Het proeven van leem

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Jet
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jan 2015, 22:40

Re: Het proeven van leem

Bericht door Jet »

Ik heb een Krabbelproef gedaan met de opgedroogde uitsmeerproef:
http://youtu.be/3I555nw6rdQ
Gefilmd in macro en gekrabbeld met een naaldje. Het materiaal met laagste klei gehalte krabbelt iets sneller weg.

De link in mijn eerdere bericht zal niet meer werken want ik heb de video vervangen door deze:
http://youtu.be/AIJ6ADcP-GI
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Het proeven van leem

Bericht door Pietje »

Wat heb ik gelachen over de manier waarop je de balproef deed: wat zou je hond wel niet gedacht hebben... :lol:

De balproef is een proefje om te kijken of je leem/zandmengsel geschikt is om mee te stuccen. Je doet er steeds meer zand bij, tot het in een paar brokken valt. Dat is voor jou nu niet van toepassing.

Bij de glansproef is het niet de bedoeling om water toe te voegen (zoals je op het filmpje deed), maar om het aanwezige water naar buiten te kloppen/trillen. Als je dan in de bal knijpt en het wordt meteen dof heb je veel silt/zand.

Mijn indruk van je leem is dat je best wat klei hebt (voldoende), maar toch een groot siltgehalte. Dat betekent dat je maar weinig zand in je mengsel kwijt kan voordat het kleefkracht verliest.

Hoe waren je droog-proefjes gegaan? Veel scheuren?

Heb je al geprobeerd er een stucbaar mengsel van te maken (metselzand er bij) en dan vakjes vullen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jet
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jan 2015, 22:40

Re: Het proeven van leem

Bericht door Jet »

Bij mijn 'uitsmeerproefje' zijn alleen wat kleine scheurtjes te zien in het materiaal met hoogste klei gehalte. Het lijkt maar heel weinig te krimpen. Op de eerste video in mijn vorige berichtje hierboven zie je zo'n klein scheurtje aan het begin, met een lineaal ernaast. Even later krabbel ik er met een naald langs. Het is gefilmd in macro en laat duidelijk zien hoe klein het scheurtje is in verhouding tot de punt van de naald.

Als ik een goede vakjesproef uit wil voeren, hoe dik moet ik de laag dan maken? En maakt het uit hoe lang en breed?

Voor de vakjesproef zal ik eerst nog meer materiaal op moeten graven maar dat is lastig met sneeuw en vorst. Ook weet ik nog niet eens 100% zeker of het allemaal door mag gaan omdat de tuin misschien verkocht wordt aan iemand die wellicht geen behoefte heeft aan een oven. Ik hoop over een paar dagen groen licht te krijgen.

Ik heb hoe dan ook erg veel plezier gehad met het doen van proefjes, dus zelfs als het niet doorgaat was het fijn tijdverdrijf! :D

Wat betreft de balproef, de hond heeft de leembal uiteindelijk ook geproefd. Letterlijk. Hij werd toch te nieuwsgierig :D
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Het proeven van leem

Bericht door gerard »

Jet schreef:Het lijkt mij dan dat er bijna geen zand in zit maar dat het hoofdzakelijk silt is. Ik heb de waterproef herhaald in een grotere pot met naar verhouding meer water. De laag zand/silt op de volgende foto is 17 mm. Het is niet heel nauwkeurig in te schatten maar het lijkt mij dat er wel 20 korreltjes in een millimeter passen, oftewel 340 in de hele laag, wat dus betekent dat het silt is.
=Zand
groet,
Gerard
Plaats reactie