Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarry

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarry

Bericht door Joepie »

Ik wil graag de CV aansluiten op de zonneboiler. Hierbij denk ik aan een modulerende 3-weg klep met servomotor die wordt gestuurd op de waarden van temperatuursensoren door een Arduino/Raspberry.
Zou dit kunnen werken?

3- Wegklep: SE4M24 (bijlage). Deze wordt aangestuurd met 0-4 Volt. Afsluiter zelf werkt op 24V.
Sensoren: DS18b20

Het doel:
Als het boilerwater kouder is dan de CV-retour, dan mag geen water door de boiler heen (=normaalstand).
Als het boilerwater warmer is dan de CV-retour, dan moet de klep de route via de boiler openen en de normaalstand gaan sluiten. Maar niet volledig! De temperatuur op de sensor vlak onder de ketel mag niet hoger worden dan 40 graden C.

De CV is een laagtemperatuursysteem. De retour is (behoudens zeer koude dagen) lager dan 38 graden C.
Bijlagen
imc071.jpg
it_btenglse4.pdf
(124.44 KiB) 107 keer gedownload
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door kockie »

Hallo Joepie,

Welkom op dit forum!

Je kiest wel een moeilijke oplossing voor dit probleem. Je zou het volgens mij met een 3-weg mengklep en een diverterventiel (kan volgens mij met hetzelfde type klep met een andere kop erop). De ene "kijkt" of de boiler boven de 38 graden is en leidt het water dan door de boiler heen (diverter). De andere begrenst het water op 38 graden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door Joepie »

kockie schreef:Hallo Joepie,
Welkom op dit forum!
Dank u!
kockie schreef: Je kiest wel een moeilijke oplossing voor dit probleem. Je zou het volgens mij met een 3-weg mengklep en een diverterventiel (kan volgens mij met hetzelfde type klep met een andere kop erop). De ene "kijkt" of de boiler boven de 38 graden is en leidt het water dan door de boiler heen (diverter). De andere begrenst het water op 38 graden.
Bedankt voor je reactie Kockie. Als ik jou begrijp zou je in plaats van de modulerende 3-weg klep een 'normale' 3 wegklep willen plaatsen en op de plek waar het water uit de boiler aan de CV retour wordt toegevoegd, een mengventiel.

Dat zou dan niet werken omdat als water alleen in 1 richting wordt gestuurd, er niets gemengd kan worden vanuit de andere route. Maar misschien begrijp ik jou verkeerd!
Bijlagen
imc071 aanpas.jpg
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gerj
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2014, 21:33

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door Gerj »

Je wilt de retour temperatuur naar je cv verhogen met warmte uit je boiler zodat de cv lager gaat stoken .
Goed idee
Regeling ik zou zelf voor de arduino gaan met een relais bordje er bij en een 3weg klep uit een cv pakken (bij de sloop kopen ) scheelt te veel en werkt prima .
Het grootste voordeel van een arduino de software is gratis en gemakkelijk op internet te vinden
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door Pietje »

Gerj schreef:Je wilt de retour temperatuur naar je cv verhogen met warmte uit je boiler zodat de cv lager gaat stoken .
Goed idee
Mijn bescheiden kennis van CV-techniek denkt dat dit geen goed idee is. Het rendement van je CV gaat omhoog naarmate de retourtemperatuur lager wordt, en de vraag is of je CV ver genoeg kan moduleren (dus "laag genoeg kan branden").
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:
Gerj schreef:Je wilt de retour temperatuur naar je cv verhogen met warmte uit je boiler zodat de cv lager gaat stoken .
Goed idee
Mijn bescheiden kennis van CV-techniek denkt dat dit geen goed idee is. Het rendement van je CV gaat omhoog naarmate de retourtemperatuur lager wordt, en de vraag is of je CV ver genoeg kan moduleren (dus "laag genoeg kan branden").
Ik heb al heel wat hoofdbrekens op dit idee gehad. Met name op het gegeven dat de CV ketel in storing zal gaan als het retourwater warmer wordt dan de aanvoer.

Het is een LTV met weersafhankelijke regeling die werkt met lage temperaturen. Indicatief:
Bij 14 graden: aanvoer ca 40, retour 30
Bij 8 graden: aanvoer ca 43, retour 33
Bij 0 graden: aanvoer ca 50, retour 40

Voorbeeld bij buitentemp van 8 graden: De ketel verwarmt tot 43 graden. Als de dT tussen aanvoer en retour 5 graden wordt (dus retour 38 graden) dan stopt de opwarming en wordt er enkel rondgepompt. Zowel aanvoer als retourtemperatuur dalen daarbij (logisch: warmteafgifte in huis en het retourwater wordt niet opgewarmd). Bij dT van ca 10 graden begint de ketel weer bij te warmen. Het is dus een cyclus en ik hoop die cycli uiteen te rekken door mondjesmaat warmte uit de zonneboiler toe te voegen.

Bijkomend voordeel is dat de zonneboiler hiermee wordt gekoeld. Het rendement van de boiler neemt daarmee toe. Zeker op de dagen dat de heatpipes nog niet heel hoge temperaturen weten te behalen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door Joepie »

Gerj schreef: Regeling ik zou zelf voor de arduino gaan met een relais bordje er bij en een 3weg klep uit een cv pakken (bij de sloop kopen ) scheelt te veel en werkt prima .
Het grootste voordeel van een arduino de software is gratis en gemakkelijk op internet te vinden
Ik ga een CV ketel vervangen dus als de 3-wegklep daarin gemoduleerd kan worden, dan kan ik ze zeker gebruiken. Wat voegt het relaisbord toe? Is dat voor de aan-uit schakeling waarbij daarna de Arduino op basis van de sensorwaarden gaat sturen?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door TLS »

Ik ben eerder Arduino kenner dan CV-kenner. Maar waarom die driewegklep moduleren? Het boilerwater is toch warmer OF kouder dan cv-retour?

Servo-tip: neem een analoge servo, deze hebben icm ARduino minder snel last van 'jitter', en uiteraard afzonderlijjke voeding voorzien voor de servo.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door JantjeV8 »

Die 3wegklep moet moduleren omdat de temperatuur in de collector heel snel fluctueert.
Maar ik zou toch Kockie z'n antwoord nog eens lezen. Dat scheelt een hele hoop moeilijke elektronische woorden en componenten.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door Joepie »

Ik had Kockies antwoord gelezen maar mogelijk begrijp ik niet goed wat hij bedoelt (zie derde post).

Inmiddels heb ik het systeem in huis. De controller heeft niet direct een aansturing voor CV ondersteuning, maar een vrij sensor kan hiervoor mogelijk worden gebruikt. De controller kijkt wat het verschil is tussen temperaturen in boilervat en Cv retour en stuurt een vrij snel sluitende 3-wegklep aan (6sec). Ik ga eerst eens met de (temperatuur)instellingen en tijdklokje rommelen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gerj
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2014, 21:33

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door Gerj »

Joepie schreef:
Gerj schreef: Regeling ik zou zelf voor de arduino gaan met een relais bordje er bij en een 3weg klep uit een cv pakken (bij de sloop kopen ) scheelt te veel en werkt prima .
Het grootste voordeel van een arduino de software is gratis en gemakkelijk op internet te vinden
Ik ga een CV ketel vervangen dus als de 3-wegklep daarin gemoduleerd kan worden, dan kan ik ze zeker gebruiken. Wat voegt het relaisbord toe? Is dat voor de aan-uit schakeling waarbij daarna de Arduino op basis van de sensorwaarden gaat sturen?

Ja meten is weten en schakelen altijd via relais
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Modulerende 3-weg klep aansturen met Arduino of Raspbarr

Bericht door MaartenB »

Joepie,

bedoel je met een modulerende 3 weg klep een 3 weg mengkraan? Je zou een 3 weg mengkraan met die actuator erop kunnen gebruiken en dan aansturen met een 0-10v signaal (dat is vrij standaard). Dan moet je nog vanuit je Raspberry (ga hier even van uit) een analoog signaal genereren. Dat kan dmv een paar concepten. Stap 1 is een analoog signaal produceren, dat kan je doen door een PWM signaal icm een low pass filter (weerstand en condensator), dit steekt niet zo heel nauw voor deze toepassing omdat je je signaal niet zo heel snel.
https://www.google.nl/webhp?&ie=UTF-8#q ... g%20signal
Stap 2 is om van 3.3v naar 10v te gaan (of 4 volt als je dat wilt), dat kan met een opamp:
http://en.wikipedia.org/wiki/Operationa ... _amplifier

zo ben ik het van plan met een raspberry pi te doen. Een andere mogelijkheid is met zwave: http://www.robbshop.nl/over-z-wave/z-wa ... ventilatie
Plaats reactie