Rocket stove ontwikkeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

incus schreef:Dit exemplaar is in het bezit van Peter van de Berg. Misschien kan hij een foto plaatsen als hij dit leest.
Hi Bertus,
Ja, ik heb het ding nog, het is zelfs mee verhuisd naar het nieuwe adres.
P3100021.JPG
Goed heeft-ie nooit gebrand, veeeeel te veel massa en te weinig volume. Maar als geste was het onovertroffen moet ik zeggen. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar ervaringen met (extreem) kleine en grote rockets (eigenlijk alle maten met uitzondering van de 177) en gebruikservaringen om de verschaling te toetsen. Peter heeft veel gegevens. De gangbare veronderstelling is dat de verschaling goed toepasbaar lijkt te zijn.
Opschalen gaat beter dan verwacht. Afgelopen september ben ik in de USA geweest op een innovators gathering. Buitengewoon interessant, leuke dingen gedaan. Onder meer een 200 mm batch box systeem gebouwd die deze winter in functie is. Het ding staat in een loods van 200 m2, 3 meter hoog. Isolatie rondom: 5 cm, enkel glas. Ook met 10 graden onder nul schijnen ze geen problemen te hebben om het warm te krijgen.
Voor wie het leuk vindt: hier is een link naar een verslag over wat ik daar heb uitgespookt. Tim is mee geweest, wat erg hielp om mijn weg te vinden op luchthavens en zo, en kan eventueel commentaar leveren.

Hier is nog een video waarin Paul Wheaton van permies.com, de gastheer van het evenement, onder andere deze kachel laat zien. Vanaf 5:42 is ons ding in het zicht.

groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Ik heb het verslag van het uitstapje destijds met veel interesse gelezen!

Maar klopt het dat de verschaling van 133 naar 314 zich redelijkerwijze heeft bewezen? En dat we grotere en kleinere modellen nog niet echt hebben kunnen onderzoeken?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Rits,
Ik moet er niet aan denken dat er ook bijvoorbeeld een 250 mm systeem wordt gebouwd. Dat zou neerkomen op een R490, met dimensies van 36 cm breed, 54 cm hoog en 72 cm diep. Dat is een volume van de firebox van 140 liter inhoud. Ter vergelijk: de firebox van een R177 is 21,6 x 32,4 x 43,4 cm is 30 liter! Ik ga me dan wel afvragen wat je met zoveel vermogen aan moet.

Opschalen naar 200 mm diameter van de riser gaat goed, beter dan verwacht. Maar een 130 mm riser systeem heb ik nog niet kunnen meten dus daar valt nog geen zinnig woord over te zeggen. Zelf heb ik het idee dat ik thuis wil proberen om een fatsoenlijk 100 mm systeem te bouwen. Het kan heel interessant zijn om te zien wat dat oplevert.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door holtere »

Ik moet er niet aan denken dat er ook bijvoorbeeld een 250 mm systeem wordt gebouwd. Dat zou neerkomen op een R490, met dimensies van 36 cm breed, 54 cm hoog en 72 cm diep. Dat is een volume van de firebox van 140 liter inhoud. Ter vergelijk: de firebox van een R177 is 21,6 x 32,4 x 43,4 cm is 30 liter! Ik ga me dan wel afvragen wat je met zoveel vermogen aan moet.
Misschien dat er dan toch een rakuoventje komt :fff

grz,
Holtere
aardbewoner
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2014, 21:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door aardbewoner »

Incus leuk heb je de afmetingen van de stenen ?

peterberg dank voor de foto, vraag waarom te veel massa ? als je 24/7 stookt word hij toch ook superheet of maak ik nu een denkfout.

Mijn opzet is om tzt. pellets te gebruiken dus hout van 6 x 30 mm.dus een heel kleine rocket.
Dan een of meer voedings buizen die dus denkelijk van keramisch materiaal zullen moeten zijn.

Wat is beter voor vuurkamer vuurvaste beton of klei met chamotte ?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Lieve »

peterberg schreef:
incus schreef:Dit exemplaar is in het bezit van Peter van de Berg. Misschien kan hij een foto plaatsen als hij dit leest.
Hi Bertus,
Ja, ik heb het ding nog, het is zelfs mee verhuisd naar het nieuwe adres.
P3100021.JPG
Goed heeft-ie nooit gebrand, veeeeel te veel massa en te weinig volume. Maar als geste was het onovertroffen moet ik zeggen. :mrgreen:
Zou het kunnen met mijn warmte afstotende stenen?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door ritsaert snijder »

@Peter,
Het wordt moeilijk om er een nuttige toepassing voor te vinden. Ik vind grote rockets (314) prachtig. Het is echt een rocket!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Lieve schreef:Zou het kunnen met mijn warmte afstotende stenen?
We hebben het ding binnen in de schuur bij Kockie aangestoken en hij deed het ook nog. Maar na 5 of 10 minuten begon het ontzettend te roken en was niet meer op andere gedachten te brengen. Toen heb ik hem maar buiten uit laten branden.

Het kan zijn dat het met jouw isolatie stenen wel zou kunnen omdat de verhouding volume/wandoppervlak nog steeds ongunstig is maar de massa veel lager en tegelijkertijd sterk isolerend. Lijkt me leuk om een keer in elkaar te knutselen, kan gewoon met een ouwe zaag en afgeschreven vijlen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Lieve »

dan gaan we dat in mekaar knutselen.
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door incus »

@aardbewoner

De maten van de gebruikte stenen zijn 54x104,5x212 mm.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

aardbewoner schreef:peterberg dank voor de foto, vraag waarom te veel massa ? als je 24/7 stookt word hij toch ook superheet of maak ik nu een denkfout.
Je maakt inderdaad een denkfout. Zo'n kleine rocket wordt niet superheet omdat de massa teveel warmte absorbeert en weer aan de omgeving afstaat. Er is gewoon te veel massa ten opzichte van de verbrandings ruimte waar het in moet gebeuren.

Om zo'n klein ding 24/7 te stoken zal trouwens niet meevallen, je moet er letterlijk naast blijven zitten om het ding elke 5 minuten te voeren met saté prikkers of zoiets. :mrgreen:
Het is alleen maar speelgoed.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
aardbewoner
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2014, 21:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door aardbewoner »

incus dank .peterberg er zullen wel meer denkfouten volgen,is mijn eerste rocket.Zal eens proberen wat stralings formules toe te passen,om zo inzicht in de uitstralingen te krijgen. Dus goede isolatie rondom is een must voor zo,n kleine rocket ,wat zal ik een brede grijns krijgen als de kleine brult als een grote :) En nee, geen saté prikkers maar hout pellets, ik heb het idee opgevat om die in een voedings pijp de verbrandings ruimte in te voeren. In theorie koelt de inkomende lucht de voorraad pellets in de pijp,zodat niet de hele pijp in de brand gaat.Zal van de week een tekening maken te verduidelijking van mijn idee.
Vraag : uitkomst van de xls
vuur kamer hoog 54 breed 36 diep 72
Ik krijg bij brieven bus hoog 40 breed 9 diep 40 is dit de afmeting van het "gat"
Dacht dat dit rechthoekig was.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Lieve »

Wat gebruik je als schouw? met doormeter ongeveer 5cm, hoe hoog moet de schouw dan minimaal zijn?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

aardbewoner schreef: Vraag : uitkomst van de xls
vuur kamer hoog 54 breed 36 diep 72
Ik krijg bij brieven bus hoog 40 breed 9 diep 40 is dit de afmeting van het "gat"
Dacht dat dit rechthoekig was.
De poort is een smalle hoge opening. In jouw geval 40 mm hoog en 9 mm breed. De diepte wordt niet geschaald door die spreadsheet, wat eigenlijk wel zou moeten. Ongeveer 10 mm lijkt me wel OK.
Mogelijk gaat het niet met zo'n kleintje en moet je een beetje groter mikken. Een van 100 mm riser diameter lijkt mij wel kunnen voor jouw doel. En ik heb ergens een zwikje youtube videos gezien die veel informatie geven over pellets in een rocket. Ik zal er naar zoeken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie