Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Ruuben »

Nou zo dus:
wtw goed.JPG
Tijdens het (hand-)douchen 11,9 graden water erin; en 22,7 eruit.

DSS douchepijp-warmtewisselaar; stortdouche uitvoering.
(made by BRIES energietechniek)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door ritsaert snijder »

oke...wat is handdouchen en hoe heet was het douchewater (het warme water wat in je wisselaar ging).
groet!

Ritsaert
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Ruuben »

Het ging weg met 45 graden uit de cv.
Handdouche is dus een gewone grohe, niet besparende kop. 5-6 liter p/m.
8 meter versleping naar de pijp.
Ik zal eens een sensor op de ingang van het vuilwater plakken.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Erikvr »

Ik zou het warmwater afstellen op 60 graden ivm salmonella. En een besparende douchekop bespaart nog meer :roll: :fff :wink:

edit: met die legio nella's raak ik soms ook in de war :-)
Laatst gewijzigd door Erikvr op 26 jan 2015, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
groet,
Erik
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door MaartenB »

Waarom houden er toch zoveel mensen kippen in hun warmwaterleiding :P (ok, ook ik ben schuldig aan het soms gebruiken van salmonella waar ik legionella bedoel)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door kockie »

Als enigszins ter zake kundige kan ik meedelen dat salmonella op meer plaatsen voorkomt dan alleen in kip... In de waterleiding is, onder Nederlandse omstandigheden, niet zo waarschijnlijk, maar zeker niet uit te sluiten....

@Ruuben,

Heb je de pijp zelf gemaakt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Wouter Gillis »

Ik heb dezelfde. Is geen zelfbouw, merk Bries. Temperatuurwinst is hier ongeveer vergelijkbaar. Een dikke 10°C erbij. Na een jaar gebruik, geen merkbaar rendementsverschil wat ik wel wat vreesde. Aangesloten op zowel de koud- als warmwaterleiding (via buffervat) van de mengkraan.
Wouter

edit: mét spaardouchekop en de standaarduitvoering, niet de stortdouche-uitvoering
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door MaartenB »

Als ik ervan uit ga dat het water het putje in gaat met 35 graden, dan is het rendement (22.7-11.9)/(35-11.9)=46%, ligt wel wat onder de specs ( http://www.brieswaterenenergie.nl/techn ... 5_2013.pdf 66%), maar toch een beste besparing voor zo'n simpele techniek, zou eigenlijk verplicht moeten zijn bij nieuwbouw. Meet je trouwens op de PVC buis? want dan zou de uitgaande temperatuur nog wel hoger kunnen zijn. Maar de 8 meter versleping kan ook wat verliezen opleveren, het zou interessant zijn als je ook de ingaande temperatuur aan het begin en het einde van die 8 meter buis kan plaatsen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door ritsaert snijder »

oke, ja de temperatuur in het putje is een interessante!
groet!

Ritsaert
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Ruuben »

Heb tijdens de aanleg van mijn nieuwe badkamer serieus overwogen een sensor tegen afvoerputje te plakken, maar heb me beheerst.

Gemeten op koper bij in invoer en uitvoer van de pijp. Onder goede isolatie, en na 10 minuten douchen, anders heeft de omgeving te grote invloed op de waarde heb ik het idee.

Ben benieuwd wat er zal gebeuren als mijn beide dames tegelijk gaan stortdouchen, dus 2 douches tegelijk.

Keep you posted
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door ritsaert snijder »

Mijn zelfbouw wisselaar heb ik verplaatst zodat het water zo snel mogelijk de bak (is de warmtewisselaar) in stroomt (zo min mogelijk warmteverlies). Het moet niet zo zijn dat de kinderen beloont worden voor lang douchen (met meer warm water).
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat het water met amper 30grC het putje in gaat. Het water valt 2 meter omlaag uit de de douchekop, komt op een koude ondergrond, komt door een ongeisoleerde buis en zou dan nog warmte over moeten dragen? Ik geloof dat er niet veel over blijft om over te dragen.

Het water wat wegspoelt is zo dun verspreid, dat de ondergrond en omgevingslucht het al lang hebben afgekoeld. Vergelijk het met wat knoeien van theewater, net gekookt, die druppels die op de aanrecht vallen kun je direct met de hand wegvegen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Dutch John »

Volgens mij moet je wel heel veel douchen, wil je zo'n terugwinwisselaar ooit in geld en energie terug te verdienen. Die dingen komen mij over als een afkoop om te vaak douchen met teveel water goed te praten. Iemand anders voor de gek houden is één ding, maar jezelf.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Ruuben »

" Met een DSS douche-WTW kunt u 63,7% (flow 9.2 litr p/m) van de warmte uit douchewater terugwinnen. Voor een standaard gezin (4 personen), met een standaard douchegedrag komt dit neer op een besparing van ca. 180 m3 aardgas (ca. € 126,00)* per jaar"

Zo staat het op de website van de verkoper
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door JantjeV8 »

Da's erg romatisch weg gezet.

De meeste cv-keteltjes leveren 6l/min, geen 9. De terugwinbuis zal ook direct onder de douchebak moeten zitten, niet eerst 8m1 versleept. De warmteoverdracht in die buis moet dus ook met de snelheid van 18l/min (9L wat wegloopet komt 9L instromend tegen) de deltaT overdragen?

En met de waterbesparende douchekop wordt het nog minder.

Met name de opmerking 'normaal douchegedrag' komt hier niet tot z'n recht. Het gedrag is misschien wel normaal, maar de techniek voor het bepalen van het uitgangspunt niet.

180m3/jaar, dat is 0,5m3 per dag. Is daar een vergelijkingsgetal aan te knopen?
Plaats reactie