 2 volwassenen 2 kinderen


1: Heeft u reeds geïnvesteerd in een energiezuinig systeem?

Indien JA:

a: Wat was ongeveer de kostprijs hiervan?
b: Zou u eventueel overwegen om nog te investeren in een energiezuinig systeem?

2: Stel een energiezuinig systeem dat de helft van uw energiefactuur zou kunnen dekken.
Gerelateerd tot het jaarlijks inkomen van uw huishouden, hoeveel percent hiervan zou een dergelijke systeem maximaal mogen kosten als investering.

3: Stel dat een energiezuinig systeem zo ontworpen is dat u het zelf kan plaatsen
(idealiter op uw dak):

U heeft de keuze:
a: Installatie van het energiezuinig systeem zelf plaatsen.

b: Het laten plaatsen door een erkend installateur, mits een extra transport- en plaatsingkost die ongeveer 10% van de installatie bedraagt.

Wat zou u kiezen?

4: Stel dat u in een doe-het-zelf zaak een nieuw energiezuinig systeem in modules kan kopen en een module 1 vierkante meter is. Een module kan zowel elektriciteit opwekken als water opwarmen voor sanitair gebruik.

Elke module heeft een iets groter vermogen dan een zonnepaneel met eenzelfde oppervlakte.

Deze modules zijn dus modulair, u kan ze per stuk aankopen en zo dus een grote investering met groot vermogen spreiden in de tijd zoals u het wil.

Weet dat u ongeveer 7m² = 928W nodig heeft om 200l water met 40°C te verwarmen op 1 dag . (Voor een zonnepaneel met een gelijk oppervlakte als één module betaalt u ongeveer een 600 euro)


Hoeveel zou u voor één module van een nieuw energiezuinig systeem wensen te betalen?

a: ... -300
b: 300-600
c: 600-900
d: 900- ...

(in euro)

5: Stel dat één module in de doe-het-zelf zaak te koop staat voor 165 euro.

Zou u overwegen om één module, al dan niet een grotere installatie na verloop van tijd aan te schaffen ?


Van harte bedankt om even tijd vrij te maken voor deze bevraging.

Toon Hens




Antwoordformulier:

Inkomenscategorie:
Samenstelling huishouden:

1: JA/NEE
Indien JA:
a: ....
b: ....

2:

3: a of b

4:
a: ... -300 ?
b: 300-600 ?
c: 600-900 ?
d: 900- ... ?

5: JA/NEE
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: Onderzoek nieuw energiezuinig systeem voor particulieren.

Bericht door Peterke »

en wat brengt dat op voor mij?
toonhens
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2008, 18:01

Re: Onderzoek nieuw energiezuinig systeem voor particulieren.

Bericht door toonhens »

Vergelijking verschillende systemen:
200l water met 40°C verwarmen op 1 dag met 982W:

1152 euro voor 7m² voor het nieuw energiezuinige systeem (dit is een richtprijs)
2040 euro voor 10,2 m² zonneboiler met vacuumbuizen (plus extra nodig installatie kosten)
4167 euro voor 6,2 m² zonnepanelen ( niet zeker in realiteit, performantieverlies door geen permanente loodrechte zonnestraling, trackingsysteem langs 2 assen nodig! Wat een grote extra investering is en niet mogelijk op eenzelfde oppervlak.)
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Onderzoek nieuw energiezuinig systeem voor particulieren.

Bericht door Jan Zonnebrand »

Ik vraag mij af of er op dit forum geen poll-mogelijkheid is. Dan zou ik dit ingevuld hebben. Dit is te gecompliceerd. Modulaire opbouw is wel de enige mogelijkheid voor huishoudens met een laag inkomen om toch duurzaam energie op te wekken. In Nederland zijn er weinig huishoudens met een laag inkomen die iets aan duurzame energie doen. Zeker de serieuze huishoudens maken niet graag schulden. Bouw je zoiets modulair op, komt het geleidelijk toch tot stand. En dat is toch de bedoeling.

Iets vergelijkbaars zie ik ook voor het elektrisch railtransport dat zich bij uitstek leent voor modulaire opbouw.
toonhens schreef: 200l water met 40°C verwarmen op 1 dag met 982W:

1152 euro voor 7m² voor het nieuw energiezuinige systeem (dit is een richtprijs)
2040 euro voor 10,2 m² zonneboiler met vacuumbuizen (plus extra nodig installatie kosten)
4167 euro voor 6,2 m² zonnepanelen ( niet zeker in realiteit, performantieverlies door geen permanente loodrechte zonnestraling, trackingsysteem langs 2 assen nodig! Wat een grote extra investering is en niet mogelijk op eenzelfde oppervlak.)
Als je zoiets modulair opbouwt, is een trackingsysteem met kleine modulen wel mogelijk. Motoren en ander mechaniek worden goedkoper en de wind heeft er minder vat op.

Ik vraag mij af wie er een dak heeft dat zich op de zon richt. ;)
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Onderzoek nieuw energiezuinig systeem voor particulieren.

Bericht door mark »

Er is een poll mogelijkheid. Klik op nieuw onderwerp en scroll naar beneden en in Kockie stijl; tadaa.

groet mark
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Onderzoek nieuw energiezuinig systeem voor particulieren.

Bericht door Jan Zonnebrand »

mark schreef:Er is een poll mogelijkheid. Klik op nieuw onderwerp en scroll naar beneden en in Kockie stijl; tadaa.

groet mark
DE manier dus voor toonhens! ;)
Plaats reactie