Bericht
door Dutch John » 13 feb 2015, 10:43
John,
Vangen kraaien ook engerlingen? Ik zie ze hier op altijd dezelfde gedeeltes in weides pikken. Waar de vleermuizen en egels huizen weet ik niet. Heb er geen speciale voorziening voor gebouwd, maar ze zijn er wel. Ik vermoed dat de egels onder een wal met rot snoeihout huizen. Of in de oude houtwal.
De zwaluwen nestelen in hoofdzaak bij de buren, maar komen hier foerageren. Prachtig gezicht als ze in formatie over de vijver scheren en wat van het wateroppervlak stelen. Of met honderden hoog in de lucht maar wat rond vliegen. Een oude zwengelpomp is al 25 jaar het domein van koolmezen. De Hedera lijkt eigendom van het brutale winterkoninkje (waarvan ik vermoed dat ie liever als adelaar was geboren....) De mussen en spreeuwen kunnen nog steeds terecht onder de gevelpannen. Spechten in de Italiaanse populieren. Waar het ijsvogeltje woont, weet ik niet, maar hij komt soms in de vijver vissen.
De soorten die we een beetje in toom proberen te houden zijn ratten, woelmuizen, mollen, konijnen, merels en eksters. Een paar is prima, maar tientallen wil je niet.
Holtere,
M'n zwager vond laatst een kippenei onder de motorkap van z'n auto. Of dat van een marter was? Ik zei: "Nou, volgens mij leggen marters geen eieren...." Ik hoop dat ze hier nog even wegblijven, houd ze maar aan jullie kant van de Maas. En mochten ze een uilenkast kraken, prima, kan ik ze makkelijk vinden....
Ik had de lokale vogelwerkgroep gevraagd naar een uilenkast. Een jaar niks gehoord, toen nogmaals gevraagd. Was lastig, omdat wij net op de grens van twee regio's wonen. Dus Goegel gevraagd en die stuurde me naar vogelwerkgroep Nijmegen. Een dag later kreeg ik een deftige steenuilenkast thuisgebracht.....
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-